از شهید ۱۶ ساله تا شهید باردار ۲۰ ساله در میان پیکر شهدای تازه تفحص شده «سربرنیتسا»+ عکس

مراسم خاکسپاری ۳۵ شهید تازه تفحص شده سربرنیتسا تا ساعاتی دیگر در کشور بوسنی و هرزه گوین انجام خواهد شد.
کد خبر: ۲۹۹۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲ - 11July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، مراسم خاکسپاری 35 شهید تازه تفحص شده سربرنیتسا تا ساعاتی دیگر انجام خواهد شد. جمعی از مسئولین کشور بوسنی و هرزه گوین و هزاران نفر مردم این کشور در قبرستان پوتوچاری جمع شدند تا پیکر مطهر این شهدا را به خاک بسپارند.

در میان پیکرهایی که قرار است امروز به خاک سپرده شود، کوچکترین فرد 16 سال سن دارد و متولد 1979 میلادی است. مسن ترین فرد نیز 71 سال دارد که متولد سال 1924 میلادی است. بین پیکر مطهر این شهدا، پیکر یک شهید خانم وجود دارد که در زمان شهادت 20 سال داشت و متولد سال 1975 بود که در زمان شهادت باردار بوده است. این خانم در مسیر خروج از سربرنیتسا در جاده مرگ به شهادت رسیده است. در قبرستان پوتوچاری تا اکنون 6 هزار و 575 نفر به خاک سپرده شدند.

باقر عزت بگوویچ رئیس جمهور بوسنی و هرزه گوین که در این مراسم شرکت کرده است، در سخنانی گفت که سیاستمداران صرب بوسنیایی باید اهانت به قربانیان را متوقف کنند و باید فکر بکنند که با این اقدامشان چه پیامی را به نسل جوان انتقال می‌دهند.

وی بیان کرد: صرب ها و مسلمان‌ها صدها سال است که کنار هم زندگی کردند و به این زندگی هم ادامه خواهند داد اما فقط با دانستن حقیقت می‌توانیم به صلح و تفاهم دست پیدا کنیم و اینکه  نسل کشی باید انکار شود و جلوی اعزای پاداش به جنایاتکاران گرفته شود که این موضوع صلح را به ارمغان نخواهد آورد.

رئیس جمهور بوسنی و هرزه گوین گفت: سیاستمداران صرب باید رفتارهایی که باعث می شود قربانیان جنگ احساس حقارت کنند را متوقف کنند و به صورت جدی راجع به پیامی که به نسل آینده می‌فرستند، فکر کنند.

مراسم قرار است با قرائت قرآن و بعد از نماز ظهر و عصر ادامه پیدا کند و در ادامه پیکر مطهر این  شهدا  به خاک سپرده خواهد شد.

روز گذشته بود که پیکر 35 شهید تازه تفحص شده «سربرنیتسا» از شهر «ویسوکو» شهری که کار تفحص یکر شهدا انجام می‌شود به شهر«سارایوو» منتقل شد و در مراسمی با حضور «حسین کاوازوویچ» رئیس العلمای بوسنی و هرزه گوین و «محمود حیدری» سفیر ایران در بوسنی و جمع کثیری از شرکت‌کنندگان راهپیمایی مارش میرا  پیکر این شهدا از مقابل ساختمان ریاست جمهوری بوسنی و هرزه گوین تشییع شد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار