ادعای جدید مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره تأثیر تحریم‌ها علیه ایران

یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شده که تنش‌های اقتصادی اخیر در ایران با افزایش فشار مالی آمریکا علیه تهران مرتبط است.
کد خبر: ۲۹۹۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹ - 12July 2018

ادعای جدید مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره تأثیر تحریم‌ها علیه ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا که مسوولیت نظارت بر تحریم‌های ایران را بر عهده دارد، امروز (پنج‌شنبه) مدعی شد که افزایش فشار مالی آمریکا بر تهران با اعتراضات اقتصادی در ایران مرتبط است.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «سیگال پی مندلکر» معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی از پاسخ به سوالی درباره اینکه «آیا دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا امیدوار است تشدید تحریم‌ها علیه ایران منجر به سرنگونی دولت در تهران شود»، طفره رفت.

با این وجود وی در پاسخ به خبرنگاران در دوبی گفت که آمریکا «می‌خواهد استفاده بسیار نامناسب از درآمد ایران در خاورمیانه» را متوقف کند.

وی ادامه داد: «البته شما مردم ایران را دیده‌اید که با صدای بلند قیام کرده‌اند، حتی با به خطر انداختن زندگی‌شان، و در اعتراض به مفاسدی که در داخل ایران در حال اتفاق است، فریاد می‌زنند؛ و البته حقیقت این است که پول بسیاری برای حمایت از اقدامات بد در جای دیگر هزینه شده و در عین حال تمرکز بسیار اندکی روی اقتصاد داخلی ایران وجود دارد.»

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

بنا بر این گزارش، کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت. او در اقدامی که نقض صریح بند‌های توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بار‌ها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشور‌های اروپایی هشدار داد.

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید، آمریکا با ایجاد فضای ابهام‌آمیز درباره آینده برجام، فشار به سرمایه‌گذاران برای خروج از ایران و نهایتا خروج از توافق هسته‌ای و احیای تحریم‌های یکجانبه موجب شد تا دستاورد اقتصادی برجام برای ایران به شدت محدود شود. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دو هفته پیش از آنچه او «بروز مشکلات اقتصادی برای مردم ایران» خواند ابراز خرسندی کرد و گفت: اعتراضات در ایران نشانگر موفقیت سیاست‌های تل‌آویو و واشنگتن است.

انتهای پیام/ ۷۱۱

نظر شما
پربیننده ها