یک روزنامه اسرائیلی پشت پرده تاخیر در اجرای «معامله قرن» را فاش کرد

یک روزنامه عبری‌زبان دلایل تاخیر در اعلام نهایی روند طرح صلح آمریکایی در خاورمیانه را که به «معامله قرن» موسوم است، اعلام کرد.
کد خبر: ۳۰۳۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷ - 10August 2018

یک روزنامه اسرائیلی پشت پرده تاخیر در اجرای «معامله قرن» را فاش کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، روزنامه «معاریو» عصر دیروز در گزارشی نوشت، بسیاری از دلایل واقعی پشت تاخیر در اعلام نهایی «معامله قرن» آمریکایی برای برقراری صلح میان طرفین فلسطینی و اسرائیلی قرار دارد.

این روزنامه اسرائیلی تأکید کرد، یکی از این دلایل، کم‎تجربگی تیم آمریکایی مسئول در مذکرات است. منظور از تیم آمریکایی، «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ»، و «جیسون گرینبلات» فرستاده ویژه او به خاورمیانه است.

این روزنامه عبری‌زبان تصریح کرد، ترامپ در پیام‌های توییتری خود تمامی اتفاقات در جهان را نظیر مذاکرات با کره‌شمالی، یا دیگر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی می‌نویسد در حالی‌که هیچ جزئیاتی درباره «معامله قرن» ارائه نمی‌دهد.

از میان دلایل وقفه در «معامله قرن» این است که طرف اسرائیل حاضر به هیچ‌گونه امتیازدهی به طرف فلسطینی نیست به‌ویژه این‌که «نفتالی بینت» رئیس حزب «البیت الیهودی» و وزیر آموزش این رژیم با تصمیم «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر برای امتیازدهی‌های اندک به طرف فلسطینی مخالفت کرده است.

این روزنامه عبری‌زبان در این گزارش مطول خود آورده است که «رون دریمر» بازرگان نزدیک به نتانیاهو طرحی مشابه را پیشنهاد داده که «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی نیز با آن موافقت کرده است، ولی «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه این کشور اخیرا وارد عمل شده و مخالفت ریاض با «معامله قرن» را اعلام کرده است.

این روزنامه خاطرنشان کرد، هیات آمریکایی در روند صلح، که متشکل از کوشنر و گرینبلات است، از برخی کشور‌های عربی دیدار کرده‌اند و این کشور‌ها نیز یا با طرح «معامله قرن» اعلام مخالفت کرده و یا مانند مصر، اردن و قطر خواستار برخی ملاحظات در آن شده‌اند.

روزنامه «یسرائیل هیوم» اسرائیل، جمعه گذشته در گزارشی نوشت که شورای امنیت ملی آمریکا تصمیم به افزایش شمار اعضای تیم ویژه در عملیات صلح در خاورمیانه گرفته است.

همین روزنامه همچنین پیشتر به نقل از یک منبع نزدیک به کاخ سفید نوشت که اعلام معامله قرن به بعد از انتخابات میان دوره‌ای آمریکا و انتخابات اسرائیل موکول می‌شود.

به نوشته این روزنامه عبری‌زبان، منابع غربی می‌گویند که بنیامین نتانیاهو گفته است نمی‌توان به تعهدات در «معامله قرن» اندکی قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا امیدوار بود.

این روزنامه همچنین افزود، در صورتی‌که شرایط به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل پیش برود، اعلام معامله قرن به بعد از تشکیل کابینه آینده موکول خواهد شد، چراکه بنیامین نتانیاهو نخواهد توانست در هنگام انتخابات برخی مفاد قرارداد نظیر به رسمیت شناختن «ابودیس» به عنوان پایتخت فلسطین را در دستور کار قرار دهد، چراکه بیم آن را دارد که این اقدام به نفع رقبایش در انتخابات نظیر نفتالی بنت تمام شود.

طرح آمریکایی «معامله قرن» که به دنبال از بین بردن مسئله فلسطین، به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و لغو بازگشت آوارگان و پناهندگان فلسطینی به سرزمین خود است، با موج شدیدی از مخالفت‌ها و محکومیت در جهان اسلام مواجه شده است.

انتهای پیام/ ۷۱۱

نظر شما
پربیننده ها