امضا تفاهم‌نامه میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال

ستاد مبارزه با مواد مخدر و مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با تاکید بر تحقق رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها از طریق فضای مجازی، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
کد خبر: ۳۰۳۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷ - 12August 2018

امضا تفاهم‌نامه میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتالبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، «سیدنجیب حسینی» معاون اداری، مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر در جلسه امضای تفاهم‌نامه با مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال اظهار داشت: امروزه اعتیاد از مهمترین آسیب‌های اجتماعی در کشور‌های دنیا محسوب می‌شود که سلامت جامعه، اقتصاد و جوامع انسانی را با چالش روبه‌رو کرده‌ است.

شناسایی بیش از 300 نوع ماده روان‌گردان

وی تصریح کرد: در گذشته افرادی که علیه سلامت و اقتصاد جوامع کار می‌کردند، اندک بودند و حتی از میزان اثرگذاری بسیار پایینی برخوردار بودند، اما امروزه شاهد رشد 40 الی 50 درصدی مواد روان‌گردان طی 17 سال گذشته در دنیا هستیم و حداقل بیش از 300 نوع ماده روان‌گردان در کشور خودمان شناسایی شده است؛ لذا باید بخش مبارزه را مجهزتر و به بخش نرم‌افزاری ورود کنیم.

این مقام مسئول در ستاد یادآور شد: سود سرشار تجارت مواد مخدر و گردش سنگین مالی آن، موجب شده که تولید مواد مخدر از 6 هزار تُن در سال 2006 به 10 هزار تُن در سال 2017 برسد. همچنین تولید ناخالص تریاک در کشور افغانستان، 5 میلیارد دلار شده است، این موضوعات نشان می‌دهد که مواد مخدر را نباید موضوع ساده‌ای انگاشت چرا که تجارت، سودآوری و تروریست با آن گره خورده است.

حسینی با بیان اینکه روش‌های مبارزه با مواد مخدر کاملاً عوض شده است، گفت: اگر در گذشته روش‌های مبارزه، مقابله‌ای و انتظامی بود، امروزه نمی‌توان صرفا با آن شیوه، با این بلای خانمان‌سوز مبارزه کرد و برای به روز کردن شیوه‌های مقابله‌ای، اطلاعات زیربنایی باید مبنای کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هر رسانه‌ای در بخش نرم‌افزاری قطعاً تاثیرگذار است، ادامه داد: در عصر کنونی، قشر جوان کمتر به سراغ مجله، روزنامه، تلویزیون و رادیو می‌رود و بیشتر وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کند، دشمن نیز تمام تلاش خود را می‌کند تا موادمخدر و روان‌گردان را از طریق فضای مجازی تبلیغ کند.

دشمن به دنبال ترویج مضرف موادمخدر است

معان اداری، مالی و امور مجلس ستاد بیان کرد: دشمن با تبلیغات اغواکننده همچون شادی‌آوری، لاغری، لذت‌جویی و حافظه قوی در فضای مجازی سعی می‌کند به هدفش برسد و فرهنگ مصرف مواد مخدر و روانگردان را رواج دهد؛ لذا معتقدم این تفاهم‌نامه در بخش نرم‌افزاری مبارزه، بسیار موثر خواهد بود، چرا که مهمترین رسالت ما آگاهی‌بخشی به جامعه است تا آن را نسبت به اثرات مخرب اعتیاد آگاه کنیم.

حسینی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا جوانانمان به سمت و سوی اعتیاد نروند که نیازمند درمان شوند و این امر، مستلزم قوت بخشیدن به اقدامات و برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد است.

وی گفت: نقش پیشگیری از اعتیاد در مبارزه همه جانبه با مواد مخدر برای ما بسیار حائز اهمیت است و اگر اقدامات پیشگیرانه را قوت ببخشیم، در بین قشر جوان موثر واقع خواهد شد.

این مقام مسئول در ستاد افزود: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در جلسه اخیر با سران قوا و مسئولان کشور بر انجام کار‌های فوق العاده و نوآورانه توسط دستگاه‌های مختلف تاکید داشتند و برای دستگاه‌ها وظایفی را مشخص کردند، مثلا ایشان بیان داشتند که وزارت ارشاد می‌بایست کار فوق‌العاده انجام دهد و این تفاهم‌نامه می‌تواند یکی از آن کار‌های نوآورانه تلقی شود.

حسینی ادامه داد: در عین حال باید پایش کنیم که آیا اقدامات پیشگیرانه در سطح جامعه موثر بوده است یا خیر؟ همواره گفته‌ام جامعه اگر سالم باشد، خانواده هم سالم می‌ماند، ولی اگر جامعه سالم نباشد مواد مخدر در کمین همه خانواده‌ها خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه تاثیرگذاری این تفاهم‌نامه طی چند ماه آتی در جامعه برای ما بسیار مهم است، گفت: باید از ظرفیت‌های خود استفاده کنیم تا اقدامات پیشگیری از اعتیاد در جامعه برای همگان قابل لمس باشد تا کار بزرگی صورت بگیرد.

پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز بیان داشت: مردم ارتباط قوی با فضای مجازی دارند و این عامل باعث شد تا ما نیز برای استفاده از این فضا، ترغیب شویم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در جلسات متعدد با سران قوا، اولویت را بر پیشگیری از اعتیاد قرار داده‌اند و تاکید داشته‌اند که حدود 50 درصد بودجه به امور پیشگیری اختصاص یابد؛ بنابراین برای تحقق این امر، نیاز به این تفاهم‌نامه بود که امیدوارم به هدف مورد نظر دست یابیم.

مرتضی موسویان رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال نیز گفت: به دلیل اهمیت موضوع مبارزه با موادمخدر، 5 اداره کل وزارت ارشاد در این زمینه می‌توانند تولید محتوا انجام دهند که اگر تامین بودجه کنیم، این کار ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در جشنواره سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی که آبان ماه سال‌جاری برگزار می‌شود، سعی خواهیم کرد که موضوع اعتیاد و پیشگیری از آن را مطرح و جوایزی را برای آثار رسیده در این حوزه در نظر بگیریم.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال بیان داشت: در سینمای خانگی، قبل از اکران فیلم‌های سینمایی و 127 کانال پر بیننده مانند آپارات می‌توان موضوع اعتیاد و پیشگیری از آن را گنجاند، همچنین چند برنامه جذاب در قالب برنامه‌های گفت‌وگو محور تولید کرد، بنابراین هر چه در زمینه پیشگیری از اعتیاد کار شود، هزینه‌ها و اثربخشی برنامه‌ها بیشتر خواهد بود.

همچنین فرزین رحیم‌نظری مدیرکل روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: به دنبال جلسه وزیر کشور و دبیرکل ستاد با فعالان فضای مجازی که اواخر سال گذشته برگزار شد، جلسات متعددی را با مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برگزار کردیم تا به امروز که این تفاهم‌نامه به مرحله امضا و فاز اجرایی رسید.

وی بیان داشت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دو جلسه اخیر با روسای قوا و برخی مسئولین کشور، به بحث حوزه فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید داشتند که کار‌های خلاقانه و نوآورانه‌ای انجام شود. معتقدم این تفاهم‌نامه می‌تواند یکی از آن، کار‌های نوآورانه باشد که در جلسه آتی در محضر معظم له گزارش جامع و مطلوبی ارائه داده شود.

رحیم نظری گفت: مشارکت و همکاری در تهیه، نشر و ارایه محصولات فرهنگی و پیشگیرانه در فضای مجازی به آحاد مردم، اطلاع‌رسانی در ارتباط با برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی، جشنواره‌ها و مسابقه‌های فرهنگی دیجیتال و دیگر خدمات مشابه از موضوعات این تفاهم‌نامه است که به مدت یک سال لازم الاجرا خواهد بود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها