نخستین جلد «مشاهیر وقف کتاب در ایران» منتشر شد

نخستین جلد از مجموعه «مشاهیر وقف کتاب در ایران» به قلم حسین مسرت درخصوص زندگی فردی و اجتماعی سید علی محمد وزیری منتشر شد.
کد خبر: ۳۰۷۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲ - 04September 2018

نخستین جلد «مشاهیر وقف کتاب در ایران» منتشر شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، نخستین جلد از مجموعه «مشاهیر وقف کتاب در ایران» به تازگی از سوی موسسه خانه کتاب راهی بازار نشر شد.

نیکنام حسینی پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب در مقدمه این اثر چنین بیان کرده است:

«در روزگار معاصر می‌توان سنت حسنه وقف را در حوزه فرهنگ و به طور مشخص کتاب و کتابخوانی بیش از گذشته رواج داد. چراکه این حوزه به دلیل مشکلات اقتصادی و توجه بیشتر مردم به دیگر نیاز‌های زندگی در انزوا و بی توجهی همسو با وقف می‌تواند واقفان و خیرین را به این حوزه بیشتر هدایت کند.

موسسه خانه کتاب امیدوار است با انتشار مجموعه «مشاهیر وقف کتاب در ایران» از چهره بسیاری از واقفان کتاب که ناآشنایان آشنا هستند، غبارروبی کند. در گام نخست مجموعه مشاهیر وقف کتاب در ایران، درگذشتگان قرار دارند و تقدم و تاخر انتشار کتاب‌های این مجموعه به معنای ارزش گذاری میراث هیچ واقفی نیست و این مجموعه بر اساس وصول آثار به خانه کتاب منتشر می‌شود.»

در بخش زندگی نامه این کتاب می‌خوانیم «حجت الاسلام و المسلمین حاج سید علی محمد وزیری یزدی (یزد۱۲۷۳-یزد ۱۳۵۶) از عالمان ناور، واقف کتابخانه وزیری یزد به آستان قدس رضوی و بانی و باعث و مشوق وقف بسیاری از املاک، باغ‌ها و مستغلات در حوزه یزد و کرمان از سوی نیکوکاران به آستان قدس است. وزیری، مردی گشاده رو، خوش معاشرت، فعال، خوش قیافه، شیرین، جذاب و بذله گو بود و باورش بر این بود که اگر قلم روی کاغذ گذاشت و یا حرفی زد، باید انجام شود، تا آبروی روحانیت محفوظ بماند.

از جمله خدمات فرهنگی سید علی محمد وزیری یزدی می‌توان به راه اندازی کتابخانه وزیری در ۱۵ فروردین ماه ۱۳۳۴ در دهلیز شمالی مسجد کهن و تاریخی جامع کبیر یزد اشاره کرد. بنیان این کتابخانه بیشتر بر پایه کتاب‌های ارزشمندی بود که خود در طول سالیان دراز از گوشه و کنار ایران و حتی در ورای مرز‌های ایران تهیه کرده و اندوخته بود. بیشتر کتاب‌هایی که از گنجینه شخصی اش به کتابخانه وزیری یزد منتقل شده، همه حاوی یادداشت‌های بسیار با ارزش و راهگشاست.

وی پس از عمری خدمات فرهنگی و اجتماعی از جمله ایجاد انجمن ادبی کتابخانه وزیری و تشکیل هیئت حامیان مسجد جامع یزد در این شهر درگذشت. هم اکنون کتابخانه وزیری با داشتن ۲۴۰ هزار جلد کتاب چاپی و پنج هزار نسخه خطی در ردیف ۱۰کتابخانه برتر کشور قرار دارد.

حجت الاسلام وزیری شاعری خوش قریحه بود. اما مجموعه اشعارش تاکنون گردآوری و چاپ نشده است و نمونه‌هایی از اشعار وی در کتاب‌های مجموعه وزیری و سیمای فضیلت آمده است. تنها اثر مکتوب وی مجموعه یادداشت‌هایی در پنج دفتر است که جلد اول آن به همت حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی محصل همدانی با عنوان مجموعه وزیری در سال ۱۳۵۵ از سوی کتابخانه وزیری طبع و منتشر شد.

نخستین جلد از «مشاهیر وقف کتاب در ایران» که به معرفی زندگی سیدعلی محمد وزیری یزدی پرداخته است، به قلم حسین مسرت با شمارگان هزار نسخه در ۴۸ صفحه و به بهای ۱۰۰ هزار ریال از سوی خانه کتاب راهی بازار نشر شده است.

انتهای پیام/ 114

نظر شما
پربیننده ها