معرفی کتاب؛

«هنوز فرمانده مایی»

کد خبر: ۳۰۸۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ - 11September 2018

هنوز فرمانده ماییبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «هنوز فرمانده مایی» عنوان کتابی از «محسن سیوندیان» است که در آن به خاطرات «محمدجعفر یوسف‌زاده» پرداخته است.

نویسنده در 12 فصل شامل «دوران کودکی تا پیروزی انقلاب اسلامی»، «یوم الله 22 بهمن تا جنگ تحمیلی»، «دوران دفاع مقدس»، «خط پدافند دارخوین»، «عملیات ثامن الائمه»، «عملیات طریق‌القدس»، «عملیات فتح‌المبین»، «عملیات بیت‌المقدس»، «عملیات رمضان»، «عملیات محرم»، «عملیات والفجر مقدماتی» و «حضور لشکر در مناطق» کتاب را تنظیم کرده است.

همچنین در بخش ضمیمه نیز اسناد، نامه‌ها و عکس‌هایی مربوط به دوران دفاع مقدس و «محمدجعفر سیوندیان» آورده شده است.

قسمتی از متن کتاب:

«یک شب قرار بود به دنبال نهر کتیبان خاکریز زده شود و جلو برویم. دشمن عصر آن روز منطقه را بمباران شدیدی کرد، طوری که آتش و موج انفجار از دریچه وارد سنگر ما شد و تمام وسایل توی سنگر را به هم ریخت. 11 همان شب، عملیانت سنگینی آغاز شد. گفت و شنود سختی بین آقای احمد کاظمی و آقای خرازی در جریان بود. آقای رحیم صفوی روی خط آمد و گفت:

برادرها خویشتن‌دار باشید و رعایت کنید.

مقداری با مکالمات بی‌سیمی آرامش داد. بعد از ایشان، آقای محسن رضایی روی خط آمد و با همان لهجه خودش گفت:

خویشتن‌دار باشید خدا با ماست.

برادر کاظمی به ایشان گفت:

برادر محسن این‌ها رمزه؟

خلاصه آن شب وضعیت خاصی بود و ما به جای هوا، باروت تنفس می‌کردیم. تا این که با تلاش بچه‌های مهندسی، تا صبح خاکریز زده شد و بچه‌ها خط را تثبیت کردند. شب عجیبی بود. از خاکریز خط اول عقب آمدم و دوباره خودم را به آقای خرازی رساندم. وضعیت خط را بخ ایشان گزارش دادم و یکی از برادران دیگر هم حرف من را تائید کرد.

آقای خرازی از این که عملیات به نتیجه رسیده بود، روی خاک افتاد و سجده شکر به جا آورد. سرش را که بلند کرد، صورت خاکی و اشک چشمش گل‌آلود شده بود. فردای آن روز به سنگر نونی برگشتم و از حاج حسین اجازه گرفتم که عقب بروم و دوش بگیرم. همان لحظه تانکر آب رسید و حاج حسین شلنگ آب را روی سرش گرفت و سر و صورتش را شست.

دویدم و شامپو را از توی سنگر آوردم و روی سرش ریختم. توی زمستان یک دوش حسابی با تانکر آب گرفت»

«هنوز فرمانده مایی، خاطرات محمدجواد یوسف‌زاده» در 496 صفحه مصور تدوین و توسط «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» و «مرکز ملی اسناد دفاع مقدس» در 2 هزار نسخه منتشر شده است.

انتای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها