با تببین نقش شهید احمد کاظمی در مقابله با ضدانقلاب؛

«کوی سنجق» از چگونگی امنیت کردستان می‌گوید

مستند «کوی سنجق» با تبیین نقش سردار احمد کاظمی در عملیات پاکسازی کردستان از عناصر ضد انقلاب و تروریست، از شبکه افق پخش می‌شود.
کد خبر: ۳۰۸۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸ - 12September 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، 26 جولای سال 1996، حدود 200 خودرو ایرانی به همراه 2 هزار نیروی مسلح از مرز ایران و عراق در منطقه پنجوین گذشتند و به سوی کوی سنجق در منطقه اربیل در شمال کردستان عراق حرکت کردند؛ در سحرگاه روز 28 جولای، آنها بر منطقه و کمپ‌های حزب دموکرات کردستان ایران و همچنین مراکز اداری و مرکز کوی سنجق، مسلط شدند و آنجا را محاصره کردند و به این ترتیب، بیش از سه هزار نفر از پناهندگان و پیشمرگ‌های کُرد در محاصره نیروهای احمد کاظمی، از قرارگاه حمزه سیدالشهدا، قرار گرفتند.

کاظمی پیامی خطاب به سران این قرارگاه صادر و در آن اعلام کرد که سلاح خود را زمین بگذارند و اگر به دنبال مبارزه سیاسی هستند همان مسیر را ادامه دهند وگرنه آماده جنگ باشند؛ بعد از آن بود که بدون هیچ گونه درگیری، نیروهای ایرانی منطقه را ترک کردند و یک توافقنامه سیاسی ـ نظامی با رهبران کردهای اردوگاه کوی سنجق به امضا رسید مبنی بر اینکه آنها اسلحه‌هایشان را کنار بگذارند و دیگر عملیات نظامی انجام ندهند و تنها به فعالیت سیاسی روی آورند و در مقابل، ایران هم از اقدام مسلحانه علیه آنها خودداری کند.

مستند «کوی سنجق» با تبیین نقش شهید احمد کاظمی در امنیت کردستان و عملیات پاکسازی این منطقه و بازگشت امنیت به این منطقه در اوایل دهه 70 روی آنتن شبکه افق می‌رود. این مستند را می‌توانید چهارشنبه 21 شهریور ساعت 20:30 و تکرار آن را ساعت 1:30 بامداد روز بعد از شبکه افق ببینید.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها