سردار زهدی در مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس:

تجربه دفاع مقدس «سوریه» را نجات داد/ «امنیت» بزرگ‌ترین دستاورد جنگ تحمیلی بود

فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه بزرگ‌ترین دستاورد جنگ تحمیلی امنیتی است که در حال حاضر از آن بهره‌مندیم، گفت:‌ ما با تجربه‌ای که در جنگ تحمیلی به دست آوردیم،‌ توانستیم سوریه را نجات بدهیم و فرهنگ مقاومت را نیز ایجاد کنیم.
کد خبر: ۳۱۰۶۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷ - 25September 2018

ایران از نظر تاکتیک هنگام حمله گسترده غافلگیر نشدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سردار «یعقوب زهدی» از فرماندهان توپخانه سپاه در دوران دفاع مقدس در مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار داشت: اسناد و مدارک تصمیماتی که بعد از انقلاب و قبل از آغاز جنگ گرفته شده است، باید در دسترس مردم قرار گیرد. آن زمان در خصوص امنیت ملی کشور هیچ واکنشی دیده نمی‌شد. سربازان نظام وظیفه و پرسنل نظامی بسیار اوضاع بدی داشت. زمانی‌که به نیروی متخصص نیاز بود، اعلام کردند که هر کادر می‌تواند در شهر خودش خدمت کند. در این شرایط نیروی متخصص کم شد و ضعیف‌تر شدیم. با مطالعه اسناد آن زمان، درس می‌گیریم تا تصمیمات درست بگیریم.

وی با بیان این سوال که آیا ما از حمله عراق غافلگیر شدیم یا خیر، گفت: از ماه‌های قبل از آغاز تهاجم گسترده، تحرک‌هایی در مرز صورت گرفت. ما می‌توانستیم به محض اینکه از تحرکات دشمن مطلع شدیم،‌ نیروی نظامی و توپخانه را به مرز ببریم؛ اما این امر صورت نگرفت و یگان‌ها بعد از آغاز جنگ به جبهه رفتند. این‌ها ابهامات جنگ است.

سردار زهدی ادامه داد: ما از نظر تاکتیک در آغاز جنگ غافلگیر نشدیم؛ اما از نظر استراتژیک غافلگیر شدیم. آن زمان مسوولان امنیتی و دفاعی به یک جمع بندی نرسیده بودند که آیا جنگی با چنین وسعتی رخ خواهد داد یا نه. کسی را نداشتیم که حمله عراق را برآورد کند. علاوه بر تمام مشکلات و ضعف‌های موجود، در ایران بازدارندگی موثر وجود نداشت،‌ زمانی که بازدارندگی از بین می‌رود، به طبع طمع حمله نیز به وجود می‌آید.

این فرمانده توپخانه سپاه در دوران دفاع مقدس در خصوص نقش آمریکا در جنگ تحمیلی، گفت: آمریکا پس از شکست در توطئه‌های مختلفی که علیه ایران راه اندازی کرد، از عراق در حمله به ایران پشتیبانی کرد. اسناد و مدارک این حمایت موجود است. آن‌ها قصد ضربه زدن به ایران را داشتند و گمان می‌کردند که ایران یا برای دفاع از خودش، از نظر تسلیحاتی به آمریکا رو می‌آورد و یا جنگ را می‌پذیرد. رژیم بعث هم با هدف کسب هویت سیاسی و کشورگشایی به ایران حمله کرد.

سردار زهدی عنوان کرد: ثمره جنگ به سه بخش نتیجه، دستاورد و تجربه تقسیم می‌شود؛ نتیجه جنگ این بود که رژیم بعث به هیچ کدام از اهدافی که در آغاز جنگ داشت، نرسید. دشمن می‌خواست از صدور انقلاب به دیگر کشورها جلوگیری کند که به این خواسته‌ هم نرسید.

وی افزود: دومین ثمره دستاورد بود؛‌ بزرگترین دستاورد جنگ تحمیلی امنیتی است که در حال حاضر از آن بهره‌مندیم. شهید شفیع زاده می‌گفت که «بزرگ‌ترین اشتباه آمریکا در حمله به ایران این بود که جنگیدن را به ما آموخت.»؛‌ پس سومین ثمره جنگ تجربه بود،‌ ما با تجارب به دست آورده از جنگ توانستیم سوریه را نجات دهیم و فرهنگ مقاومت را ایجاد کنیم.

انتهای پیام/ 131

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
امام راحل فرمودند ما باید در تمام دنیا هسته های مقاومت تشکیل دهیم
نظر شما
پربیننده ها