یادداشت/ رسول شادمانی

مدیریت فرهنگی کشور نیازمند تحول است

اکنون و در آستانه‌ی ۴۰ سالگی انقلاب، با رشد و پروش مدیران جوان و خلاق در دلِ انقلاب، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و تخصصی، نیاز است که در عرصه‌ی مدیریت فرهنگی کشور، انقلابی صورت پذیرد تا نگاه و نگرشی دغدغه‌مند، توام با آرمان‌های متعالی ملی و دینی حاکم شود.
کد خبر: ۳۱۱۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹ - 29September 2018

پیام روح ایمان، مجاهدت و شکست‌ناپذیری ملت ایران را به جهانیان برسانیمگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- رسول شادمانی؛ هم‌زمان با هفته‌ی دفاع مقدس و سالروز شکست حصر آبادان، روز چهارشنبه پنجم مهرماه، جمعی از فرماندهان، رزمندگان، ایثارگران و هنرمندان با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند.

در این دیدار، رهبر انقلاب اسلامی پیرامون ارزش و اهمیت تولیدات فرهنگی و نقش و تاثیر آن در اشاعه‌ی دستاورد‌های گرانقدر هشت سال دفاع مقدس و صدور فرهنگ والای انقلاب و مقاومت به جوامع جهانی، نکات روشنگری را ایراد فرمودند که همواره از دغدغه‌های معظم له در این حوزه بوده است.

سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار - شاید - از نادر بیانات ایشان بود که تا این اندازه صریح و شفاف پیرامون اهمیت کاربرد حوزه‌ی فرهنگ و تولیدات هنری و نقش جهانشمولی آثار فرهنگی در اثبات حقانیت اسلام ناب و انقلاب اسلامی در دنیای امروز مطرح شد. بیانات روشنگری که می‌تواند چراغ راه و مانیفست فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ی ملی و فراملی باشد. این مهم قدری تامل و درکی صحیح توام با روحیه‌ای انقلابی و جهادی و نیز علم و دانش متعهدانه جهت کاربردی کردن امور و فرامین را مطالبه می‌کند.

در این راستا، رهبر معظم انقلاب از همه‌ی کسانی که متعهدانه پرچم احیای خاطرات و ارزش‌های دفاع مقدس را برافراشته نگه داشته‌اند، قدردانی کردند و با بیان اینکه، باید با ایجاد یک نهضت ترجمه، آثار مکتوب و صدور آثار هنری و فیلم‌های دفاع مقدس، پیام روح ایمان و مجاهدت و پیام شکست‌ناپذیری ملت ایران را به جهانیان برسانیم، فرمودند: «دنیا اکنون تصویر شفاف و رسواکننده‌ای را که از نظام سلطه در نزد ملت ایران وجود دارد، نمی‌بیند، این کوتاهی ما است، زیرا بسیاری از کار‌هایی را که باید درخصوص دوران دفاع مقدس در عرصه ادبیات، سینما، تئاتر، تلویزیون، روزنامه نگاری و فضای مجازی انجام می‌دادیم، انجام نداده‌ایم.»

متاسفانه و در طول چهار دهه‌ی اخیر، همواره ضعف مدیران فرهنگی پاشنه آشیل این جریان بوده است. مدیرانی که صرف رابطه، کرسی‌ها و صندلی‌های بسیاری را در پست‌های متعدد فرهنگی تجربه کرده‌اند، مدیران سفارش شده‌ای که با عنایت به سهم خواهی‌شان از انقلاب و دفاع مقدس، برخوردار از کمترین سطح علم، دانش و تخصص - حاتم طایی وار - بیشترین هزینه‌ها را از بیت‌المال مصروف تولید کم ارزش‌ترین و ضعیف‌ترین آثار می‌کنند که گاه حتی جرات ندارند آن‌ها را از بایگانی و گنجه‌ی مراکز تحت امر خود خارج نمایند. مدیرانی که هیچ چیز برایشان مهمتر و ارزشمندتر از صندلی و جایگاهشان نیست و جهت حفظ آن از ارائه‌ی آمار کذب و بی اساس ابایی ندارند.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از بیانات خود، دوران دفاع مقدس را ترسیم‌کننده‌ی وضعیت معادلات قدرت در دنیای حاکمیت سلطه دانستند و با بیان اینکه، رزمندگان دفاع مقدس با عمل خود، تصویری واقعی از دنیای وحشی و ظالم و به دور از معنویت و انصاف آن زمان، ثبت کردند که این تصویر باید به مردم دنیا نیز ارائه شود، خاطرنشان کردند: «در جشنواره‌های غربی، برخی فیلم‌های ایرانی با کیفیت حرفه‌ای پایین‌تر از فیلم‌های دفاع مقدس نشان داده می‌شود، اما از نشان دادن فیلم‌های دفاع مقدس هراس دارند، زیرا این فیلم‌ها تصویر افشاگرانه از معادلات قدرت در دنیای حاکمیت سلطه گری است.»

دلیل دیگر بر بی کفایتی و عدم درایت برخی مدیران فرهنگی کشور که هرگز درک درستی از شرایط حاکم و رهنمود‌های روشنگر رهبر انقلاب نداشته‌اند اینکه، اخیراً تصمیم گیران بنیاد سینمایی فارابی با وجود تولید آثار ارزشمند و استراتژیکی، چون «به‌وقت شام» و «تنگه ابوقریب» که به فرموده‌ی رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌توانند پیام روح ایمان و مجاهدت و شکست‌ناپذیری ملت ایران را به جهانیان برسانند، فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» را که ضمن احترام به کارگردان اثر، به لحاظ محتوایی تصویری تلخ و تاریک از جامعه‌ای رو به زوال در ایران را به تصویر کشیده است به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار ۲۰۱۹ معرفی می‌کنند و بیانیه می‌دهند که، سینمای ایران به عنوان بخشی از دیپلماسی فرهنگی و در چارچوب دیپلماسی عمومی می‌تواند از فرصت شرکت در این مراسم برای تقویت ارتباط بین ملت‌ها، تأثیر بر افکار عمومی و لاجرم افزایش فشار بر دولت امریکا استفاده کند! با توجه به فیلم‌های معرفی شده، نماینده ایران رقابتی بسیار دشوار در پیش دارد، اما یقین داریم در صورت توفیق، این مراسم بستری مناسب در اختیار سینماگران شایسته ایران قرار می‌دهد تا صدای ملتی کهن، نجیب و صلح‌دوست را به گوش همه جهانیان برساند!

این در حالی است که دونالد ترامپ چندی پیش در مصاحبه با نشریه بلومبرگ با طرح این ادعا که سیاست‌های او ممکن است به فروپاشی ایران بینجامد، گفته بود: وقتی من اینجا آمدم مسئله این بود که چه موقع آن‌ها (ایران) در خاورمیانه مسلط می‌شوند، اما اکنون فشار‌های ما بر مردم ایران جواب داده و مسئله فعلی این است که آن‌ها می‌توانند دوام بیاورند یا خیر.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس و خانواده‌های آن‌ها را گنجینه‌های بی‌بدیل و سرمایه‌ی ملت ایران دانستند و با بیان اینکه، باید با احیای این گنجینه‌ها، از ضایعات ناشی از روایت نادرست تاریخ دفاع مقدس جلوگیری کرد، بیان داشتند: «باید آثار خوب ادبی در زمینه دفاع مقدس به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شود تا مردم دنیا بدانند که در آبادان و خرمشهر و در عملیات‌های ما و در شهر‌ها و روستاها، چه گذشته و بدانند که ملت ایران چه ملتی است. اگر امروز به جمع آوری و افزودن سرمایه خاطرات دوران دفاع مقدس روی آورده نشود، قطعاً دشمن جنگ را آنگونه که باب میل او است، روایت خواهد کرد و این، یک خطر است که همه باید با احساس وظیفه، این خطر را جدی بگیرند.»

ما امروز به برکت جمهوری اسلامی و گسترش مراکز علمی و آموزشی و نیز عرصه‌ی باز فعالیت علاقه‌مندان در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری، فقدان نویسنده، کارگردان، تصویرگر و به طور کلی هنرمند توانمند نداریم و آنچه این کاربلدان را دلسرد و از مسیر منحرف می‌کند ضعف برخی مدیران فرهنگی است که متاسفانه شریان حیاتی امور را در مشت گرفته‌اند و اجازه‌ی تنفس نمی‌دهند و همواره و در همه حال، برقرار و باقی‌اند و خود می‌گویند و خود می‌خندند و خود مرد هنرمندند.

در این راستا، انسیه شاه‌حسینی، کارگردان کهنه‌کار سینمای دفاع مقدس معتقد است؛ امروز اگر ما با ناهنجاری‌های فراوان در جامعه، خانواده و کشور مواجه هستیم به دلیل این است که به صورت ۱۰۰ درصدی از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی و دفاع مقدسی دور شدیم. مسئولان فرهنگی کشور با بی تدبیری مفرط ما را از فضای آموزشی و تربیتی و فرهنگی دفاع مقدس دور کرده‌اند و باعث شده‌اند تا ما در مقابل نفوذ فرهنگی و جنگ نرم بیگانگان و دشمنان آسیب پذیر شویم و به خصوص نسل جوان ما به سمت رفتار‌هایی گرایش پیدا کنند که در آن رفتار‌ها هیچ نشانی از روحیه انقلابی‌گری و آرمان‌های دوران دفاع مقدس که شهدای بسیاری برای عدم آسیب رسیدن به این آرمان‌ها خون دادند، دیده نمی‌شود!

شاه حسینی می‌گوید: مسئولان با بی تدبیری هرچه تمام‌تر بدون مهندسی و استراتژی مشخص سینما را به پیش می‌برند و به جای آنکه اجازه دهند آثار ارزشی و استراتژیک ساخته شوند از آثاری حمایت می‌کنند که به جای جریان سازی‌های مثبت به نفع کشور و جامعه جریان سازی‌های منفی دارند و سینما و اجتماع را دچار بحران می‌کنند.

این سینماگر می‌افزاید: نباید وضعیت سینمای ما این گونه باشد که یک پدر شرم کند با دخترش به سینما برود و فیلم‌هایی را ببیند که در آن‌ها حرکات سخیف و کلمات رکیک وجود دارد! من به طور قاطع عرض می‌کنم که بخش عمده‌ای از ناهنجاری‌های امروز کشور ما به دلیل دور شدن از ارزش‌های اسلامی و انقلابی و دفاع مقدسی است و اگر کار فرهنگی درست در این حوزه‌ها صورت گیرد ما می‌توانیم شاهد دستاورد‌های خوب و ارزشمندی برای جامعه باشیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه، امروز نیز اگر پیام شهیدان و دوران جنگ هشت ساله را به گوش جان و به درستی بشنویم، دچار ترس و اندوه نخواهیم شد و از آن، پیامِ بهجت و شجاعت و اقدام برای ما به ارمغان خواهد آمد، دستگاه‌های مسئول را به پیگیری افزایش صدبرابری آثار ادبی و هنری دفاع مقدس فراخوانده و افزودند: «اگر این کار به درستی انجام شود، نقشه جامع استکبار بر هم خواهد خورد.»

حال اینکه شرایط موجود و حاکم بر جریان فرهنگی کشور، به ویژه در عرصه‌ی سینما، با دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب فاصله بسیار دارد. وجود مراکز متعدد و کم رمق فرهنگی که با موازی کاری و سطحی نگری، تنها بودجه‌های کلان از بیت‌المال را هدر می‌دهند، نقطه‌ی مقابل منویات معظم له است. پیش از این و در یادداشت «سینما؛ سلاح پرقدرت در جنگ رسانه‌ای» اشاره کردم و نیز تاکید دارم، که اکنون و در آستانه‌ی ۴۰ سالگی انقلاب، با رشد و پروش مدیران جوان و خلاق در دلِ انقلاب، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تخصصی، نیاز است که در عرصه‌ی مدیریت فرهنگی کشور، انقلابی صورت پذیرد تا نگاه و نگرشی دغدغه‌مند، توام با آرمان‌های متعالی ملی و دینی حاکم شود.

انتهای پیام/ 130

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار