دفاع مقدس در رسانه‌های جهان/

چرایی شکل‌گیری حضور آمریکا در خلیج فارس

حامیان رژیم بعثی با دادن تسلیحات، پول، اطلاعات کاربردی و حتی اعزام نیروی انسانی در طول هشت سال، از آن حمایت و جانب‌داری می‌کردند؛ اما ملت غیور ما بدون اتکا به احدی در این هشت سال توانستند از تمامیت ارضی کشور خود دفاع کنند.
کد خبر: ۳۱۶۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 31October 2018

چرایی شکل گیری نقش آمریکا در خلیج فارسبه گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگ‌ترین وقایع قرن بیستم بوده و آسیب جدی به منابع انسانی و اقتصادی 2 کشور وارده کرد؛ اما هشت سال پایداری و مقاومت مردمی ایران اسلامی در این جنگ، برگ زرین دیگری به کتاب افتخارات بشریت افزود. دفاع جوانمردانه‌ای که بار دیگر پیروزی کرامت و انسانیت در مقابل شقاوت و ددمنشی را همچون عاشورای حسینی (ع) به گوش جهانیان رساند.

در این جنگ، صدام و حامیان جهانی‌اش با انگیزه‌های شیطانی کشتار و سلطه در یک طرف کارزار بودند و در طرف دیگر ملتی که تازه رژیم استبدادی و دست‌نشانده حاکم بر خود را با انقلابی اسلامی واژگون کرده بود، قرار داشت. حامیان رژیم بعثی با دادن تسلیحات، پول، اطلاعات کاربردی و حتی اعزام نیروی انسانی در طول هشت سال، از آن حمایت و جانبداری می‌کردند؛ اما ملت غیور ما بدون اتکا به احدی در این هشت سال توانستند از تمامیت ارضی کشور خود دفاع کنند.

در این میان، جنگ روانی دشمن یک طرف دیگر ماجرا بود؛ چرا که نحوه پوشش و انعکاس این جنگ در رسانه‌های جهان قابل تامل بود. سلطه‌گران جهانی با به کارگیری طیف وسیع رسانه‌ها از طریق جعل اخبار، وارونه جلوه دادن حقایق و نشر اکاذیب در تمامی ابعاد از ابتدای جنگ به تشویق و حمایت از متجاوز می‌پرداختند.

روزنامه «نیویورک تایمز (The New York Times) روزنامه معتبر و مشهور آمریکایی است، که مرکز آن در شهر نیویورک قرار دارد و هر روزه به طور هم‌زمان در ایالات متحده آمریکا و در دیگر نقاط جهان، چاپ و منتشر می‌شود؛ یکی از ابزار‌های رسانه دشمن بود که در 20 مهرماه 1359 گزارشی را با این عنوان « چرایی شکل گیری نقش آمریکا در خلیج فارس» منتشر کرد که در ادامه می‌خوانید:

در غروب 26 سپتامبر سازمان سیا پیامی فوری از نماینده خود در عربستان سعودی دریافت کرد که حاکی از نگرانی سعودی‌ها از حمله احتمالی ایران و درخواست کمک فوری نظامی آمریکا بود.

به دنبال این مساله کارتر ملاقات‌های متعددی با مشاوران نظامی و سیاسی خود انجام داد و گزینه‌های متعددی برای اعزام نیروهای هوایی و دریایی به بحث گذاشته شد.

پیش بینی همکاری نزدیک تر سعودی‌ها

آمریکا در جواب نگرانی‌های عربستان در مورد درگیر شدن در جنگ ایران و عراق، ممکن است با افزایش قدرت نظامی خود در درگیری‌های داخلی منطقه به منظور اطمینان از جریان مداوم نفت، یک گام بیشتر برداشته باشد.

پس از گذشت دو هفته از جلسات سرنوشت ساز هنوز مجالدلات ادامه دارد. برژینسکی و هارولد براون مشاور امنیت ملی و وزیر دفاع دولت کارتر معتقدند که اقدام آمریکا اعتبار کارتر را مورد تعهد اخیرش نسبت به حفاظت از منافع غرب در خلیج فارس افزایش می‌دهد.

اما ادموند ماسکی وزیر خارجه و مشاوران وی در مورد حساسیت‌های عربی و حفظ بی طرفی مسکو و واشنگتن در جنگ ایران و عراق و دخالت جدی آمریکا نگرانند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که کارتر نگران حمله عراق به تاسیسات ایران از طریق خاک عمان و عربستان سعودی بوده و از آنها خواسته است در این جنگ دخالت نکنند.

مقام‌های دولت کارتر می گویند که در صورت رد درخواست های عربستان از سوی آمریکا ممکن است سعودی‌ها نفت خود را افزایش ندهند.

فقدان نفوذ آمریکا

آمریکا به خاطر فقدان نفوذ در ایران و عراق به پایان سریع جنگ و جلوگیری از گسترش آن توجه می کند. اولویت اصلی به جلوگیری افزایش نفوذ شوروی در منطقه داده شد، ماسکی و گرومیکو در 25 سپتامبر در نیویورک ملاقات کرد. تعهد شوروی به عدم مداخله پیام برونژونف درمورد تایید یک سیاست عدم مداخله در جنگ ایران و عراق به ماسکی داده شد.

عدم قطعیت درخواست سعودی‌ها

سعودی ها در پیام خود به مقام های سیا نه تنها کمک خواستند بلکه خاطرنشان کردند که حاضرند در صورت لزوم علیه ایران دست به اقدام بزنند. پیام سعودی ها که از طریق کانال های اطلاعاتی فرستده شد یک یادداست رسمی نبود و برای اقدام های ویژه ای که امریکا باید انجام دهد، ابهام داشت.

اقدام‌های حمایتی دیگر

پنتاگون و شورای امنیت ملی آمریکا خواستار ارسال دو اسکادران (چهل فروند) فانتوم اف 14 و اف 15 (جمعا 85) و همچنین موشک های پیشرفته دفاع هوایی هاواک به همراه خدمه آمریکایی به عربستان سعودی بودند.

برخی مقام های نظامی آمریکا فرصت پیش آمده را (تقاضای کمک های سعودی ها) را برای جلب توافق و همکاری نزدیکتر نظامی با سعودی ها مناسب دیدند.

پنتاگون برای ذخیره و انبار کردن تجهیزات در پایگا ههای هوایی سعودی ها که مورد استفاده نیروهای آمریکایی در جنگ بزرگ منطقه است به عربستان فشار می آورد.

ملاقات‌های مقام‌های عالی‌رتبه

براوان، برژینسکی، کریستو و افسران ارشد نظامی اطلاعاتی به خاطر درخواست عربستان و اقداملات بالقوه عراق در کاخ سفید گرد آمدند. بنا به گفته شرکت کنندگان گزینه های کمک به عربستان بررسی شد اما هیچ تصمیم گرفته نشد. از ژنرال دیوید جونز تصادفا سرگرم دیدار از عربستان بود و همچنین سفیر آمریکا در ریاض خواسته شد در رابطه با درخواست کمک سعودی ها با مقام های این کشور گفتگو کنند.

توجه ماسکی از سوی کریستوفر

در مورد فرصت‌ها و خطرهای اعزام نیرو به عربستان سعودی اختلاف هایی وجود داشت.

سوال‌های سقراطی ماسکی

ماسکی که عضو جدید دولت است و در مورد تصمیم گیری هایش با احتیاط عمل میکند، سوال هایی در مورد منافع آمریکا در منطقه می پرسد که به قول یکی از شرکت کنندگان سوالات سقراطی است.

هواپیمای مجهز به رادار،‌ بهترین راه حل

هواپیماهای مجهز به رادار به عنوان ابزاری مطلوب که هم سعودی ها را مطمئن کند و هم شوروی را تحریک نکند، شناخته شد. روز دوشنبه منابع اطلاعاتی آمریکا گفتند خطر حمله عراق از عربستان و عمان به ایران رفع شده و عراق هواپیماهای خود را از کشورهای عرب منطقه خارج کرده است.

گرایش کور اعراب

یک مقام کاخ سفید گفت که این تصمیم گرایشات کور عربستان و دیگر کشورهای منطقه را به سمت عراق متوقف خواهد کرد. او مدعی شد که آمریکا در حال حاضر از موقعیت بهتری برای ایجاد یک چارچوب امنیتی در جنوب غربی آسیا برخوردار است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار