رسانه فرانسوی: سرنوشت بن سلمان نامشخص است/ احتمال کودتای داخلی یا سوء قصد

یک رسانه فرانسوی سرنوشت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را در سایه تداوم پیامدهای قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی نامشخص دانست.
کد خبر: ۳۱۷۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰ - 09November 2018

رسانه فرانسوی: سرنوشت بن سلمان نامشخص است/ احتمال کودتای داخلی یا سوء قصدبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، روزنامه فرانسوی «لیزکو» در گزارشی به قلم «ایو بوردین» به بررسی پیامدهای قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی بر ساختار داخلی قدرت در عربستان پرداخت و نوشت: پرونده قتل خاشقجی باعث زلزله ای شد که هنوز پس لرزه های آن تمام نشده است.

این روزنامه افزود: پرونده خاشقجی نه تنها بلندپروازی های سیاسی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را تهدید می کند، بلکه حتی قدرت او را نیز تهدید می کند.

بوردین نوشت: هرچند که هم پیمانان سنتی عربستان تا این لحظه حمایت ظاهری خود از ریاض را حفظ کرده اند، اما آینده محمد بن سلمان که مظنون به دست داشتن در ترور خاشقجی است، هنوز روشن نشده است.

وی افزود: همچنین هنوز روشن نشده است که روابط ریاض با هم پیمانانش در سایه پیامدهای این پرونده به کجا خواهد رفت چرا که عربستان از جایگاه جغرافیایی و راهبردی بزرگی به عنوان منبع نفت و قرار داشتن حرمین شریفین در آن، برخوردار است.

این نویسنده تصریح کرد: محمد بن سلمان حقیقتا حتی در بین کسانی که تا همین دیروز برای طرح چشم انداز اقتصادی و اصلاحات او شادمانی می کردند و برای گرفتن عکس سلفی با او سر و دست می شکستند، طرد شده است.

بوردین در زمینه به سخن لندسی گراهام سناتور آمریکایی اشاره کرد که گفته بود: محمد بن سلمان "ابزار ویرانگری" است. نبیل مولین پژوهشگر مرکز تحقیقات علمی فرانسه نیز گفت که پیام های محرمانه ای ممکن است به ملک سلمان ارسال شود؛ با این محتوا که "از دست فرزندت خلاص شو". همچنین غربی ها همه تلاش خود را برای حفظ کردن روند سابق امور می کنند، زیرا "درحال درک این مسئله هستند که محمد بن سلمان باری سنگین است".

بوردین تصریح کرد: پرونده خاشقجی همچنین تمرکز خطرناک قدرت در دست این شاهزاده سعودی را برملا می کند، زیرا او وزیر دفاع، معاون نخست وزیر و رئیس هیئت مدیره شرکت نفتی آرامکوی عربستان است. این روند قدرت بر خلاف سازوکار معمول در طول دهه ها در عربستان است که برپایه اجماع نظر و توازن در جناح های مختلف خاندان حاکم استوار است.

وی این پرسش را مطرح کرد که در این وضعیت، آیا ملک سلمان می تواند ولیعهدی را برای بازگرداندن توازن به قدرت تعیین کند؟

بوردین درعین حال خاطرنشان کرد: محمد بن سلمان عناصر طرفدار خود را در همه ارکان دستگاه های امنیتی و نظامی وارد کرده و ابهت گارد ملی را در هم شکسته است. با این وضعیت، شک و تردید وجود دارد که ملک سلمان چنین اقدامی انجام دهد.

وی افزود: احتمال دیگر، فرضیه وقوع کودتا نظیر سال 1964 میلادی است که شورای خاندان حاکم سعودی شاه را کنار زد. احتمال وقوع حادثه ای هم وجود دارد؛ نظیر حادثه تیراندازی عجیبی که در ماه آوریل گذشته در نزدیک کاخ محمد بن سلمان روی داد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها