معرفی کتاب؛

«روی نقطه پراکندگی»

کد خبر: ۳۱۹۶۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۰ - 21November 2018

«روی نقطه پراکندگی»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «محمدرضا فردوسی»، متولد ۲۳ اسفند سال ۱۳۴۲ در کرمان است. وی در زمان جنگ، با سمت گروهبان دوم پیاده، در لشکر ۸۸ زرهی زاهدان، تیپ دوم خاش خدمت کرده است. فردوسی پس از جنگ در هوانیروز کرمان مشغول به خدمت شد.

«محمدرضا فردوسی» که در طول حضور مستمر خود در جبهه‌های جنگ تحمیلی خاطرات فراوانی را ثبت و ضبط کرده است. حاصل این یادداشت‌ها در کتابی به نام «روی نقطه پراکندگی» جمع آوری و تالیف شده است. یادداشت‌های روزانه این رزمنده، با نثری شیوا به نگارش درآمده است. موجز و اختصار نویسی همراه با نگاهی طنزآلود از ویژگی‌های بارز این اثر است.

«روی نقطه پراکندگی» نوشته‌هایی است که تاریخ‌شان از سال ۱۳۶۱، یعنی قبل از حضورم در جبهه، شروع شده است و تا پایان جنگ ادامه دارد.

نویسنده در مقدمه کتاب خود آورده است: «یادداشت‌های روزانه من از تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۶۱ شروع شده و آخرین نوشته مربوط جنگ، که تاریخ دقیق آن را ثبت کرده‌ام، مربوط به ۲۸ تیر ۱۳۶۶ است.

در ادامه یادداشت‌های روزانه، نوشته‌های مربوط به سال ۱۳۶۶ تا پایان جنگ را گنجانده‌ام و از آنجا که تاریخ دقیق این نوشته‌ها را ثبت نکرده‌ام، آن‌ها ترتیب زمانی، در فصلی جداگانه و با عنوان خاطرات، پس از یادداشت‌های روزانه قرار داده‌ام. بخش پایانی این کتاب نیز شرح مختصری است از وقایع و اتفاقاتی که پس از جنگ بر من گذشت.»

قسمتی از متن کتاب:

«شنبه ۱۳۶۴/۳/۱۸

کم‌کم روحیه‌مان خشن‌تر می‌شود. غیر از این باشد، نمی‌توانیم در جبهه میانی یا همان سومار خودمان، با عراقی‌های تا دندان مسلح و بی‌رحم که به تأسیسات ما در دره سامواپا مشرف‌اند، دوام بیاوریم. ظهر، حسین با من سر شوخی را باز کرد. من هم خواستم بترسانمش، یک تیر هوایی شلیک کردم. فقط یک نبشی بالای سقف و مابقی چادر بود و نی. از قضا تیر به نبشی خورد و تکه‌ای از آن کنده شد و مستقیم به پای حسین خورد؛ زیاد زخمی‌اش نکرد. هر دو می‌خندیدیم که چه مضحک پایش تیر خورده است.»

«چهارشنبه ۱۳۶۴/۳/۳۰

با آمدن عید سعید فطر، رمضان المبارک غریبانه از ما خدا حافظی کرد. همه برای اقامه نماز عید می‌رفتند، اما من با حسرت در بستر بیماری با چشمانی نمیه باز و مرده بدرقه‌شان کردم. در سنگر، تک و تنها، دراز کش و رو به خدا با چشم و لبی لرزان راز و نیاز می‌کردم.

دورادور صدای بلند گوی نماز را که می‌شنیدم، همراه آن زمزمه می‌کردم، شاید با آن حال کلمات را به خوبی ادا نکرده باشم، اما میزبان رمضان صدایم را شنید.»

«روی نقطه پراکندگی» در ۲۴۹ صفحه مصور به قلم «محمدرضا فردوسی» تالیف و توسط نشر سوره مهر در ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار