دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تراژدی بی‌پایان کودکان بی‌گناه یمنی

تقریبا 4 سال از حمله ائتلاف متجاوز سعودی به یمن فقیرترین کشور عربی می‌گذرد؛ حمله‌ای که گفته می‌شود در پی آن در هر ساعت 6 کودک یمنی جان خود را از دست می‌دهد.
کد خبر: ۳۲۱۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵ - 03December 2018

تراژدی بی‌پایان کودکان بی‌گناه یمنیبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، چهار سال از حمله ائتلاف متجاوز سعودی به یمن فقیرترین کشور عربی می‌گذرد؛ تجاوزی که تنها نتیجه آن بحران انسانی است و هر روز هم بحرانی‌تر می‌شود.

بر اساس شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد (HDI) که میزان امید به زندگی، تحصیلات و استاندارد‌های زندگی را اندازه‌گیری می‌کند، یمن در سال 2015 جایگاه 168 را در بین 188 کشور به خود اختصاص داده بود. پس از شروع جنگ علیه یمن، بحران انسانی در این کشور بحرانی‌تر شد. بیش از 18 میلیون نفر در یمن به کمک‌های اولیه و انسانی نیاز دارند و بسیاری از یمنی‌ها هیچ‌گونه دسترسی به امکانات بهداشتی و آب تمیز ندارند.

به جرأت می‌توان گفت که یک نسل‌کشی واقعی در یمن درحال رخ دادن است، تعداد کسانی که در اثر بیماری و فقر در یمن جان خود را از دست می‌دهند، بیشتر از کسانی است که در جریان بمباران‌های ائتلاف متجاوز سعودی به خاک و خون کشیده می‌شوند.

بالاخره بعد از هشدار‌ها و فشار‌های مجامع بین‌المللی به مقامات سعودی، سعودی‌ها از توقف این تجاوز 4 ساله در بندر حدیده خبر می‌دهند که می‌توان گفت، این خبر فقط یک بازی رسانه‌ای است تا این ائتلاف آبرومندانه از باتلاقی که در یمن برای خود ایجاد کرده است، بیرون بیاید؛ دروغ بودن ادعای سعودی‌ها این است که تنها چند روز پس از منتشر شدن این خبر جنگنده‌ها به اتوبوس شهروندان یمنی در حدیده حمله کردند که منجر به کشته شدن 8 غیرنظامی شد.

سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارشی پیرامون آخرین وضعیت کشور یمن خاطرنشان کرد: «تقریبا 17 میلیون نفر در این کشور کوچک با خطر گرسنگی شدید مواجه هستند.» این وضعیت در حالی است که در بسیاری از استان‌ها برای رفع گرسنگی کودکان مجبور هستند، برگ‌های درختان مو را می‌جوشانند. همچنین «لیز گراندی» مسئول هماهنگ کننده کمک‌های بشر دوستانه سازمان ملل متحد گفت که یمنی‌ها هر 48 ساعت و یا دو روز در هفته یک وعده غذایی دارند. این در حالی است که منابع محلی یمنی این آمار را خیلی کمتر از واقعیت می‌دانند و از سانسور آمار‌ها خبر می‌دهند.

کمبود دارو هم بحرانی دیگر برای یمنی‌ها بشمار می‌آید؛ اما جالب است، این معضل ذره‌ای از مقاومت‌ یمنی‌ها را کم نکرده است؛ مقاومتی که یمن را به منجلابی برای متجاوزگران تبدیل کرده است. یکی از دکترهای یمنی پیرامون وضع موجود در یمن می‌گوید: «اگر محاصره و محدودیت‌ها کاهش نیابد، طی هفته‌های آتی، بیماران سرطانی و حتی بیماران دیابتی از دنیا خواهند رفت.»

عربستان و سایر کشور‌های عربی وقتی در جنگ نظامی نتوانستند به اهداف شوم خود دست پیدا کنند، دست به تحریم دارو و غذا زدند تا از این طریق ناکامی خودشان در جنگ 4 ساله را کم کنند؛ اقدامی غیر انسانی که تاکنون با سکوت مجامع بین‌المللی روبه‌رو بوده است و تنها با اعلام هشداری ساده سعی می‌کنند خودشان را در جنایات آل سعود و همپیمانانش شریک نکنند.

سازمان یونیسف هم مانند دیگر سازمان‌های بین‌المللی به انتشار بیانیه‌ای ساده قناعت می‌کنند؛ «هنریتا فور» مدیر یونیسف جمعه هفته گذشته گفت: این کودکان یمنی هستند که عواقب جنگ را تحمل می‌کنند و کودکان به صورت وحشتناکی طی سه سال گذشته از جنگ رنج بردند به‌طوری که دست‌کم 6 هزار نفر در این جنگ کشته یا زخمی شدند و بیش از 11 میلیون نفر برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و هر 10 دقیقه یک کودک یمنی به دلایلی که می‌توان از آن پیشگیری کرد از جمله سوءتغذیه و بیماری‌هایی که با واکسن قابل پیشگیری است، جان خود را از دست می‌دهند.

حال باید دید و منتظر ماند که عاقبت کودکان و مردم مقاوم یمن که 4 سال توانسته‌اند جلوی این تجاوز بایستند و متجاوزگران را به زانو دربیاورند، چگونه خواهد بود.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار