یادداشت‌های روزانه خبرنگار شهید محمدرضا باقری (۲۱)/ تصرف مدارس خرمشهر توسط مزدوران عراقی

خبرنگار شهید «محمدرضا باقری» در یکی از یادداشت‌های روزانه خود در تاریخ یکم آبان ۱۳۵۹ شرح حالی از درگیری در حوالی فرمانداری، خیابان آرش و نخلستان‌های اطراف بیمارستان مصدق و تصرف مدارس خرمشهر توسط مزدوران رژیم بعث عراق در خرمشهر را بیان کرده است.
کد خبر: ۳۲۱۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۰ - 04December 2018

به گزارش خبرنگار ساجد، خبرنگار شهید «محمدرضا باقری» در صدا و سیمای اصفهان فعالیت می‌کرد که به خرمشهر اعزام شد و در عملیات آزادسازی خرمشهر مورخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ در عملیات بیت‌المقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

یادداشت‌های روزانه خبرنگار شهید محمدرضا باقری (۲۱)/ تصرف مدارس خرمشهر توسط مزدوران عراقی

متن یکی از یادداشت‌های روزانه‌ای را که از این خبرنگار شهید والامقام به عنوان وقایع مقاومت خرمشهر به یادگار مانده است، در ادامه می‌خوانید:

«امروز صبح عراقی‌ها از سوی خیابان آرش و عشایر به سوی فرمانداری پیشروی می‌کردند. درگیری با خمپاره آرپی جی ۷ و ژ-۳ و کلاشینکف بود. دیده شد که عراقی‌ها از لباس شخصی و لباس پاسداری و تفنگ ژ-۳ استفاده می‌کنند تا بتوانند در نیرو‌های خودی نفوذ کنند.
صدای تیراندازی شدیدی از سوی ژاندارمری شنیده می‌شد. امروز نزدیکی‌های ظهر تعدادی از افراد شخصی و پاسدار در خیابان حافظ و دورقی و عشایر نیز محاصره شده بودند. در خیابان حافظ سه نفر نیروی خودی تیر خوردند و یک نفر اسیر دشمن شد. تیرباری بر بالای مسجد جامع نصب شده که گاه و بی‌گاه شلیک می‌کند. یکی از برادران مسلح شخصی می‌گفت: عراقی‌ها گاهی می‌آیند کنار خیابان و با دست اشاره می‌کنند که بیایید جلو.
امروز درگیری در حوالی فرمانداری، خیابان آرش و نخلستان‌های اطراف بیمارستان مصدق بود. امروز بعد از ظهر ساعت ۸/۳۰ دقیقه یک تیم از برادران سپاه خرمشهر به وسط خیابان آرش می‌روند که مورد حمله عراقی‌ها قرار می‌گیرند و عراقی‌ها با خمپاره انداز ۶۰ میلیمتری و به وسیله تک تیرانداز‌های خود، رهبر عملیاتی تیم سپاه را که همان رضا دشتی باشد با تیر می‌زنند که رضا دشتی زخمی می‌شود.
یک تیم پنج نفره از برادران پاسدار که در آرش مستقر بودند مورد حمله عراقی‌ها واقع شده و بازگشتند. یکی از برادران خمپاره انداز سپاه می‌گفت: ده روز پیش در کوی طالقانی پنج اتوبوس پر از سرباز دشمن، دو جیپ فرماندهی که برای تعویض نیرو‌ها آمده بودند زیر خمپاره گرفته‌اند که تلفات زیادی به دشمن وارد آمد.
تعدادی از سربازان پادگان به فرماندهی ستوان دوم شریعتی شب گذشته مأمور پاکسازی جاده کمربندی شدند و، چون موفق نشدند بازگشتند و تا فلکه فرمانداری عقب نشینی کردند. نام این گردان ۱۶۵ می‌باشد و با وجود این که یک سرهنگ در میان آن هاست، ولی فرمانده آن‌ها ستوان دوم شریعتی است.
مزدوران عراقی مدرسه ایران‌دخت و فلکه آتش نشانی را تصرف کردند. در مدرسه بزرگمهر نیرو پیاده کردند و مدرسه پهلوی سابق را به شدت می‌کوبیدند. احتمالاً نام گردانی که ستوان شریعتی در آن بوده گردان ۱۵۱ دژ می‌باشد.»

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها