بهمن در گفت‌وگو با دفاع پرس:

روسیه به‌دنبال دوشیدن عربستان است/ قتل خاشقچی عامل فرصت‌زا برای سایر کشور‌ها بود

کارشناس مسائل روسیه گفت: قتل خاشقچی یک مسئله تاثیرگذار نیست، بلکه یک عامل فرصت ساز است؛ لذا در شرایطی که سایر کشور‌ها نسبت به عربستان و بن سلمان بی‌اعتنا هستند، روس‌ها می‌خواهند از شرایط پیش آمده نهایت استفاده را بکنند.
کد خبر: ۳۲۱۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 05December 2018

روسیه بدنبال دوشیدن عربستان است/ قتل خاشقچی عامل فرصت‌زا برای سایر کشور‌ها بودبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به آرژانتین به منظور شرکت در نشست گروه 20، انزوای عربستان سعودی در مجامع بین‌المللی را به تصویر کشید. خودداری سران کشور‌ها به جز روسیه و فرانسه از دیدار با این ولیعهد جوان سعودی به خوبی نشان می‌دهد که بن سلمان در عرصه بین‌المللی از چه جایگاهی برخوردار است.

در حاشیه این نشست، فیلمی از دیدار پوتین با بن‌سلمان در رسانه‌ها منتشر شد که در آن پوتین به گرمی دست خود را به سوی محمد بن سلمان دراز کرده و با گرمی با وی دست می‌دهد. استقبال پوتین از محمد بن سلمان در شرایطی بود که عربستان در انزوای بین‌المللی و افکار عمومی قرار گرفته است؛ افکار عمومی محمد بن سلمان را متهم ردیف اول قتل جمال خاشقچی می‌دانند؛ اما این‌که پوتین در چنین شرایطی خواستار دیدار با محمد بن سلمان شد، سوالات زیادی را در ذهن متبادر می‌کند که در ادامه در گفت‌وگو با کارشناس مسائل روسیه به آن می‌پردازیم:

شعیب بهمن کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس اظهار داشت: دیدار بن سلمان و پوتین در حاشیه اجلاس گروه 20 اتفاق خاص و عجیبی نیست. روابط دوستی عربستان و روسیه ملاحظات و در عین حال منافعی برای طرفین دارد که بر مبنای آن ولادیمیر پوتین بار‌ها با رهبران عربستان سعودی دیدار داشته است. در شرایط فعلی هم به نظر می‌رسد که با توجه به فشار مجامع بین‌المللی علیه عربستان که آن هم به خاطر قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان رخ داد، محمد بن سلمان تحت فشار عمومی قرار گرفته و شاید در اجلاس گروه 20 مورد توجه کافی رهبران جهان قرار نگیرد.

وی در ادامه گفت: روس‌ها در این شرایط می‌خواهند از این فرصت بهترین استفاده را ببرند و سعی می‌کنند که منافع خودشان را در آینده تامین کنند. این دیدار در راستای روابطی بوده است که از گذشته مابین عربستان و روسیه وجود داشته است. روس‌ها شرایط حساس بن سلمان و عربستان سعودی را درک کرده و شاید هم می‌خواهند استراتژی آمریکایی‌ها را سرلوحه خودشان قرار دهند؛ چرا که اگر عربستانی وجود دارد که آمریکا می‌تواند آن را بدوشد چرا روسیه نتواند از این گاو شیرده بهره‌ای ببرد.

این کارشناس مسائل روسیه خاطرنشان کرد: روابط روسیه و عربستان تابعی از یکسری مسائل و متغیر‌ها مثل گرایشات تند مابانه و تروریستی در جهان اسلام است که عربستان سعودی طی سال‌های گذشته در واقع پشت تمامی جنجال‌ها وجود داشته است و روس‌ها از این بابت به شدت متضرر شده‌اند. با توجه به حمایت‌هایی که سعودی‌ها از تروریست‌ها و جدایی‌طلبان از منطقه قفقاز شمالی در طول دهه 90 و هم‌اکنون دارند، می‌تواند یکی از عوامل بحران‌ساز باشد. متغیر دیگر در واقع بحث انرژی و نفت است. با توجه به اینکه این 2 کشور از بزرگترین تولید کننده‌های نفت و گاز در جهان هستند، خودشان را در واقع نیازمند همکاری متقابل می‌بینند بویژه در بحث تثبیت قیمت نفت که عملا طی یکی دو سال اخیر این همکاری بین روسیه و عربستان و البته سایر کشور‌ها می‌توانند مجددا قیمت نفت را افزایش دهند که در این زمینه موفق هم بودند.

بهمن در بخش دیگری از سخنانش گفت: مسئله دیگر هم اوضاع خاورمیانه است که روسیه سعی دارد همچنان در منطقه نفوذ خود را حفظ کند و عربستان سعودی هم در تلاش است تا از طریق منابع مالی که در اختیار دارد در منطقه تاثیرگذار باشد؛ بنابراین در خصوص بحران سوریه هم روس‌ها ملاحظاتی را در خصوص عربستان داشتند. در واقع می‌توان این گونه گفت که روسیه در تلاش است همانگونه که ترکیه را از اردوگاه غرب جدا کرد و به سمت خودش کشاند؛ عربستان را نیز متمایل به شرق کند.

وی در پاسخ به این سوال که قتل خاشقچی چه تاثیری بر تحولات عربستان خواهد گذاشت، اظهار داشت: مسئله قتل خاشقچی یک مسئله تاثیرگذار نیست، بلکه یک عامل فرصت ساز است. در شرایطی که سایر کشور‌ها نسبت به عربستان بی‌توجهی می‌کنند و رهبران جهان دیدگاه مثبتی نسبت به بن سلمان ندارند، روس‌ها از شرایط پیش آمده نهایت استفاده را می‌کنند و در تلاش هستند که از طریق تحویل گرفتن بن سلمان منافع خودشان را در زمینه‌های گروه‌های جدایی طلب در قفقاز شمالی، انرژی و مبادلات منطقه‌ای همچنان حفظ کنند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها