مومنی‌شریف در شانزدهمین جشنواره «جوان سوره»:

آشتی دادن ادبیات معاصر با ادبیات کهن معجزه انقلاب اسلامی است

رئیس حوزه هنری در افتتاحیه جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» گفت: از معجزات انقلاب اسلامی آشتی دادن ادبیات معاصر با ادبیات کهن است که تکیه گاه شعر و داستان شده و بر جهان بینی شگرف شیعه تکیه دارد.
کد خبر: ۳۲۲۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱ - 11December 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان برگزار شد.

محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری در این مراسم اظهار داشت: خوشحالیم که این جشنواره در گیلان برگزار می‌شود و تا این سن رسیده است. جشنواره جوان سوره از همدان شروع شد و بعد از ۱۵ سال حالا به گیلان رسیده است. سرزمینی که روزگار ما از ساحتش، عالمانی ربانی و دانشمندانی بزرگ نظیر آیت‌الله بهجت را به خود دیده است. از شخصیت‌های برجسته در تاریخ این شهر گرفته تا مدافعان حرمی که در روزگار کنونی ما از این استان درخشیده‌اند.

وی با اشاره به تلاش‌های علیرضا قزوه در حوزه هنری، ادامه داد: قزوه برای ماندگاری جشنواره جوان سوره تلاش زیادی کرد. ماموریت او در حوزه هنری به پایان رسیده امروز ایشان به عنوان رایزن فرهنگی ایران در هند خدمت خواهد کرد. او در گذشته موفق شد به هندی‌های زیادی نه فارس و شعر آموزش دهد.

رئیس حوزه هنری خاطر نشان کرد: برای عباس محمدی که مسئولیت مرکز آفرینش‌های ادبی را برعهده گرفته است نیز آرزوی توفیق دارم. او علاوه بر جایگاه شعری اش، مدیر خوب و دوراندیشی است.

وی با اشاره به اهمیت پرداختن به ادبیات انقلاب به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب عنوان کرد: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ۴۰ سالگی حوزه هنری هستیم که در آذر ۵۷ تشکیل شد.

مومنی‌شریف عنوان کرد: جا دارد امسال سمیناری برای بزرگداشت این رویداد برگزار شود. شاید بخشی از این وظیفه برعهده دانشگاه است که بهتر بتوانند در حوزه ادبیات انقلاب قضاوت کنند. چراکه عناصر مکتب ادبیات انقلاب اسلامی قابل اتکا هستند. از معجزات انقلاب اسلامی آشتی دادن ادبیات معاصر با ادبیات کهن است که تکیه گاه شعر و داستان شده است و بر جهان بینی شگرف شیعه تکیه دارد.

وی در پایان از تلاش‌های حوزه هنری استان گیلان و سپهر سوره هنر برای برگزاری شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» تقدیر کرد.

رئیس حوزه هنری با اشاره به نقش مرحوم زرویی‌نصرآباد در ادبیات کشور عنوان کرد: ۲ ویژگی زنده یاد زرویی نصرآباد را میان مردم محبوب کرده بود. اول آن که او شخصیتی صمیمی بود و هرکسی مجذوب او می‌شد. ادب از کلام و برخورد اجتماعی او می‌جوشید. دومین ویژگی اش استادی در کار بود. استاد زرویی بر ادبیات کهن و معارف دینی تسلط ویژه داشت.

مومنی شریف افزود: ملانصر الدین تذکره المقامات را در ۲۲ سالگی می‌نوشت، اما تبحرش به قدری بر متون کهن و ارزش‌های زبان فارسی زیاد بود که از متن هایش برداشت می‌شد نویسنده‌ای میان‌سال است.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار