آلیا در گفت‌وگوی تفصیلی چهل سالگی انقلاب با دفاع پرس:

«پیشرفت انقلاب» توطئه دشمن را تشدید می‌کند/ ملتی که مقاومت نمی‌کند، محکوم به شکست است

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: مقاومت روز به روز بدون اینکه جنگ و کشورگشایی صورت گیرد، در حال گسترش است. عراق، سوریه، یمن، لبنان و ... به جبهه مقاومت پیوسته‌اند. فعالیت‌هایی که ما در حوزه ایثار در سطح بین‌المللی انجام می‌دهیم، ملت‌ها را به هم پیوند می‌زند.
کد خبر: ۳۲۶۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰ - 08January 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: جمهوری اسلامی ایران در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار دارد؛ انقلابی که در در طول این چهار دهه شاهد رخداد‌های بی‌شماری اعم از مثبت و منفی بوده است. این رخدادها گاهی حرکت انقلاب اسلامی را به سوی پختگی و پیشرفت سرعت می‌بخشید و گاهی سرعت پیشرفت آن‌ را کند می‌کرد.

در همین راستا خبرگزاری دفاع مقدس به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی سلسله گفت‌وگو‌هایی را با افراد شاخص در حوزه‌های مختلف انجام داده و به بررسی دستاوردهای آن‌ را در زمینه‌های مختلف پرداخته است که در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس را با «فاطمه آلیا» نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی می‌خوانید.

دفاع پرس: به نظر شما چه مولفه‌هایی انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساند؟

آلیا: عوامل مختلفی باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد که هر کدام وزن خودشان را داشت. آن‌چه به نظر می‌رسد وزن بیشتری داشت، دین خواهی مردم بود. جرقه اولیه انقلاب در ۱۵ خرداد ۴۲ زده شد. در آن روز مفهوم و ماهیت استقلال خواهی، اقتدار و عزت یک ملت معنا گرفت. شهدای اولیه انقلاب از روحانیان بود. بزرگانی همچون اندرزگو، مصطفی خمینی، آیت الله سعیدی و غفاری از شاگردان حضرت امام (ره) و از وزنه‌های مهم انقلاب بودند.

دین‌مداری بر پایه عزت‌خواهی اسلامی یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی بود. فقدان و خلا این موضوع در دوران پهلوی دیده می‌شد. فقر فرهنگی را در دوران طاغوت به وضوح می‌دیدیم. در دوران پهلوی اگر در خانه‌ای نهج البلاغه پیدا می‌شد، اعضای خانواده را دستگیر می‌کردند. خفقان در کشور حاکم بود. دلیل اعتراض مردم خفقان، فقدان آزادی و نبود رهبر دینی بود.

دانشجویان نیز در پیروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی داشتند. در هیاهوی انقلاب، دانشجویان به متن جامعه اضافه شدند و در تظاهرات شرکت کردند. راهپیمایی‌هایی هم در دانشگاه برپا می‌شد. اساتید دانشگاه بعد از پیروزی انقلاب از کشور فرار کردند و دانشگاه تعطیل شد.

مقاومت یکی از مولفه‌های قدرت ملی یک کشور است/ توطئه دشمنان هم‌پای با رشد انقلاب پیش می‌آید/ مقاومت در دنیا گسترش یافته است/ سرنوشت ملتی که مقاومت نمی‌کند، شکست است/ شکست دشمن، دستاورد اولیه مقاومت است/ امید به بیگانگان یک چالش برای کشور است///  در حال ویرایش///

دفاع پرس: مهم‌ترین دستاورد‌ انقلاب اسلامی در طول این چهل سال چه چیزی و در چه حوزه‌ای است؟

آلیا: انقلاب اسلامی در ابتدا یک نهال کوچک بود که به تدریج بزرگ شد و امروزه به یک درخت تنومند تبدیل شد و دستاورد‌هایش یکی پس از دیگری به دست آمد. ما در حوزه‌های مختلف اعم از انرژی هسته‌ای، داروسازی، توسعه دانشگاه‌ها، افزایش شمار دانشجویان به ویژه دختران و غیره دستاورد‌های چشم‌گیری داشتیم.

در حوزه قانونگذاری می‌بینیم که قبل از انقلاب مجلس فرمایشی بود. امام راحل آن زمان فرمودند: «ای مردم من دست شما را می‌گیریم و به مجلس می‌برم تا ببینم یک نفر از این نمایندگان را می‌شناسید!»، اما پس از پیروزی انقلاب مردم سالاری دینی شکل گرفت. مردم نمایندگان مجلس را انتخاب کردند و سرنوشت کشور را به دست گرفتند. مردم سالاری دینی ما در دنیا کم نظیر است. در طی این ۴۰ سال می‌بینیم که گاهی اداره کشور به دست اصول‌گرا‌ها بود و دور بعد اصلاح طلبان رای آوردند و بالعکس. این نشان می‌دهد که چقدر نظر و رای مردم در سرنوشت کشور تاثیر دارد.

در دوران پیش از انقلاب، زنان نقشی در جامعه و کشور نداشتند؛ اما طبق آمار رسمی که موجود است، اکنون در مشاغل رسمی زنان زیادی مشارکت دارند. البته یک آمار پنهان هم وجود دارد؛ زیرا زنان در حوزه‌های مختلف مثل نویسندگی، پژوهشگری، شاعر، بازرگانی، اقتصادی و غیره نیز حضور دارند.

پیش از پیروزی انقلاب حدود چهار رشته ورزشی داشتیم؛ اما در حال حاضر بیش از ۳۰ رشته ورزشی در کشور داریم. همه اقشار نیز در این ورزش‌ها حضور دارند.

در دوره‌ای که بنده رئیس فراکسیون حمایت از معلولان در مجلس شورای اسلامی بودم، ملاحظه می‌کردم که چقدر خانواده‌های معلولان رشد داشتند. پیش از انقلاب خانواده‌ها فرزندان معلولشان را پنهان می‌کردند؛ اما حالا این قشر در بحث پیشرفت و سازندگی کشور مشارکت دارند.

دفاع پرس: خانم آلیا به نظر شما فرهنگ ایثار و شهادت چه تاثیری در تحولات اجتماعی و فرهنگی قبل و بعد از انقلاب داشته است؟

آلیا: فرهنگ ایثار و شهادت انقلاب را پیروز و پاسداری کرد. فرهنگ ایثار و شهادت امروز آرمان‌های انقلاب اسلامی را صادر کرده و فرهنگ مقاومت را در دنیا گسترش داده است.

نقش فرهنگ ایثار و شهادت به خصوص در زندگی امروزی بسیار بارز است. در مجموعه‌ای که روحیه ایثار و شهادت نباشد و یا کم‌رنگ باشد؛ اختلاس، خودخواهی، بی‌رحمی و ... جایگزین ازخودگذشتی و ایثار می‌شود و انواع بی‌اخلاقی‌ها در آن مجموعه یا سازمان صورت می‌گیرد. این موضوع در ابعاد مختلف زندگی دیده می‌شود. هر کجا که روحیه از خودگذشتی وجود نداشته باشد، خشونت و بی‌عدالتی جای عاطفه را می‌گیرد.

جرقه اولی جنگ‌ها در دنیا به خاطر نبود روحیه گذشت و تلاش است. اگر بخواهیم سجایا و فضایل انسانی در جامعه رشد کند، باید فضیلت‌هایی همچون ایثار و شهادت وجود داشته باشد.

مقاومت یکی از مولفه‌های قدرت ملی یک کشور است/ توطئه دشمنان هم‌پای با رشد انقلاب پیش می‌آید/ مقاومت در دنیا گسترش یافته است/ سرنوشت ملتی که مقاومت نمی‌کند، شکست است/ شکست دشمن، دستاورد اولیه مقاومت است/ امید به بیگانگان یک چالش برای کشور است///  در حال ویرایش///

دفاع پرس: آیا در شرایط کنونی جامعه توجه به مقوله ایثار و شهادت ضرورت دارد؟

آلیا: برای پاسخ به این سوال از سوره هود کمک می‌گیرم. این سوره به موضوع استقامت و پایداری اشاره دارد. رسول خدا فرموده: «شیبتنی سورة‏ هود لمکان فاستقم کما امرت و من تاب معک»، سوره هود مرا پیر کرد. در این سوره آمده است:‏ استقامت کن همان طوری که مامور به استقامت هستی، خودت و آن‌هایی که با تو‏ هستند.

مقاومت ایمان قوی می‌خواهد. اگر کسانی سست ایمان باشند، یک مجموعه نمی‌تواند به اهداف خودش برسد. ما یک گذشته پرافتخار در چهل سال گذشته داشتیم و یک آینده پر امیدی را در پیش رو داریم. تمام این‌ها به خاطر استقامت است.

هر زمانی که دشمنان این انقلاب احساس کنند که مقاومت ملت ضعیف شده است، چشم طمع به کشور می‌دوزند. این چشم طمع همین ناامنی‌هایی است که در منطقه غرب آسیا می‌بینیم. ملتی که مقاومت نمی‌کند، مجبور به شکست است. نمونه این را امروز در سوریه و یمن می‌بینیم. دستاورد‌های اولیه مقاومت این است که دشمن ناامید می‌شود. ملتی که استقامت دارد، عزت خودش را افزایش می‌دهد. مقاومت یکی از مولفه‌های قدرت ملی یک کشور است. جامعه‌ای که در واقع مقاومتش ضعیف باشد، در قدرت ملی ضعیف می‌شود؛ لذا در برابر دشمن کم می‌آورد.

رمز تداوم انقلاب اسلامی ایمان قوی مردم و مقاومت‌شان است. مردم ما توانستند در طی این سال‌ها در مقابل انواع فتنه‌های داخلی و خارجی، جنگ تحمیلی، تحریم، جنگ نرم و ... ایستادگی و مقاومت کنند.

دفاع پرس: چالش‌های پیش روی انقلاب اسلامی را در آینده چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آلیا: انقلاب ما یک موجود زنده است، زیرا پویا و در حال حرکت است. هر موجود زنده‌ای آفت‌هایی دارد. یکی از این آفت‌ها، فتنه است.

به برکت خون شهدا و هدایت حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب ما امروز از استقلال سیاسی برخورداریم. هیچ کشوری نمی‌تواند در مسائل داخلی ما دخالت کند. ما زیر سلطه و فرمانبردار هیچ قدرتی در دنیا نیستیم، دشمن نیز در این راستا برنامه‌هایی دارد. اگر ما در بحث اقتصاد و فرهنگ تدبیر نکنیم، ممکن است همین استقلال سیاسی‌مان هم دچار خدشه شود.

در چند سال اخیر چالش‌هایی داشتیم. امیدی که برخی از دولتمردان به بیگانگان دارند، یک چالش‌هایی در بحث اقتصاد پیش آورد. از طرف دیگر می‌بینیم که فرمان رهبر معظم انقلاب امیدبخش و کلید پیشرفت است. بحث اقتصاد مقاومتی و توجه به توانمندی‌های داخلی باعث پیروزی ما از تمام توطئه‌ها می‌شود.

دشمن در حوزه اقتصادی و فرهنگی ما را نشانه گرفته است. بحث ناتوی فرهنگی هنوز بحث روز ما است. دشمن با هزینه‌های هنگفتی، از طریق فضای مجازی به خصوص در زنان و جوانان برنامه‌ریزی‌هایی دارد.

در تاریخ می‌بینیم وقتی فرانسوی‌ها می‌خواستند الجزایر را جزو مستعمره خود قرار دهند، در گام اول از طریق زنان وارد شدند. سعی کردند در جامعه زنان کار کنند و فرهنگ آن‌ها را تغییر دهند. ما باید از تجارب‌مان در طی این ۴۰ سال و دیگر کشورها، درس بگیریم. دشمن هرگز از مقابله با انقلاب ما خسته نمی‌شود، می‌بینیم که هر روز توطئه جدیدی رو می‌شود. یکی از این توطئه‌ها سند ۲۰۳۰ بود که می‌خواستند در فرهنگ ما نفوذ کنند. خوشبختانه ملت ما هوشیار است. گاهی ممکن است دشمن بتواند دو قدمی هم پیش بیاید، اما با وجود بصیرت و پیروی مردم از فرمایشات رهبری، نفوذ‌ها افشار می‌شود و شکست می‌خورند.

تا زمانی که انقلاب اسلامی پیشرفت می‌کند، دشمن، چالش و توطئه‌ها هم وجود داردند. ملت با بصیرت خوب می‌تواند این توطئه‌ها را خنثی کند.

چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را در حالی جشن می‌گیریم که این انقلاب به بلوغ و پختگی رسیده است. امروز زمان بلوغ سیاسی مردم است. فراموش نکنیم که ۹ دی تکرار شدنی است؛ اما بار دیگر هم خنثی خواهد شد.

ملت ایران در طی این ۴۰ سال گذشته با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اند و امروز در برابر توطئه‌ها واکسینه شده‌اند.

دفاع پرس: فرهنگ ایثار و شهادت ما در ابعاد بین‌الملل چقدر جریان ساز بوده و این فرهنگ در تحولات فرهنگی و اجتماعی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای چقدر تاثیرگذار بوده است؟

آلیا: به برکت انقلاب ما، بیداری اسلامی در کشور‌های دیگر گسترش یافت. در کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای عدالت‌خواهی جوانه زده است. سخنگوی جنبش جلیقه زرد‌ها در فرانسه در مصاحبه‌ای گفت: «یکی از کشور‌هایی که ما از آن الگو گرفتیم و خواستگاه ما بود، انقلاب اسلامی است.»

امروز کشور‌های اسلامی دیگر زیر بار طاغوت و سلطه استکبار نمی‌روند. مقاومت روز به روز بدون اینکه جنگ و کشورگشایی صورت گیرد، در حال گسترش است. عراق، سوریه، یمن، لبنان و غیره به جبهه مقاومت پیوسته‌اند. فعالیت‌هایی که ما در حوزه ایثار در سطح بین‌المللی انجام می‌دهیم، ملت‌ها را به هم پیوند می‌زند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار