«نبرد در کانال ماهی»

کد خبر: ۳۲۷۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۰ - 10January 2019

«نبرد در کانال ماهی»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «نبرد در کانال ماهی» روایتی مستند و داستانی از حضور لشکر 27 محمدرسول الله (ص) در عملیات کربلای5 است و نویسنده با استفاده از تحقیقات مفصل میدانی و تحقیقاتی بخصوص اسناد و منابع مرکز «اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» از جمله دفاتر راویان، نوارهای صوتی، گزارش عملیات و اسناد نظامی مرتبط با عملیات کربلای 5 و مصاحبه‌هایی با برخی از فرماندهان و رزمندگان لشکر27 محمدرسول الله (ص) داشته این کتاب را تدوین و منتشر کرده است.

«نبرد در کانال ماهی؛ لشکر 27 محمد رسول الله (ص) در عملیات کربلای 5» در 9 فصل شامل: «شوق حضور»، «تلاش برای آمادگی»، «موج دوم»، «کانال پرورش ماهی»، «شب سرنوشت ساز»، «بلیط بازگشت»، «جنگ نابرابر»، «یک اتفاق»، «آخرین روز» تنظیم شده است. این فصل‌ها بر اساس تاریخ رویدادها، حوادث، تصمیمات مهم در جلسات مختلف و گفت‌وگوها به ترتیب زمان وقوع و به طور منظم و منسجم بیان شده است.
فصل اول کتاب با عنوان شوق حضور در اردوگاه شهید باهنر سیر می کند و به روابط مخلصانه و رزمندگان با یکدیگر و فعالیت‌های آنان و در ادامه فصل به طراحی عملیات کربلای 5 و تبادل نظرات و دیدگاه‌های فرماندهان در این خصوص و انتخاب شلمچه به عنوان جبهه اصلی برای اجرایی شدن عملیات می‌پردازد.
فصل دوم تلاش برای آمادگی است و به جلسه اعضای ستاد فرماندهی و بحث‌هایی که طی این جلسه رخ داده، پرداخته است.
فصل سوم به آغاز عملیات و واکنش دشمن و دشواری‌های پیش رو اشاره دارد.
فصل چهارم با عنوان کانال پرورش ماهی به استقرار نیروها در دژ کانال پرورش ماهی و فشارهای تدریجی دشمن و تلاش رزمندگان برای مقابله با آنان و رشادت‌های بی‌نظیرشان تا مرز شهادت پرداخته است.  

در فصل پنجم با اشاره به نشست فرماندهان و برگزاری جلسات برای بررسی مشکلات برای عملیات، در رابطه با تردید در تشخیص هدف و اضطراب‌های موجود به تفضیل شرح داده شده است.
فصل ششم به مواضع دشمن و تاکتیک‌های زیرکانه آنها و تهدیدهایی که نیروهای خودی با آن مواجه بودند، پرداخته است.
فصل هفتم، جنگ نابرابر نام دارد در این فصل به امکانات موجود نیروها در مقابل امکانات دشمن اشاره دارد. درخواست های گردان‌های میثم در طول عملیات و عملکرد گردان‌های مختلف موضوعات این فصل از کتاب هستند.
فصل هشتم به شرایط بغرنج و بحرانی این عملیات پرداخته است. توصیف ساعات و لحظاتی پر از استرس و وقایع شب پنجم عملیات در این فصل از ویژگی های آن است.
فصل نهم به تصمیمات گرفته شده فرماندهان از سوی هر دو جبهه خودی و دشمن و نیز تاکتیک‌های به کار رفته از طرف هر دوی آنها و در آخر نیز به تدبیر آخر و پیام رهبر معظم انقلاب اشاره دارد.
قسمتی از متن کتاب:

«ساعت سه بعد از ظهر دهم دی ماه 1365، یک روز نسبتا سرد زمستانی؛ امروز ششمین روزی است که از عملیات نافرجام کربلای4 می‌گذرد. اردوگاه کرخه متعلق به لشکر 27 محمدرسول الله (ص) مملو از رزمندگان پرشور است. هر گاه اردوگاه تا این حد رزمنده در خود جای می‌دهد، بیان‌گر وقوع حکایت‌ها و تحولات جدید خواهد بود و از همه مهم‌تر اینکه اجرای عملیات در آینده نزدیک را به ذهن‌ها متبادر می‌کند. در این اوقات همه عزم‌ها جزم و دل‌ها در شوق و شور حضور در میدان کارزار می‌تپد، هیچ کس آرام و قرار ندارد؛ پیر و جوان در تکاپو برای اعزام به میدان نبرد به سر می‌برند. چهره‌ها عمدتا هیجان‌زده، شاد و با طروات هستند.

کسی به زور نیامده که حالا در پی بهانه‌جویی و خروج از آوردگاه باشد. در این روزها بیش از همه واحد تبلیغات فعال است که با روشن کردن بلندگوهای خود و بخش سرودهای حماسی بر هیجانات و شور و شوق نیروها می‌افزاید.»

«نبرد در کانال ماهی؛ لشکر 27 محمد رسول الله (ص) در عملیات کربلای 5» در 445 صفحه مصور به کوشش «مهدی حاجی خداوردی جان» تنظیم و توسط نشر «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» در 2000 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها