در گفت‌وگوی دفاع پرس با مدیر گلزار‌های شهدای بهشت زهرا (س) مطرح شد؛

«گلزار شهدا»؛ بهشتی که تعطیلی ندارد

علی‌رضا اکبری با بیان اینکه در بهشت زهرا (س) تعطیلی معنی ندارد و زندگی در لحظه لحظه آن جاری و ساری است، گفت: تمام کار‌هایی که در گلزار شهدا انجام می‌دهیم، به خواست شهداست و ما تنها واسطه آن‌ها هستیم.
کد خبر: ۳۲۷۰۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰ - 10January 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: شاید به اعتقاد برخی و درنگاه سطحی فضای بهشت زهرا (س)، یک فضایی آکنده با غم و اندوه به نظر برسد، اما این نوع نگاه اشتباه است و آیه صریح قرآن می‌فرماید: «شهدا زنده اند و نزد ما روزی می‌خورند.» اینجا زندگی جریان دارد و از حال و هوای مختص خودش برخوردار است که کمتر جایی می توان آن را درک کرد. گاهی لازم است فارغ از زندگی روزمره از این فضای دل انگیز بهره ببرید و بوی عطری که در این محیط معنوی گسترده شده است را استشمام کنید. «علیرضا اکبری» مدیرگلزار شهدای بهشت زهرا (س) که خود را خادم شهدا می داند می گوید: «تمام خدمات و کار‌هایی که ما ظاهرا در گلزار شهدا انجام می‌دهیم از سوی ما نیست، بلکه خواست خود شهداست و ما تنها واسطه آن‌ها هستیم. اینجا همیشه زندگی پیوسته جاری و تعطیلی هم بی معنی است.» ماحصل گفت و گوی «دفاع پرس» با آقای اکبری را در ادامه می‌خوانید:

بزرگترین گلزار شهدای جهان اسلام با 4 هزار شهید گمنام

مجموعه گلزار بهشت زهرا (س) 30 هزارشهید را در خودش جای داده که این تعداد مربوط به بسیج، سپاه، ارتش و زیرمجموعه‌های آنان و همینطور نهاد‌هایی مانند جهاد سازندگی، آموزش و پرورش و ... است. باید بگویم که گلزار شهدا ازهمه اقشار از جمله کارگر، دانش آموز، دانشجو، معلم، مهندس و... را در خودش جای داده است. شاید بتوان به جرات گفت: بزرگترین گلزار شهدای جهان اسلام به شمار می‌آید که از این 30 هزارشهید 4000 نفر از آنان شهدای گمنام هستند.

«گلزارشهدا» بهشتی که تعطیلی ندارد

مادری که بیش از 30 سال است قبور شهدا را می‌شوید

درگلزار شهدا مادرشهیدی داریم که به «ننه سادات» معروف است با وجود کهولت سن بیش از 30 سال است که هرهفته از اذان صبح مزارهمه شهدای قطعه 26 راباعشق و محبت می‌شوید. یا مادرشهید دیگری هست که همیشه سرمزار فرزند شهیدش آش درست می‌کند و نذری می‌دهد. مادرشهید رضا برزگر می گفت: حدود 30 سال پیش وقتی شهید را دفن کردیم. نذری می‌دادند و من آن روز حال و روز خوبی نداشتم و نگرفتم. شب رضا به خوابم آمد و گفت: مادرسفره پهن نمی‌کنی نهار نخوردم و گرسنه‌ام. پرسیدم چرا غذا نخوردید؟ جواب داد شما امروزظهرغذای نذری نگرفتی و دیدم که نهار نخوردید من هم نتوانستم نهار بخورم.

«گلزارشهدا» بهشتی که تعطیلی ندارد///////////////////

قرآن ننه علی درموزه شهدا نگهداری می‌شود

«ننه علی» مادرشهیدی بود که سال‌ها درکنار مزار فرزند شهیدش زندگی کرد. پسرش (قربانعلی رخشانی مهماندار) هواپیما بود که قبل ازانقلاب در اهوازتوسط ساواک به شهادت می‌رسند. مادرشهید 7 ماه در کنار مزار فرزندش دراهواز زندگی می‌کند تا اینکه ازمراجع عظام مجوز نبش قبر شهید را می‌گیرد و پیکر او را به بهشت زهرا (س) تهران انتقال می‌دهند. از آن روزننه علی بیش از 17 سال شبانه روز دربهشت زهرا و در شرایط بسیارسخت زندگی می‌کرد تا اینکه دخترش او را به خانه خودش برد. اواخرآنقدرناتوان شده بود که حتی روز‌های آخرعمرش او را با ویلچر سرمزار می آوردند. ننه علی دچارآلزایمر شدیدی شده بود طوری که هیچ چیز و هیچ کس را نمی‌شناخت. چیزی که برای من جالب بود با آنکه آلزایمر شدید داشت و زمان و مکان برایش بی معنا بود، اما زمانی که عکس فرزند شهیدش را روبه رویش می‌گرفتند، تنها با دیدن عکس فرزند دوقطره اشک از گوشه چشمانش سرازیر می‌شد و تنها چیزی که توانست بخاطر بیاورد عکس فرزندش بود؛ و نکته عجیب اینکه این مادرشهید، اصلا سواد خواندن و نوشتن نداشت، اما بیشتر دعا‌ها و زیارت‌ها را به خاطر سپرده بود و از حفظ بود. قرآنی را که با خود داشت آن قدر ورق زده بود که جای انگشتان او کنار نوشته‌های قرآن حک شده است. الان هم این قرآن در موزه شهدا به نمایش عموم گذاشته شده است.

آشنایی دانش آموزان در گلزار شهدا با فرهنگ شهادت

طرح «میثاق با شهدا» از اصلی‌ترین برنامه‌های ما به شمار می‌رود، درگلزار بهشت زهرا همیشه میزبان مدارس و دانش آموزان هستیم. بچه‌ها همیشه ذهن پرسشگری دارند و وظیفه ماست که با توجه به سن و سالشان آن‌ها را با آموزه‌های ایثار و شهادت آشنا کنیم. ما برای همه مراجعه کنندگان و مدعوین دربدو ورودشان ابتدا کلیپی از شهدا پخش می‌کنیم. بازدید از موزه شهدا و نمایشگاه عبرت از دیگر برنامه‌هایی است که دربرای حضار داریم و به دنبال آن بازدید کنندگان برسرمزار شهدای شاخص می‌روند و به آنان ادای احترام می‌کنند. تفأل به وصیت نامه شهدا هم یکی از کار‌های است که ما درمجموعه خانه شهید درنظر گرفتیم. همه نیت می‌کنند و یک پیام از شهدا هدیه می‌گیرند که همانجا پرینت آن را می‌گیریم و دراختیار مراجعه کنندگان قرارمی دهیم.

همچنین غرفه محفل قرآنی وِیژه کودکان و نوجوانان در اینجا دایر است و خواندن جزوه‌های قرآنی و ختم قرآن به نیت شهدا انجام می‌شود. بچه‌های خردسال نیز برای ترغیب بیشتر و مأنوس شدن با قرآن، یک سوره کوتاه یا آیه الکرسی را می‌خوانند و ما به آن‌ها پلاک منقش به عکس شهدا هدیه می‌دهیم.

کار دیگر فرهنگی که انجام می شود دعای هفتگی ندبه است که هر نوبت به نام یک شهید برپا می‌کنیم. و پس ازپایان دعا به همراه جمعیت و با تشریفات دژبانی سرمزار شهید حاضرمی شویم و با تقدیم تاج گل و غبارروبی و عطرافشانی و ذکرمصیبت و قرائت پیام شهید در واقع یک سالگرد ساده خودمانی برایش برگزار می‌ کنیم.

«گلزارشهدا» بهشتی که تعطیلی ندارد

هرچه ما امروز داریم ازبرکت خون شهداست

ما امروز امنیت، آسایش و رفاه و هر آنچه داریم را مدیون خون شهدا هستیم. امروز جنگ این نیست در خرمشهر و آبادان بجنگیم. بلکه مرز ما لبنان و سوریه است. بچه‌های دلاورکشورمان کیلومتر‌ها آنطرفتر دفاع می‌کنند که کسی چپ به خاکمان نگاه نکند. شاید خیلی سخت باشد که در دهه 90 اینگونه شهید بشوید.اما این قصه سر دراز دارد. شهید «حمیدصادقی» یکی ازشهدای فاطمیون مدافع حرم را برای خاکسپاری آوردند. خانواده شهید گفتند که می‌خواهیم برای آخرین بار صورت شهید را ببینیم. گفتم اجازه بدهید پیکر را داخل قبربگذاریم. قبل از اینکه شهید را داخل قبر بگذاریم دیدیم سر با بدن شهید بازی می‌کند و قبل ازاینکه کفن را بازکنیم دیدیم که رأس شهید افتاد؛ و جز پنبه چیزی به اسم سر دربدن وجود ندارد. با خودم داشتم فکرمی کردم که خدایا چه چیزی به خانواده اش بگویم؟ بگویم فرزندت دلبندتان سر دربدن ندارد؟ یک لحظه به ذهنم آمد که به آن‌ها بگویم «شهید شما مثل اربابش حسین بی سر است» که تا سرم را بالا آوردم، دیدم خانواده شهید گفتند "حمید سر دربدن ندارد؟ درست است؟" چون درآخرین خداحافظی حمید به ما گفته بود که مثل اربابم حسین برمی گردم.

مدافعین حرم درگلزارشهدا به بسیاری ازعلامت سوال‌ها پاسخ داده‌اند. جوانان دهه 60 و 70 که جنگ و دفاع مقدس را درک نکرده بودند. نشان دادند که جوانان غیرتمند این مرزوبوم هرگاه احساس خطر کنند از آب و خاک و ناموس مملکتشان با تمام وجود دفاع می‌کنند.

دفن درقطعات شهدا فقط با مجوز بنیاد شهید انجام می‌شود

دفن درقطعات شهدا فقط با مجوز بنیادشهید انجام می‌پذیرد. این شهدا یا باید درمنطقه عملیاتی شهید شده باشند یا اینکه جانباز 70 درصد باشند. اما جانبازان زیر 70 درصد درقطعه ایثارگران دفن می‌شوند که شامل قطعه‌های 55 و 56 و 57 و 25 و 232 است که علاوه برجانبازان زیر 70 درصد پدرشهید، مادرشهید، فرزندشهید و همسرشهید درقطعه ایثارگران دفن می‌شوند. دربحث فاجعه منا، حجت الاسلام شهیدی به مقام معظم رهبری نامه دادند و حضرت آقا هم عنوان فرمودند که کار پسندیده‌ای است که با مجوز حضرت آقا با عنوان شهدای فرهنگی در قطعه 50 به خاک سپرده شدند.

توجه به شهدای نهضت جهانی اسلام  
ما دربرنامه‌های فرهنگی مان بحث "شهدای نهضت جهانی اسلام" را هم فراموش نکرده‌ایم و با کمک بچه‌های نهضت جهانی برای هرکدام ازاین شهدا یک یادبود ایجاد کردیم. آخرین یادمان، برای شهید "عماد مغنیه" بود. زمانی که "جهاد مغنیه" به تهران آمده بود ازجمله مکان‌هایی که حضور پیدا کرد بنای یادمان پدرشهیدش بود که درآنجا عکس یادگاری نیز می‌گیرد. وقتی هم که "جهاد مغنیه" به شهادت رسید درهمان مکانی که عکس یادگاری گرفته بود برای اوهم بنای یادمانی را ساختیم.

از دیگر کار‌های فرهنگی، بحث نصب و تعویض پلاک شهدای انقلاب قبل ازسال 57 که زمان زیادی از آن گذشته است خیلی قابل شناسایی نیست. مثلا در قطعه 15 ما 4 شهید شاخص قیام 19 دی را داریم ما کاری که کردیم یک تابلویی را سر مزار این شهدا نصب کردیم و توانستیم این مکان را کمی بهسازی کنیم.

شناساندن زندگی شهدای شاخص به مردم

یکی از دیگر برنامه‌ها شناساندن شهدای شاخص به بازدیدکنندگان است. ما دو برادر شهید داریم که این دو برادر دریک روز و دریک ساعت، یکی درمنطقه بعلبک لبنان و دیگری در پنجوین عراق همزمان به شهادت می‌رسند که هردو درقطعه 26 آرمیده‌اند. یا مثلا شهید میرفاضل و میرصالح اخلاقی دو سید نوجوان بزرگواری که در کنار هم لب تشنه شهید شده‌اند و مادر این شهدا میان این دو مزار حوضچه آبی ساخته به یاد تشنه لب کربلا حسین (ع) و روی آن نوشته "السلام علیک یا اباعبدالله". شاید باورتان نشود اثری که این کار به ظاهر کوچک روی آن دانش آموز می‌گذارد از صد کتاب و صرف هزینه و سخنرانی بسیار بیشتر است. روز 15تیر هرسال جشن تولد «مسلم فراهانی» که توسط مادرشهید و خانواده اش برگزار می‌شود، هرسال نسبت به سنوات قبل پررنگتر انجام می‌شود. یا درقطعه 26 بهشت زهرا سنگ قبری مشکی رنگی است که روی آن هیچ چیزی نوشته نشده است وقتی پرس و جو کردیم متوجه شدیم شهید عنوان کرده که می‌خواهم از شهدای گمنام هم گمنام‌تر باشم، تنها روی سنگ قبرم بنویسید «پرکاهی تقدیم به آستان کبیر الله» وظیفه داریم امروز به جوانان و نوجوانان نشان دهیم که درجنگی که برما تحمیل شد رزمندگان جوان ما، با دست خالی 8 سال با دشمن تا دندان مسلح جنگیدند و نه تنها یک وجب از خاکشان را از دست ندادند بلکه وارد خاک عراق هم شدند و سند گفته هایمان همین "شهیدان بزرگوار" است.

«گلزارشهدا» بهشتی که تعطیلی ندارد///////////////////

برگزاری مراسم‌های ملی در گلزار شهدا

ما در طول سال و از لحظات تحویل سال در مجموعه گلزار شهدا برنامه داریم، اما در سال 2 مراسم ملی هم داریم. یکی برنامه هفته دفاع مقدس تحت عنوان "غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا" که این مراسم با پیام حضرت آقا همراه است. به همین بهانه، یکی از برنامه‌هایی که در این چند سال تدارک دیده شده قبل ازحضور خانواده شهدا، کل پرسنل بنیاد شهید مزار شهدا را گلباران می‌کنند و بعد خانواده‌ها حضور پیدا می‌کنند. برنامه بعدی در ایام دهه مبارک دهه فجر است که مراسم "میهمانی لاله ها"ست که با شکوه خاصی برگزار می شود.

برخی مدیران جلسات خود را درکنار شهدا برگزار می‌کنند

درگلزار شهداء سالن تخصصی با ظرفیت یک صد نفر برای کنفرانس و جلسات وجود دارد که همه خانواده‌های ایثارگر می‌توانند برای سالگرد و بزرگداشت شهدای گرانقدرشان بصورت رایگان  از آن استفاده کنند. این سالن به لحاظ نور و صوت و... درحد بالایی ازاستاندارد برخوردار است. شورای مدیران و معاونین برخی دستگاه‌ها وارگان همانند آموزش و پرورش، مخابرات، شهرداری و ... در سالن ویژه شهدای گلزار برگزار می شود. بعد ازجلسه هم با اهدای شاخه گل سرمزار شهدا می‌روند. یک روز به یکی ازمدیران گفتم: حاج آقا چرا شما و همکارانتان از پنج صبح اینجا حاضر می شوید و جلسه می‌گذارید؟ برگشت به من گفت: «هرجا که کارم گره می‌خورد و مستأصل می‌شوم اینجا می‌آیم و به برکت شهدا گره ازکارم باز می‌شود.»

استقرار تیم پزشکی برای ارائه خدمت

 از دیگر کارهای خوبی که در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) انجام شده، راه اندازی بهداری با 4 تخت بیمارستانی است. همچنین پزشکان متخصص از بیمارستان خاتم الانبیاء حضور دارند، ضمن اینکه آمبولانس و تجهیزات پزشکی مخصوصا در روز‌های پیک و پنجشنبه و جمعه برای ارائه خدمات به جامعه ایثارگران هم تدارک دیده شده است و باید گفت تمام خدمات درمانی و پزشکی که لازم باشد به مراجعه کنندگان ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
افسوس که این بهشت های زیبا که پویاترین و زیباترین موزه های هر شهر بود اغلب به بهانه ساماندهی و بهسازی به قبرستان تبدیل شد هرچند که عطر وجود شهدا باعث روح و برکت این گلزارها شده است اما قطعا حال وهوای ان گلزارها با ان تابلوهایی که مطالبش و عکسهایش توسط خانواده شهدا تعویض میشد را ندارد و صد افسوس که همان تفکر بهساز و سامانده اکنون فقط به فکر موزه سازیست ....
بعید نیست این تفکر نفوذی هم باشد
نظر شما
پربیننده ها