«سیره عملی اهل بیت (ع)»

کد خبر: ۳۲۹۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۰ - 26January 2019

«سیره عملی اهل بیت(ع)؛ فاطمه (ع) اسوه زنان»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «فاطمه (علیها السلام) اسوه زنان» عنوان کتابی از «کاظم ارفع» است که در 19 فصل به زوایای زندگی و سیره عملی حضرت فاطمه (س) پرداخته است.

«نامگذاری»، «دوران بارداری»، «نوزاد چیست؟»، «دوران كودكی»، «انتخاب همسر»، «مهریه»، «جهیزیه»، «جشن ازدواج»، «فاطمه به خانه علی می رود»، «شوهرداری»، «تعلیم و تربیت فرزند»، «طلب علم»، «نیایش و عبادت»، «حجاب و عفاف»، «ایثار و بخشش»، «مبارزه برای گرفتن حق مسلم خویش»، «دفاع از حریم ولایت و امامت» و «شهادت مادر و فرزند» از بخش‌های مختلف این بخش است.

مقدمه

نویسنده در مقدمه کتاب «فاطمه (علیها السلام) اسوه زنان» آورده است:

اگرچه درباره زندگانی حضرت فاطمه علیهاالسلام در ابعاد مختلف مطالب فراوانی نوشته شده ولی با این مسئله که باید آن بانوی بزرگوار را اسوه حسنه قرار داد و راز عظمت و شخصیت آن حضرت را شناخت کمتر پرداخته شده است. بنابراین چه خوبست زنان مسلمان با این انگیزه به مطالعه و بررسی زندگی زهرا علیهاالسلام بپردازند که صفات کمال و حمیده ایشان را در خویش ایجاد نمایند.

همانطور که معروف و مشهور است دوران زندگی حضرت فاطمه علیهاالسلام بسیار کوتاه بود و از هجده سال تجاوز نکرد، اما در همین مدت کوتاه این برترین بانوی دو جهان عالی‌ترین آئین همسرداری، خانه داری، بچه داری، مبارزه با غاصبین حقوق آل محمد علیهم السلام و غیره را به مردم عالم آموخت.

کاری هم که در این کتاب شده بررسی و مروری کوتاه است با پشتوانه روایات درباره آنچه بر فاطمه علیهاالسلام گذشت و البته بیشتر بدین منظور که زنان با ایمان با داشتن چنین گنج گرانمایه‌ای که سر تا پا همه نور و فضیلت است سراغ بیگانگان نروند و خط و الگو از غرب و شرق نگیرند.»

قسمتی از متن کتاب:

«قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: حق الرجل علی المراه اناره السراج واصلاح الطعام وان تستقبله عند باب بیتها فترحب به و ان لاتمنعه نفسها الا من عله

حق مرد بر زن آن است که زن چراغ را برای شوهر روشن کند، غذای مناسب برایش طبخ نماید و از درب خانه، شوهر را استقبال نموده و به او خوشامد بگوید و در هنگام تقاضای او مگر در مواقعی که عذر شرعی دارد امتناع نورزد.

محیط زناشوئی آن وقت برای زن و شوهر محل آرامش و سکون است که هر کدام بنوبه خود به وظایف شرعی و اخلاقی خویش عمل کنند و اگر در این جزوه فقط به حقوق شوهر و مسئله، شوهرداری اشاره می شود از این جهت است که بحث منحصرا در زمینه بانوان مکرمه و مقتدایشان فاطمه زهرا علیهاالسلام است. علاقمندان برای اطلاعات بیشتر نسبت به حقوق متقابل زن و شوهر می توانند به کتاب «خانواده در مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام» که توسط انجمن اولیاء و مربیان بچاپ رسیده مراجعه فرمایند.

دامنه حقوق شوهر و یا به تعبیر دیگر وظایف زن در قبال شوهر بر اساس قواعد و ضابطه های اسلامی عبارت است از تمکین در مضاجعت، اطاعت و فرمانبرداری در چارچوب ضوابط شرعی نه بر پایه هوس‌های شوهر، حفظ عفت و پاکی خود، آرایش و آراستن خود فقط برای شوهر، مدیریت در محیط خانه خوش رویی و ترک تند خوئی و غیره.

بی تردید اگر در بعضی خانواده ها دیو نزاع و جنگ با قیافه وحشتناکش حاکم است عواملی دارد که از جمله آنست که بانوان رسالت و مسئولیتی که بر عهده دارند بخوبی انجام نمی دهند.

از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درباره ی مراعات نکردن بعضی از حقوق شوهر نقل شده که:

نهی فرمود که زن بدون اجازه ی شوهر از خانه خارج شود و اگر خارج شد تا وقتی که مراجعت نماید تمام ملائکه در آسمان و بر هر که از جن و انسان عبور کند بر او لعنت می فرستند و نیز نهی فرمودند که زن برای غیر شوهرش خود را آرایش کند و اگر چنین کرد بر خداست که او را به آتش بسوزاند.

آری زن شایسته مسلمان اگر می خواهد پیرو راستین مکتب فاطمه علیهاالسلام باشد باید همه مسائل و نکاتی را که جزء وظایف او به حساب می آید با دقت انجام دهد. زن عاقله همواره مونس شوهر و مصاحب و همدم با وفائی برای او خواهد بود.»

«فاطمه (علیها السلام) اسوه زنان» در 93 صفحه به قلم «کاظم ارفع» تالیف و توسط نشر «فیض کاشانی» در 2 هزار و 500 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها