یادداشت/ مهدی مقاری

انقلاب اسلامی، متمایز از تحولات جهانی

مکتب تاریخ طبیعی انقلاب برگرفته از این است که شباهت بسیاری میان انقلاب‌های فرانسه، انگلستان، هلند و روسیه وجود دارد اما انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) خط بطلانی بر این نظریه کشید که انقلاب‌ها به هم شبیه هستند.
کد خبر: ۳۳۲۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ - 09February 2019

انقلاب اسلامی، متمایز از تحولات جهانیگروه اخبار داخلی دفاع‎پرس _ مهدی مقاری: در تعریف لغوی و اصطلاحی انقلاب گفته می‌شود واژگونی، تحول بنیادین و تمام عیار حکومت و دولت و به نوعی، جایگزینی حاکمی جدید از طریق و روشی خشونت‎بار و غیر مسالمت‎آمیز که این همان تعریفی است که عالمان جامعه شناس و سیاسیون از انقلاب ارائه می‌کنند.

البته در سال پایانی دهه 70 میلادی قرن بیستم، این تعریف، دستخوش تغییراتی شد و مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) و با تکیه بر وحدت و همدلی خود، نظمی نوین در ساختار جهانی انقلاب‌های سیاسی دنیا تعریف کرده و دانشمندان این عرصه را وادار به بازتعریفی نو از واژه انقلاب کردند.

در حقیقت، انقلاب اسلامی مردم ایران فارغ از تعاریف لغوی و اصطلاحی مرسوم انقلاب‌های دنیا، به نوعی امر به معروف و نهی از منکر هدفمند و آگاهانه است که با انتخاب و اختیار ایرانیان بصیر و آگاه شکل گرفته و معادلات سیاسی و نظامی جهان معاصر را تغییر داده و مرز‌های عقیدتی انقلاب‌های سیاسی را درنوردیده است.

مکتب تاریخ طبیعی انقلاب برگرفته از این است که مشابهات بسیاری میان انقلاب‌های فرانسه، انگلستان، هلند و روسیه وجود دارد که مهمترین دانشمندان و نویسندگان این مکتب و نظریه‎پردازان آن «کرین برینتون» و «ادوارد بتی» هستند، اما انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) خط بطلانی بر این نظریه کشید که انقلاب‌ها به هم شبیه هستند و مصداق‎هایی، چون جمعیت بسیار فراوان و یکپارچه، رهبری مستمر و واحد، ریشه مذهبی و عقیدتی داشتن، رجوع به اصل دین، پایدار ماندن هویت انقلابی، در پی معنویت بودن و تلاش برای ارتقای معنویت و حاکم کردن مباحث معنوی به جای موضوعات مادی از جمله تفاوت‌های قابل بحث و تأمل در زمینه تفاوت‌های اصولی انقلاب اسلامی مردم ایران با دیگر انقلاب‌های معاصر است.

انقلاب اسلامی مردم ایران، در نوع خود بی بدیل و منحصربه فرد است که از همان روز پیروزی، دشمنی‌های فراوانی را به خود دیده و گویا برای این سلسله عنادورزی‌های چهل ساله پایان و فرجامی نیست؛ چراکه ملت بیدار ایران، حاکمانی فاسد، وابسته و زورگویان قلدرمابی را از کشور بیرون کرده و جلوی ریخت و پاش و ضرر‌های وارده به مردم را گرفته و دست طمع دولت‌های غربی و فرصت طلبی که ایران را شریک همراه و حیاط خلوت خود می‌پنداشتند از مواهب طبیعی ایران کوتاه کرده و فرصت دست‎اندازی این دیوسیرتان را گرفته و مسدود کرده‌اند و به مدد و برکت انقلاب اسلامی، خط بطلانی بر استثمار، استعمار و استحمار ملت بزرگ ایران کشیده شد.

انواع و اقسام تحریم‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و بانکی، ترور‌های پرشمار هدفمند و حتی کور و تحمیل کردن جنگی نابرابر، نمونه‌هایی از کینه توزی‌هایی است که دشمنان علیه ملت صبور ایران به کار بسته‌اند که دور تسلسل و باطل را پیش رویش پلیدشان دیده‌اند.

بدخواهان ملت ایران به رهبری آمریکای جهانخوار و سرکردگان معلوم‎الحالش، مدتی است که تلاش دارند تا ایرانیان چهلمین فجر انقلاب اسلامی را جشن نگرفته و ایستگاه چهلم آن را درک نکنند و دلیل آن هم ترس از آرمان‌ها و اندیشه‌های والای انقلاب اسلامی است که اینک پس از چهل سال به روزرسانی شده و در اختیار وارثان فجرآفرینان قرار گرفته‌اند که موجب وهن مخالفان انقلاب شده و به تلاشی مذبوحانه و موذیانه بدل شده است.

آرمان‌های پرشماری در این انقلاب مورد تأکید است که تربیت انسان صالح و شایسته در رأس آن‌ها قرار دارد و حاکم کردن روحیه دلسوزی،رأفت و حساسیت نسبت به سرنوشت تک تک انسان‌ها و جامعه در مراتب و درجه‌های بالای آن ایستاده و خودنمایی می‌کند و تلاش چهل ساله در همین راستا و برای سعادت ایرانیان تدارک دیده شده و عملیاتی شده است.

حرکت انقلاب اسلامی، حرکتی پویا و مستمر است که هیچگاه متوقف نخواهد شد و آرمان‌های رفیع و موثر آن هم با توجه به شرایط عرصه‌های داخلی و بین‎الملل و به منظور صدور اندیشه‌های آن، تغییر به سمت مطلوب می‌یابند. پیشرفت‎های خیره کننده ایرانیان در عرصه‌های مختلف سیاسی، نظامی، تکنولوژی، اجتماعی، ورزشی و موارد متعدد دیگر، نشان دهنده ترقی دیدگاه‌های انقلاب اسلامی و رشد پرنفوذ اندیشه‌های رفیع آن بر پایه خودباوری و پرهیز از وابستگی است که همه روزه شاهد اخباری امیدوارکننده در این زمینه‌ایم.

باور عزت ملی و تلاش برای رسیدن به آن، اعتماد به نفس و خودباوری و رهایی از وابستگی و همت و کوشش برای پذیرش اندیشه وطنی به جای مباحث خارج از کشور و فاصله گرفتن از تعلقات دولت‌های بیگانه که هر کدام در رده آرمان‌های فردی و در صورت در کنار هم قرار گرفتن، جمعی تعاریفی خاص را دارند.

استقلال در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از آرمان‌ها و اندیشه‌های دست یافته انقلاب اسلامی است که مردم ما با ایجاد هر یک زمینه‌های تحمل زورگویی و بساط کاپیتولاسیون را در اقسام مختلف برچیدند.

از آنجایی که پیش زمینه رشد معنوی جامعه، آزادی در همه زمینه‌ها می‌باشد و این مهم از عقاید اصولی انقلاب اسلامی است، برای فراهم کردن شرایط آزادی بیان، اندیشه و عمل و استقرار عدالت در این چهل سال تلاش‌های وافری شده که هر چند بیگانگان تحقق آن‌ها را رویایی می‌پندارند، اما در این کشور، به نحوی مطلوب با توجه به شرایط و مقتضیات اقدامات شایسته‌ای تدارک دیده و عملیاتی شده است.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار