بخش پایانی/ «مصلحی» در گفت‌وگوی ۴۰ سالگی انقلاب با دفاع پرس:

تلاش دشمن برای منحرف کردن مطالبه‌گری درست جامعه/ نارضایتی مردم از مشکلات به معنای روی برگرداندن از انقلاب نیست

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس با اشاره به تلاش‌های دشمن در جهت منحرف کردن مطالبات درست مردم، گفت: نارضایتی مردم از مشکلات به معنای روی برگرداندن از انقلاب نیست، امروز منشا ۸۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور ارتباطی با تحریم‌ها ندارد.
کد خبر: ۳۳۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴ - 10February 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: «حیدر مصلحی» را بیش از همه با سمت وزیری او در دولت دهم می‌شناسند، کسی که در سال‌های 88 تا 91 سکان دار وزارت اطلاعات بود و هم اکنون ریاست سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس را بر عهده دارد. وی متولد سال 1336 در شهررضاست و پیش از انقلاب اسلامی در فعالیت‌های ضد رژیم حکومت پهلوی در این شهر با شهید «حاج ابراهیم همت» همکاری داشت. به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس دقایقی را با وی به گفت‌وگو نشست که ماحصل آن در 2 بخش منتشر می‌شود.

در بخش اول این گفت‌وگو که پیش از این منتشر شده و می توانید آن را در اینجا بخوانید مصلحی به رسیدن پیام انقلاب اسلامی و حرکت امام (ره) به گوش جهانیان صحبت کرد و از ریزش ها و رویش ها در چهل سال انقلاب اسلامی سخن به میان آورد. وی همچنین به هجمه های دشمنان علیه انقلاب اسلامی اشاره کرد و مطالبه گری درست را خواست امروز مردم و رهبری از مسوولان دانست. حال در ادامه بخش دوم این مصاحبه آمده است.

تلاش دشمن برای منحرف کردن مطالبه گری درست مردم/ نارضایتی مردم از مشکلات به معنای روی برگرداندن از انقلاب نیست

نیروهای ارزشی در مقابل دشمن پای کار هستند

دفاع‌پرس: وضعیت فرهنگی کشور امروز چگونه است؟ می توانیم بگوییم فرهنگ ما تحت شعاع سیاست قرار دارد؟

مصلحی: در اینکه دشمن طراحی های سنگینی علیه نظام اسلامی کرده تا جایی که مقام معظم رهبری از آن با عنوان تهاجم و شبیخون فرهنگی یاد می کند شکی نیست، اما اینکه فکر کنیم دشمن در اهدافش به نتیجه رسیده اشتباه است. اگر در کف خیابان افرادی را با ظواهر نامناسب می بینیم نباید تلقی این باشد جامعه از دست رفته است. من بسیاری از پشت صحنه ها را می دانم، دشمن طراحی می کند کسی که روسری اش را بر می دارد و فیلم می گیرد و منعکس می کند از دشمن پول می گیرد. زمانی که وزیر اطلاعات بودم گزارشی به من رسید که در یکی از خیابان های شهر قم عده ای خانم با وضعیت نامناسب می گردند در پشت صحنه فهمیدیم این ها چند خانم هستند که صبح از تهران به قم می روند و در خیابان ها با آن وضع می گردند و شب به تهران برمی گردند. دشمن می خواهد با این طرح قبح شکنی کند. این طراحی دشمن است. باید حواسمان باشد با اقداماتی بدین شکل، نگوییم همه چیز از دست رفته. در راهپیمایی 22 بهمن خواهیم دید جامعه مکتبی مذهبی که در خیابان حضور دارد بدنه جامعه ایرانی را تشکیل می دهد.

دشمن در حال دنبال کردن اهداف خود است اما این بدان معنا نیست که ما کاری نکردیم. به هر حال مراکز فرهنگی و ارزشی مثل مساجد و بسیج در حال تلاش هستند و اقدامات فرهنگی می کنند. در برنامه تلویزیونی ای نشان می داد جوانانی تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار گرفتند اما با رفتن به راهیان نور تغییر کردند این اقداماتی است که نیروهای ارزشی انجام می دهند و تاثیر داشته است.

البته این بدان معنا نیست که مشکلات نداشته باشیم. مشکلاتی وجود دارد اما در مقابل کارهای دشمن نیروهای ارزشی ما نیز پای کار هستند.

نارضایتی مردم از مشکلات به معنای روی برگرداندن از انقلاب نیست

دفاع‌پرس: شرایط کشور را چطور می بینید؟ آیا وضعیت کنونی مطلوب است؟

مصلحی: نه، وضعیت خوبی در موضوعات مختلف نداریم و مردم دچار مشکل هستند اما این مشکلات بدین معنا نیست که مردم از انقلابشان دست برداشتند چرا که مردم متوجه سوء مدیریت ها و بد مدیریتی ها هستند.

دفاع‌پرس: آینده را چطور می بینید؟

مصلحی: با صبر و مقاومت مردم آینده خوبی می بینم همانطور که رهبری اشاره کردند گردنه ای پیش روی ما است که با همت مردم از آن عبور می کنیم.

دفاع‌پرس: چالش های آینده انقلاب در چه موضوع و حوزه ای هست؟

مصلحی: دشمن در هر مقوله ای که دچار مشکل می شود به سراغ موضوع دیگری می رود، امروز در بحث اقتصادی توطئه دشمن را می بینیم که با صبر و مقاومت مردم این عرصه را رد خواهیم کرد. در مباحث اجتماعی دشمن طراحی هایی را پیش بینی می کند.

دفاع‌پرس: چه میزان ریشه مشکلات اقتصادی مربوط به توطئه های دشمنان و چقدر مربوط به سوء مدیریت ها در داخل است؟

مصلحی: 20 درصد مشکلات اقتصادی به تحریم ها بر می گردد و 80 درصد ربطی به تحریم ها ندارد.

راه برون رفت از مشکلات توجه به روحیه جهادی است

دفاع‌پرس: چطور با تکیه به فرهنگ ایثار و شهادت  می توان از چالش های پیشرو گذر کرد؟

مصلحی: تنها راه خروج ما از چالش ها این است که زندگی جهادی داشته باشیم، مدیریت ما در همه ابعاد جهادی باشد چرا که هر جا با مدیریت جهادی اقدام کردیم نتیجه گرفتیم. امروز هم این موضوع وجود دارد، اگر روحیه جهادی در مدیریت و همه حرکت ها و ابعاد زندگی حاکم شود معضلات حل می شود.

دفاع‌پرس: روحیه جهادی در جامعه کم شده است؟

مصلحی: بالاخره در یک عده از ابتدا نبوده و الان هم نیست وگرنه در عده ای که بوده امروز هم می توان دید و کشور با این روحیه جلو می رود.

دفاع مقدس: با شناختی که از فرماندهان دفاع مقدس دارید اگر امروز این شهدا بودند در چه عرصه هایی فعالیت می کردند؟

مصلحی: آن ها که در دفاع مقدس پای کار آمدند، جان خود را گذاشتند و متناسب با نیاز انقلاب و نظام به عرصه آمدند. احساسم این است اگر بودند در عرصه های اقتصادی حرکت هایی که گروه های جهادی در روستاها انجام می دهند و به معضلات و مشکلات مردم می پردازند را انجام می دادند. انسان جهادی متناسب با عرصه جهادی حضور پیدا می کند، زمانی که نیاز نظامی بود در این بخش حضور پیدا کردند. نیاز امروز در بخش هایی بصیرتی است و کار بصیرتی نیاز است، اگر شهدا بودند در این عرصه نیز فعالیت می کردند.

تلاش دشمن برای منحرف کردن مطالبه گری درست مردم/ نارضایتی مردم از مشکلات به معنای روی برگرداندن از انقلاب نیست

دشمن در تلاش برای منحرف کردن مطالبه گری درست مردم است

دفاع‌پرس: مردم اکنون باید چه کار کنند؟

مصلحی: مطالبه گری باید از طرف مردم شکل بگیرد، دشمن در تلاش است جهت مطالبه گری را منحرف کند گاها در جمع بچه هیئتی ها نیز می شنویم که می گویند چرا مقام معظم رهبری کاری نمی کند در حالی که این ها ربطی به رهبری ندارد باید جهت را پیدا کنیم که از کجا و از چه کسی مطالبه کنیم. آیا رهبری باید جای قوه مقننه یا مجریه بنشیند؟

باید ببینیم در مسائل اجرایی کشور مطالبه از چه کسی باشد. رئیس جمهور پیش از انتخابات گفته بود کارهایی انجام می دهد، باید به سراغ رئیس جمهور رفت و از ایشان پرسید چه کرده اند و چه می کنند، طبق ضوابط و وظایفی که قانون تعریف کرده باید از مسوولین سوال پرسید و مطالبه کرد.

دفاع مقدس: آینده انقلاب را چطور می بینید؟

مصلحی: آینده بسیار روشن است، براساس پیش بینی هایی که امام (ره) داشته انقلاب مسیر خودش را می رود، ما باید از آن عقب نمانیم. مسیر انقلاب طبق این آیه قرآن که می فرماید: «كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللّهِ...» جلو می رود، همه مسیر انقلاب اسلامی مثل دوران دفاع مقدس است که اقلیت هایی پای کار انقلاب می مانند.

دفاع پرس: در زمان انقلاب شما کجا بودید؟

مصلحی: من در آن دوران 22 ساله و طلبه بودم، با شهید همت در شهرضا مسائل مربوط به انقلاب از جمله تظاهرات ها را پیگیری می کردیم. من در عالم طلبگی خودم کار تبلیغی نیز می کردم.

دفاع‌پرس: خاطره ای از آن دوران بگویید.

مصلحی: عصر تاسوعا با شهید همت و برخی از دوستان مجسمه پهلوی را به عنوان اولین شهری که این کار را کرد از میدان شهر پایین آوردیم. با شهید همت و برخی از دوستان دیگر فردی که راننده ماشین های سنگین بود را پیدا کردیم و سیم بکسلی به گردن مجسمه رضاخان انداختیم و مجسمه را از جایش درآوردیم. آن راننده ماشین تا یک ماه از شهر بیرون رفت تا اوضاع آرام شد و برگشت. این کار بزرگی بود چون در روحیه مردم شهر اثر گذاشت.

دفاع‌پرس: با امام راحل چقدر ارتباط داشتید؟

مصلحی: پیش از انقلاب من به صورت رسمی لباس روحانیت به تن نمی کردم، زمانی که امام (ره) به قم آمد عمامه ام را ایشان روی سرم گذاشت.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار