گزارش یک سایت خبری ـ تحلیلی لبنانی:

تسلیح لبنان از جانب ایران، نیازمند تصمیم سیاسی استراتژیک است

یک منبع لبنانی نوشت که استفاده از تسلیحات ایران برای تقویت ارتش لبنان، صرفا موضوع نظامی نیست و مسئله نیازمند تصمیم سیاسی استراتژیک و به معنای ورود به محوری غیر از آمریکاست.
کد خبر: ۳۳۲۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳ - 11February 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وبگاه خبری «النشره» لبنان در یادداشتی به قلم «ناجی البستانی» با این عنوان که «درباره سلاح ایران برای ارتش لبنان... راهبرد دفاعی» به تحلیل موضوع مطرح درباره جایگزینی حمایت نظامی ایران به جای کشور‌های غربی از لبنان پرداخت.

در این یادداشت آمده است: سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله پیش از سفر «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران به بیروت از آمادگی حزب الله برای کمک به تامین سلاح پیشرفته از ایران برای ارتش لبنان و بخصوص سلاح‌های پدافند هوایی و پدافند زمینی سخن گفت.

به نوشته النشره، وزیر امور خارجه ایران هم از بیروت تاکید کرد در صورتی که طرف لبنانی بخواهد، ایران این کار را انجام می‌دهد. در حالی که تعدادی از وابستگان نظامی برخی سفارتخانه‌ها در بیروت، پرس‌وجو‌های خود را در مورد این موضوع آغاز کرده‌اند، باید پرسید، اگر گزینه مسلح کردن ارتش لبنان توسط ایران تصویب شود، اثرات و پیامد‌های آن بر واقعیت لبنان چیست؟

این روزنامه نوشت: اولا، ارتش لبنان از ضعف‌های قابل توجهی در سطح زرادخانه تسلیحاتی خود برخوردار است. لبنان در حوزه سیستم‌های پدافند هوایی، بویژه در موشک‌های زمین به هوا برای مقابله با نقض حریم خود که روزانه توسط هواپیما‌های اسرائیلی انجام می‌شود، کمبود دارد، همان‌گونه که به اندازه کافی موشک‌های ضد زره برای مقابله با هر حمله زمینی بزرگ در اختیار ندارد.

النشره افزود:، اما حتی از منظر نظامی کاملا روشن است که تأمین این سلاح‌ها مشکل را حل نمی‌کند، زیرا تمام سربازخانه‌ها، مراکز و انبار‌های نظامی ارتش لبنان روی زمین ساخته شده و اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها فاقد پناهگاه و استحکامات و تأسیسات لازم در برابر حملات هوایی است.

این روزنامه نوشت: بنابراین، تأمین آخرین سیستم‌های دفاع هوایی، که معمولا با طیف و مجموعه گسترده‌ای از رادار‌ها و دستگاه‌های نظارت همراه است، نمی‌تواند تفاوت‌های بزرگی در جنگ‌های آینده ایجاد کند، مگر اینکه پیش از آن، تغییر‌های استراتژیک و ریشه‌ای در ساختار ارتش لبنان و سیستم کل نظامی آن انجام شود تا از وضعیت روی زمین به زیرزمینی و محرمانه منتقل شود.

به نوشته النشره، از بین بردن چند هواپیما در هر رویارویی آتی، به معنای پیروزی در جنگ نیست، ایران خود سلاح‌های ضد هوایی قادر به سرنگونی هواپیما‌های F-35 ایالات متحده موسوم به شبح در اختیار ندارد، چون رادار‌ها قادر به شناسایی آن‌ها در هوا نیستند، هواپیما‌هایی که نوبت اول آن را از مجموع 50 هواپیمایی که آمریکا وعده تحویل آن را به این رژیم داده تحویل گرفته است.

این روزنامه ادامه داد: درباره موشک‌های ضد تانک که نقش مهمی در پاسخ مبارزان حزب الله به تانک‌های اسرائیلی در طی حملۀ ژوئیه 2006 [جنگ 33 روزه]داشت، آن‌ها برای تقویت قابلیت‌های دفاع زمینی یگان‌های ارتش لبنان بسیار ضروری است، اما این امر باید با موقعیت دفاعی متفاوت یگان‌های ارتش لبنان همراه شود، چون در حال حاضر ادوات و نیرو‌های ارتش به گروه‌های کوچک جدا از یکدیگر تقسیم شده که به طور مستقل فعالیت می‌کنند و برای دشمن قابل مشاهده نیست.

النشره در بیان دومین تاثیر مورد انتظار تسلیح ارتش لبنان توسط ایران گفت: بین 80 و 90 درصد از سلاح‌ها و مهماتی که ارتش لبنان در سال‌های گذشته به دست آورده است، از سوی ایالات متحده آمریکا تحت موافقت‌نامه‌های مختلف همکاری و آموزش بین ارتش لبنان و آمریکا تامین شده است، بدین ترتیب، هر گونه تسلیح جدی ارتش از سوی هر طرف خارجی، چه ایرانی، روسی و چه از هر منبع دیگری در خارج از محور آمریکایی، به یک تصمیم سیاسی استراتژیک نیاز دارد تا پیامد‌های از دست دادن حمایت نظامی ارتش آمریکا به ارتش در ازای کسب حمایت نظامی از سوی دیگران پذیرفته شود.

این روزنامه افزود: این موضوع نه تنها به جنبه نظامی، بلکه همچنین به جنبه‌های سیاسی مربوط می‌شود که این تصمیم را فراتر از نیاز‌های تدارکاتی ارتش و فراتر از تصمیم سیاسی مقامات سیاسی لبنان قرار می‌دهد، یعنی مشمول تصمیم سیاسی مقامات سیاسی لبنان قبل از هر کسی دیگر می‌شود.

النشره سومین مساله را در این دانست که مرحله کنونی مرحله رویارویی آشکار میان ایران از یک طرف و ایالات متحده از سوی دیگر و بین محور ایران و برخی کشور‌های معارض سیاست آمریکا از یک سو و بسیاری از کشور‌های غربی و عربی است و افزود: بنابراین، هر گونه تصمیم‌گیری برای مسلح کردن ارتش لبنان از سوی ایران، به طور خودکار به معنی حرکت به سمت یک محور جدید، با تمام پیامد‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و مالی انتخاب این گزینه است، به ویژه که ایالات متحده در حال تشدید بیشتر و بیشتر تحریم‌های ایران و همچنین تمام کشور‌ها و طرف‌هایی است که با آن ارتباط دارند.

این روزنامه تصریح کرد: در مواجهه با این واقعیت، باید توجه کرد که اگر چه مسلح کردن ارتش لبنان و تقویت قابلیت‌های رزمی آن مورد استقبال گسترده لبنان است و باید در اولویت قرار گیرد، چرا که این ارتش و سربازان آن یک نقش حیاتی در حفظ ثبات لبنان و تمامیت ارضی و امنیت لبنانی‌ها و شأن آن‌ها دارد؛ اما هر طرح تسلیحاتی باید از جنبه‌های سیاسی و نظامی، نه فقط از نقطه نظر امنیتی لجستیک بررسی شود.

النشره نوشت: مهم‌تر از همه، آن است که هر گونه مسلح کردن عملیات ارتش باید با یک طرح یکپارچه همراه باشد که بازسازی ساختار ارتش و سیستم نظامی آن همراه باشد به طوری که حفاظت از تمام پادگان‌ها و امکانات و مراکز و سایت‌های نظامی را شامل شود، همچنین تغییری در استراتژی همکاری و فعالیت واحد‌های مبارزه برای حفاظت از آن در برابر هر گونه حملات هوایی احتمالی را دربرگیرد.

النشره تاکید کرد: در نتیجه، هیچ شکی نیست که مسلح کردن ارتش لبنان و تقویت توانمندی‌های آن بحث مجدد در مورد استراتژی دفاعی را لازم دارد است که باید توسط لبنان برای دفاع از قلمرو این کشور و مردم آن به بهترین وجه ممکن و با حداقل تلفات تصویب شود به این امید که به برنامه‌های جدی و عملیاتی در این زمینه دست یافت.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها