سفیر سابق آمریکا در تل‌آویو فاش کرد؛

تماس‌های محرمانه نتانیاهو با ولیعهد امارات پس از امضای برجام

سفیر سابق آمریکا در رژیم صهیونیستی خبر داد که پس از امضای برجام، نتانیاهو چندین تماس تلفنی با محمد بن زاید با هدف مقابله با ایران گرفته است.
کد خبر: ۳۳۲۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳ - 11February 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی در سلسله گزارشاتی به روابط این رژیم با کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس به خصوص امارات و بحرین پرداخته است.

«دن شاپیرو» سفیر سابق آمریکا در رژیم صهیونیستی به شبکه ۱۳ تلویزیون این رژیم گفت که پس از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و کشور‌های ۱+۵، بنیامین نتانیاهو چندین تماس تلفنی محرمانه با «محمد بن زاید»، ولی عهد امارات برقرار کرده است.

شاپیرو گفت که هدف از این تماس‌ها رسیدن به یک توافق احتمالی برای اجرای سلسله اقدامات سیاسی در سطح منطقه برای مقابله با ایران و توافق هسته‌ای بوده است.

سفیر سابق آمریکا در تل آویو با بیان اینکه نمایندگانی از سوی بنیامین نتانیاهو و، ولی عهد امارات به صورت تلفنی و رو در رو گفتگو کرده‌اند از بیان اسامی این افراد خودداری کرد.

افشای همکاری فشرده رژیم صهیونیستی و امارات برای مقابله با ایران پس از برجام، در حالی است که پیش از این نشریه آمریکایی نیویورکر در خرداد ماه گذشته از تماس‌های طرفین پیش از امضای برجام برای ممانعت از آن خبر داده بود.

این نشریه آمریکایی نوشته بود که در اواخر دوره دوم ریاست جمهوری اوباما، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از تماس‌های تلفنی میان سران تل آویو و ابوظبی –از جمله گفتگوی تلفنی میان نتانیاهو و یکی از سران اماراتی– مطلع شدند.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا همچنین به دیدار میان سران رژیم اسرائیل و امارات در قبرس پی بردند. مقامات اطلاعاتی آمریکا عقیده داشتند که شخص نتانیاهو در این نشست که محور گفتگو‌های آن راه‌های مقابله با تلاش‌های اوباما برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای با ایران بوده، حضور داشته است.

روابط میان رژیم اسرائیل و امارات در یک سال اخیر، نقل بسیاری از محافل رسانه‌ای غربی بوده است. طبق گزارش‌های این رسانه‌ها، تقابل با ایران مهم‌ترین عامل هم‌گرایی تل آویو و ابوظبی است.

شبکه ۱۳ اسرائیل در بخش دیگری از گزارش خود به روابط بحرین و این رژیم پرداخته و اعلام کرد که در فوریه سال ۲۰۱۷ «خالد بن حمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با «زیپی لیونی» وزیر خارجه سابق اسرائیل دیدار کرده و پیام «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین به نتانیاهو را به وی رسانده است.

پادشاه بحرین در این پیام به نتانیاهو گفته است که در فکر طرحی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل است. نتانیاهو نیز پس از یک هفته سکوت در مراسم روز ملی مصر در منزل سفیر این کشور در شهر هرتزلیا، از درخواست پادشاه بحرین برای عادی‌سازی روابط استقبال و از وی تشکر کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است که از سال ۲۰۰۹ بحرین شروع به عادی‌سازی روابط با اسرائیل کرده است. شش ماه پس از روی کار آمدن باراک اوباما، «سلمان بن حمد آل خلیفه»، ولی عهد بحرین در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست، خواستار صلح (سازش) با اسرائیل شد و نوشت: باید به سمت صلح واقعی با اسرائیل حرکت کنیم و پیام صلح را به مردم اسرائیل منتقل و مستقیما با آن‌ها گفتگو کنیم.

طبق این گزارش، بحرین پس از آن از بیم اعتراض‌های داخلی و اعتراض کشور‌های اسلامی و همچنین انتقاد سعودی‌ها از اینکه اینگونه اقدامات بحرین برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل بدون هماهنگی با آن‌ها صورت گرفته، نتوانست اقدام عملی پیش بگیرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها