بخش اول/ سردار کارگر در گفت‌وگوی اختصاصی با دفاع‌پرس‌:

مهم‌ترین دستاورد انقلاب اصل «ولایت‌فقیه» در قانون اساسی است/ اسلام‌خواهی و رهبری امام راحل «رمز پیروزی انقلاب» بود

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تاکید بر این‌که مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی اصل «ولایت‌فقیه» در قانون اساسی است، گفت: اسلام‌خواهی، رهبری امام (ره)، وحدت و همبستگی مردم، اعتقاد به وعده‌های الهی و مقاومت از مهم‌ترین دلایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود.
کد خبر: ۳۳۲۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷ - 12February 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: انقلاب اسلامی ایران سرانجام چهل سالگی خود را با وجود تمام سنگ‌اندازی‌هایی که دشمن ایجاد کرده بود، جشن گرفت. حضور گسترده ملت سرافراز ایران در جشن چهل سالگی حکایت از عهد دیرینی دارد که مردم انقلابی هزینه‌های گزافی برای آن پرداخت کرده‌اند. تجدید میثاق ملت با ولایت‌فقیه از بارزترین نکات جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی است. اینک انقلاب با همه فراز و فرودهایی که در چند دهه گذشته پشت سر گذاشته است، وارد دهه پنجم خود شد؛ چیزی که دشمنان انقلاب هیچ وقت دوست نداشتند، آنرا ببینند. ملت قهرمان ایران در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را در عمل، معنا بخشیدند و علی‌رغم مشکلاتی که وجود دارد، همچنان امیدوارند با تجربه چهل سالگی، روزهای بهتری را در دهه آینده تجربه کنند.

در این راستا خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، گفت‌وگویی با سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

دفاع پرس: به نظر جنابعالی چه مؤلفه‌هایی در کنار هم منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد؟

عوامل مختلفی در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاثیر داشتند؛ که هر کدام در جای خودش مهم است، اما به چند مؤلفه مهم می‌توان اشاره کرد، اول اسلام‌خواهی مردم مسلمان ایران که از اسلام‌ستیزی رژیم ستم شاهی به ستوه آمده بودند و کشور خود را تحت قوانین و هنجار‌های اسلامی می‌خواستند، دوم رهبری حضرت امام خمینی (ره) بود. رهبری واحد و معنوی که درون مردم نفوذ بی‌نظیری داشت. سوم وحدت، انسجام و همبستگی مردم در مسیر مبارزه با طاغوت. چهارم اعتقاد به تحقق وعده‌های الهی و اراده مردم برای به دست آوردن پیروزی. پنجم مقاومت در مقابل مشکلات تا رسیدن به هدف.

اسلام خواهی مردم، رهبری امام و وحدت رمز پیروزی انقلاب بود/ مهمترین دستاورد انقلاب، اصل ولایت فقیه در قانون اساسی است

دفاع پرس: مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در چهل سال اخیر را چه می‌دانید؟

تلاش‌های چهار دهه فرزندان این ملت به قدری زیاد و متنوع است که در این مجال نمی‌گنجد، مگر اینکه به چند نمونه آن اشاره‌ای شود. اولین دستاورد انقلاب اسلامی تاسیس نظام جمهوری اسلامی و استقلال سیاسی کشور است که خواست همگان در انقلاب بود، دوم ایجاد یک تجربه گرانسنگ در جهان اسلام که آن تجربه مردم سالاری دینی است. سوم هویت یابی فرهنگی بر اساس آموزه‌های اسلامی – ایرانی و پیروزی در تمام توطئه‌هایی که علیه این انقلاب مقدس طراحی شد. این‌ها را بگذارید کنار هزاران دستاورد فرهنگی، علمی، هسته‌ای، دفاعی، موشکی، فناوری، اجتماعی، عمرانی و سازندگی که دوست و دشمن را شگفت زده کرده است. به نظر بنده مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی، اصل ولایت فقیه در قانون اساسی می‌باشد که هدایت و پاسداری از اصول اساسی اسلام و ارزش‌های انقلاب اسلامی در نظام جمهوری اسلامی توسط، ولی فقیه عادل و آگاه صورت می‌پذیرد و کشور را برای همیشه بیمه کرد.

بزرگ‌ترین توطئه‌ای که برای نابودی انقلاب طراحی شد، جنگ تحمیلی بود

دفاع پرس: فرهنگ ایثار و شهادت چقدر در تثبیت آرمان‌های انقلاب موثر بوده است؟

از روز اول پیروزی انقلاب اسلامی، کشور درگیر توطئه‌های فراوان شد؛ چرا که دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی بقای یک حکومت مستقل و دینی را مغایر منافع خود می‌دانستند. شاید بزرگ‌ترین توطئه‌ای که برای نابودی انقلاب اسلامی، طراحی و به اجرا گذاشته شد، جنگ تحمیلی بود. کشور در همه جا بی‌تعادلی را تجربه می‌کرد؛ اما روحیه ایثار، جهاد و شهادت که با وقوع انقلاب اسلامی معنای جدیدی پیدا کرده بود در دفاع مقدس ملت ایران، تبدیل به یک فرهنگ شد. این فرهنگ که بر آمده از نهضت حضرت سید الشهدا (ع) و الهام بخش ملت بزرگ ایران بود موجب تثبیت و ماندگاری انقلاب اسلامی شد.

روند انقلاب اسلامی در این چهل سال نشان می‌دهد که این فرهنگ پویا و بالنده، ملت مسلمان ایران را چنان مقاوم کرد که نه‌تنها موجب تحولات فراوان فرهنگی در داخل که تحولات بزرگی در جهان اسلام را موجب شد و آن روحیه خودباوری و اعتماد بنفسی بود که در امت اسلامی ایجاد شد و همین روحیه مهم‌ترین عنصر بازدارنده در مقابل دشمنان است.

دفاع پرس: به اعتقاد شما مولفه‌های ایثار و جهاد تا چه اندازه می‌تواند به زندگی امروزی و سبک زندگی اسلامی- ایرانی کمک کند؟

فرهنگ ایثار و جهاد فی سبیل الله می‌تواند الهام بخش سبک زندگی اسلامی_ ایرانی باشد. تمسک به فرهنگ و سبک زندگی شهدا و رزمندگان در دوران دفاع مقدس که سراسر عبرت و درس برای آموختن است، بی‌شک می‌تواند به جامعه ما کمک زیادی کند؛ اما باید اعتراف کنیم که ما در فرهنگ سازی آن در حوزه رفتار‌های اجتماعی موفق عمل نکرده‌ایم و جامعه ما باید بکوشد تا به آن نزدیکتر شود. البته بخشی از جامعه به خصوص جوانان مومن کشور با تمسک به این حوزه فرهنگی قدم‌های بزرگی برداشته و زندگی خود را بر این اساس ساخته و می‌سازند، اما نیاز به کار بیشتری است.

دفاع پرس: آیا در شرایط کنونی توجه به مولفه ایثار و شهادت ضرورت دارد؟

ایثار و شهادت بخش جدایی ناپذیر فرهنگ اسلامی- ایرانی است که امروز ما از هر زمان دیگر نیاز بیشتری به آن داریم و باید به آن اهتمام کنیم. توجه به این مهم می‌تواند آینده انقلاب و نظام اسلامی را تضمین کند.

دفاع پرس: در جشن ۴۰ سالگی انقلاب هستیم، به نظر جنابعالی استفاده از فرهنگ مقاومت چگونه مردم را در برابر حوادث مقاوم و استوار می‌کند؟

فرهنگ مقاومت یعنی فرهنگ استقامت و پیروزی خواهی، هر ملتی که طالب روز‌های بهتر است باید اراده محکم داشته باشد و در راه رسیدن به اهداف خود مقاومت کند، آن وقت پیروز خواهد شد. موفقیت و پیروزی حاصل نخواهد شد؛ مگر با مقاومت، در مقابل زیاده طلبی مستکبران و ظالمین جهان. در عصر کنونی فرهنگ مقاومت الهام بخش جهان اسلام برای رهایی از ظلم و رسیدن به آزادی و استقلال است.

چالش بزرگ دهه آینده، فرهنگ و هویت فرهنگی است

دفاع پرس: چالش‌های دهه آینده انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... را چطور ارزیابی می‌کنید؟

چالش بزرگ دهه آینده، فرهنگ و هویت فرهنگی است. امروز چندین پروژه جهانی سازی در جهان در حال اجرا است. قدرت‌های بزرگ هر کدام به دنبال این هستند تا برای تامین منافع و تضمین آینده‌شان همه دنیا را شکل خود کنند و غربی‌های صهیونیست در این زمینه حریص‌تر از بقیه هستند. اگر نگاهی به تلاش آن‌ها برای نفوذ فرهنگ غرب در جوامع مختلف کنیم آن وقت متوجه خواهید شد در این حوزه چه تحولاتی در حال رخ دادن است، به خصوص در حوزه فناوری، ارتباطات و اطلاعات. البته در بستر همه این چالش ها، فرصت‌هایی نیز نهفته است که باید آن‌ها را شناخت و استفاده کرد.

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار