آیت‌الله غرویان در نشست چالش‌های انقلاب اسلامی در دهه پنجم:

مواجهه با علم مدرن مهم‌ترین چالش انقلاب اسلامی در دهه پنجم است

آیت‌الله غرویان در نشست چالش‌های انقلاب اسلامی در دهه پنجم، به تشریح قرائت امام خمینی (ره) از اسلام و وضعیت کنونی ما در مواجهه با علم و تکنولوژی پرداخت.
کد خبر: ۳۳۲۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۸ - 12February 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیت الله غرویان در نشست «بررسی چالش‌های انقلاب اسلامی در دهه پنجم» در پاسخ به این سوال که منظور از اسلامیت در انقلاب اسلامی چه بوده است؟ اظهار داشت: «اسلامیت، پیاده‌کردن اسلام در جهان‌بینی و فلسفه و احکام و اخلاق «حکمت عملی» است؛ و اسلام شامل اخلاق، احکام، آداب، فلسفه و جهان‌بینی توحیدی است. این‌ها زیر بنای مکتب اسلام است و بر این جهان‌بینی ایدئولوژی‌ای مبتنی است که حالت دستوری دارد و به دو بخش فقهی و اخلاقی تقسیم می‌شود. در بعد از انقلاب تلاش بر این بوده است که جهان‌بینی توحیدی به عنوان زیربنا و ایدئولوژی در بعد فقه و اخلاق پیاده شود و به طور خلاصه منظور از اسلامیت پیاده‌شدن اسلام در همه ابعاد بوده است.»

ساختار جمهوری اسلامی بر پایه قرائت امام خمینی (ره) از اسلام

غرویان در ادامه به اجتناب‌ناپذیر بودن قرائت‌های مختلف از اسلام اشاره کرد و بیان داشت: «در دوره معاصر قرائت‌های متفاوتی از اسلام مانند قرائت دکتر سروش، آیت‌الله مصباح، آیت‌الله جوادی و ... وجود داشته که این قرائت مختلف گریزناپذیر هستند. امام خمینی (ره) نیز قرائتی از اسلام و فلسفه داشتند که بر اساس آن ولایت فقیه را که ریشه در فلسفه و عرفان داشت مطرح کردند و بر اساس این قرائت از اسلام، مردم اسلام را پذیرفتند و جمهوری اسلامی را تشکیل دادند.»

غرویان در ادامه به فراز و فرود جمهوری اسلامی در بُعد عدالت، آزادی و اخلاق اشاره کرد و گفت: «در این ابعاد در بعد از انقلاب فراز و نشیب داشته‌ایم. به عنوان مثال در هشت سال پیش در کشور آزادی بسیار کم و فضا امنیتی شده بود، که این به طرز فکر روسای جمهور برمی‌گردد؛ یا در مورد عدالت اقتصادی و اجتماعی ما پیشرفت خیلی کمی داشته‌ایم و عدالت مورد توقع محقق نشده است؛ در مورد اخلاق نیز افت جدی داشته‌ایم و در ده سال اخیر نیز بداخلاقی بیشتر شده و فضای کشور را رنج‌آور کرده است، که علت آن هم غلبه سیاست بر اخلاق بوده است.»

استقلال در فکر، بزرگترین دستاورد انقلاب

غرویان به بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد و افزود: ما بعد از انقلاب در شعار استقلال به استقلال فکری رسیدیم که این بزرگترین دستاورد انقلاب است؛ به این معنی که زیر یوغ فکر دیگران نیستیم.

آینده جمهوری اسلامی بسته به مواجهه ما با علم و دین است

غرویان در پایان صحبت‌های خود به عبارتی از وایت‌هد به نقل از کتاب علم و دینِ ایان باربور اشاره کرد و ادامه داد: «همانطور که وایت‌هد معتقد است من نیز بر این عقیده‌ام که آینده جهان بسته به این است که ما با علم چه می‌کنیم و با دین چه می‌کنیم. علم و دین تمام زندگی ما را در اختیار دارند. رفتار‌های روزمره ما برخاسته از نگاه دینی ماست و زندگی با علم و تکنولوژی اداره می‌شود. آنچه که در این مواجهه باید به فکرش باشیم این است که قرائت‌های دینی خود را با علم و تکنولوژی هماهنگ کنیم و بتوانیم ارزش‌های دینی و اخلاقی خود را در حین استفاده از آن‌ها حفظ کنیم. ما در دهه پنجم انقلاب باید تکلیف خود را با علم و تکنولوژی جهان جدید روشن کنیم.»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار