حجت‌الاسلام وحیدی در نشست «در کوی‌ نیکنامان» مطرح کرد؛

«فهم» و «رحم» دو ویژگی مهم انسان‌ها در ادیان مختلف

حجت‌الاسلام وحیدی «فهم» و «رحم» را دو ویژگی مهم انسان‌ها در ادیان مختلف دانست و گفت: در شرایط سخت اقتصادی، «رحم کردن»‌ به یکدیگر را فراموش نکنیم.
کد خبر: ۳۳۴۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳ - 21February 2019

«فهم» و «رحم» دو ویژگی مهم انسان‌ها در ادیان مختلفبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌‌پرس، یکصد و چهل و یکمین نشست «در کوی‌ نیکنامان» همراه با تجلیل از خانواده‌های معزز شهدا در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام وحیدی در سخنانی ضمن برشمردن ویژگی‌های مومن واقعی اظهار داشت: اگر به سخنان پیامبران و بزرگان دقت کنیم، می‌بینیم که دو ویژگی بسیار مهم برای مومنان از نظر آنان بیان شده است. اگر در آموزه‌های اسلام، مسیحیت، زرتشت و ... دقت کنید می‌بینید که این دو ویژگی بسیار پر رنگ است و تاکید زیادی بر آن صورت گرفته است. این دو ویژگی، فهم و رحم است. در حقیقت، مهم‌ترین علامت ایمان، این دو ویژگی برشمرده شده است.

وی به اهمیت «فهم» در دین اسلام اشاره کرد و افزود: رسالت تمام پیامبران، فهم بیش‌تر مردمان‌شان بوده است و هیچ پیامبری نیامده است که بگوید نباید فهمید. در اسلام، محدودیت‌هایی برای خوردن، آشامیدن، نگاه به نامحرم و ... وجود دارد اما برای درک و فهم هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وحیدی به معرفی ویژگی دوم مومنان واقعی پرداخت و ادامه داد: دومین ویژگی، «رحم» است. این موضوع، در دین اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفته و در مهم‌ترین آیه قرآن، بدان اشاره شده است. دقت کنید که در 1400 سال پیش و در اوج بی‌رحمی اعراب که دختران خود را زنده به گور می‌کردند، پیامبری می‌آید که مهم ترین ویژگی او رحم است و از این مساله حرف می‌زند. آیه بسم‌الله الرحمن الرحیم که مهم‌ترین و پر تکرارترین آیه در قرآن است، به مساله رحمانیت پروردگار اشاره می‌کند. این آیه 114 بار و بیش از هر آیه‌ای در قرآن تکرار شده است. گفته می‌شود که کل قرآن در سوره حمد خلاصه شده است و کل سوره حمد نیز در «بسم‌الله الرحمن الرحیم» آمده است. در این آیه که خلاصه قرآن است، به صفت رحمانیت و رحم کردن خداوند اشاره شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: مومن واقعی کسی است که به این دو ویژگی توجه کند و آن‌ها را در زندگی خود پیاده کند. چه قدر خوب است که پدران و مادران در تربیت فرزندان خود به این مقوله توجه کنند و از بچگی این دو موضوع را با آنان تمرین کنند. سوال مهمی که همه ما باید از خود بپرسیم این است که چه قدر اهل فهم و رحم هستیم؟ متاسفانه افرادی را می‌بینیم که صبح، در زمانی که از خانه بیرون می‌زنند، بسم‌الله الرحمن الرحیم می‌گویند اما در تمام روز با بی‌رحمی تمام نسبت به مردم رفتار می‌کنند. این روزها، شرایط اقتصادی کشور کمی به هم ریخته است و مشکلاتی داریم. در همین مقطع، باید بیش از گذشته به یکدیگر رحم کنیم و مهربان باشیم. گردابی برای بی‌رحمی ایجاد شده است که بسیار خطرناک است. دقت کنید که حمله مغول و اعراب مردم ایران را بی‌رحم نکرد اما این روزها نگران هستم که مبادا فرهنگ شش هزار ساله مان که بر مبنای رحم و دوستی بوده است، فراموش شود. روایتی از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و اکرم داریم که می‌فرمایند: «به زیر دستت رحم کن تا بالا دستی‌ات به تو رحم کند».

در بخش بعدی این مراسم، نوبت به تجلیل از خانواده‌های شهیدان حسن کرمی فسنقر و محمد مشهدی رسید. مادر شهید محمد مشهدی در این بخش، ضمن بیان ویژگی‌های شهید خود گفت: پسرم، در سال 1365 در کردستان به شهادت رسید. در آن زمان، خدمتش را به پایان رسانده بود و به عنوان نیروی بسیجی خدمت می‌کرد که به شهادت رسید. خاطرم هست که وقتی او به شهادت رسیده بود، بسیار گریه می‌کردم. شبی در خوابم آمد و به من گفت که دیگر برای فوت من گریه نکن چرا که ناراحت می‌شوم. از آن پس قول دادم که دیگر در سوز او گریه نکنم. محمد، پسر بسیار خوبی برای من بود و امیدوارم در روز قیامت دستم را بگیرد و شفاعتم کند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها