لرزه در اردوگاه صهیونیسم/ تل‌آویو نگران ساعت صفر عملیات «جولان»

اظهارات اخیر مقامات سوری درخصوص لزوم آزادسازی بلندی‌های اشغالی جولان، مسئولان رژیم صهیونیستی را نسبت به آغاز ساعت صفر عملیات جولان به شدت نگران ساخته است.
کد خبر: ۳۳۷۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰ - 11March 2019

گاهی یک عصبانیت، بیست سال انسان را به عقب می‌اندازدبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از مهر، «فیصل المقداد» معاون وزیر خارجه سوریه اخیراً اظهارات جدیدی را در خصوص جولان اشغالی و لزوم آزادسازی آن به دست نیروهای مقاومت سوری مطرح کرده است. معاون وزیر خارجه سوریه در این راستا صراحتاً تأکید کرده است که دمشق برای مقابله با تلاش‌های رژیم صهیونیستی به منظور ادامه اشغال بلندی‌های جولان، تردید نخواهد کرد.

«فیصل المقداد» در دیدار با ژنرال «کریستین لوند» رئیس کمیته حافظ صلح سازمان ملل و هیأت همراه گفت: «سوریه به مبارزه با گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهد و برای دمشق، اولویت برقراری ثبات و امنیت در سراسر کشور و دستیابی به صلحی عادلانه و فراگیر در منطقه است». وی بر لزوم توقف نقض قطعنامه‌های سازمان ملل از سوی رژیم صهیونیستی و حمایت این رژیم از گروه‌های تروریستی تاکید کرد و گفت که این موضوع ثبات منطقه را بر هم می‌زند و امنیت و صلح بین المللی را تهدید می‌کند. مقداد سپس تصریح کرد که سوریه در رویارویی با تلاش‌های اسرائیل و مزدورانش برای ادامه اشغال جولان سوریه، تردید نخواهد کرد.

این اظهارات جدید معاون وزیر خارجه سوریه به خوبی نشان می‌دهد که دمشق همزمان با تداوم تحرکات خود در نبرد با تروریسم در جبهه‌های مختلف داخلی و مرزی، نگاهی نیز به بازگشایی جبهه جولان دارد و قصد ندارد از این بخش از اراضی خود صرف نظر کند. درست به همین دلیل است که صهیونیست‌ها اخیراً حمایت‌های خود از گروه‌های تروریستی در سوریه را تشدید کرده‌اند تا از این رهگذر دمشق فرصت بازگشایی جبهه جولان را پیدا نکند؛ حربه‌ای که به نظر نمی‌رسد برای تل آویو فایده‌ای داشته باشد.

پیشروی‌های ارتش سوریه در محور جنوبی این کشور نیز موجبات نگرانی‌های گسترده صهیونیست‌ها را به دنبال داشته است. علت اصلی نگرانی صهیونیست‌ها از آزادسازی بخش عمده‌ای از محور جنوبی سوریه از لوث گروه‌های تروریستی است که این محور در مجاورت با بلندی‌های استراتژیک «جولان اشغالی» واقع شده است؛ جایی که مقامات سوری بارها و بارها تأکید کرده‌اند که می‌بایست هرچه سریع‌تر از صهیونیست‌ها بازپس گرفته شود.

این درحالی است که صهیونیست‌ها تاکنون تمام تلاش خود را به کار بسته بودند تا مناطق واقع در اطراف جولان اشغالی تحت سیطره تکفیریها باقی بماند تا بدین ترتیب، حاشیه امنی برای تداوم اشغال بلندی‌های جولان برای خود ایجاد کرده باشند.

صهیونیست‌ها به هیچ وجه تمایل ندارند که تنش‌ها در محور جنوبی سوریه به کلی پایان یابد، چراکه خود به خوبی می‌دانند که پایان نهایی این تنش‌ها در جنوب سوریه به مثابه بازگشایی جبهه جولان خواهد بود. این مسأله دلیل اصلی تداوم حمایت تل آویو از گروه‌های تروریستی در محور جنوبی سوریه را به خوبی نمایان می‌سازد. با وجود این حمایت‌ها، نیروهای مقاومت سوری تاکنون ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره تروریست‌ها در محور جنوبی وارد آورده‌اند و هم اکنون نیز به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهند.

معاون وزیر خارجه سوریه در خصوص حاکمیت دمشق بر بلندی‌های جولان می‌گوید: «بازپس گیری بلندی‌های اشغالی جولان تا مرزهای ۱۹۶۷، حق سوریه است و قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت و دیگر مصوبات سازمان ملل متحد بر این حق تاکید دارد. بلندی‌های جولان جز جدایی ناپذیر سوریه است و تصمیم اسرائیل برای تحمیل حاکمیت قانونی بر جولان اقدامی باطل و غیر قانونی است». این درحالی است که «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه نیز اخیراً بر لزوم آزادسازی جولان اشغالی از لوث صهیونیسم تأکید کرده بود.

از سوی دیگر این نکته را نیز باید در نظر گرفت که این تنها صهیونیست‌ها نیستند که نگران از دست رفتن جولان اشغالی هستند بلکه همتایان آنها در ایالات متحده آمریکا نیز به شدت در این زمینه احساس نگرانی می‌کنند. روزنامه فرامنطقه ای «رأی الیوم» در این خصوص می‌نویسد: «دولت دونالد ترامپ شریک اسرائیلی‌ها در نگرانی در خصوص وضعیت جولان اشغالی است و از تحرکات ارتش اسرائیل در بلندی‌های جولان و استخراج نفت این منطقه حمایت می‌کند.

کاملاً واضح است که از دست رفتن ارتفاعات استراتژیک و راهبردی جولان اشغالی خسارت‌های فراوانی را در عرصه‌های مختلف به رژیم صهیونیستی وارد خواهد کرد. این رژیم در صورت از دست دادن جولان اشغالی نه تنها از لحاظ مادی به شدت متضرر خواهد شد، بلکه از لحاظ نظامی نیز به صورت چشمگیری ضربه خواهد خورد.

به دلیل همین ضررهاست که رژیم صهیونیستی به دنبال تثبیت حاکمیت خود بر جولان از طریق متوسل شدن به برخی تلاش‌های مذبوحانه است. آمارهای رژیم صهیونیستی تا اواسط سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که ۳۳ منطقه صهیونیست نشین در بلندی‌های جولان احداث و ۱۸ هزار صهیونیست در آنجا ساکن شده‌اند.

اکنون کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال جذب تعداد بیشتری از مهاجران یهودی به بلندی‌های اشغال شده جولان است. این مقام صهیونیست که پرونده فساد مالی اش وی را با چالش‌های فراوانی مواجه ساخته است، می‌خواهد شهرک‌های صهیونیست نشین دیگری را در این منطقه بسازد و شهرک‌های کنونی را نیز توسعه دهد تا بتواند تعداد صهیونیست‌های ساکن در بلندی‌های جولان را تا سال ۲۰۲۰ به دو برابر تعداد کنونی افزایش دهد.

این تلاش صهیونیست‌ها در جولان اشغالی در حالی صورت می‌گیرد که طبق قوانین بین المللی، هیچیک از طرف هایِ اشغالگر نمی‌توانند افراد غیرنظامی را وارد بخش‌های اشغال شده کنند و مبادرت به چنین اقدامی از منظر قوانین جهانی، غیرقانونی است. با این وجود مقامات رژیم صهیونیستی سعی دارند با حمایت‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا شهرک‌های مسکونی در جولان اشغالی را گسترش دهند.

تصمیم سازان صهیونیست سعی دارند اوضاع کنونی اسکان شهرک نشینان در بلندی‌های جولان را که سرزمین سوری است، به یک واقعیت غیر قابل تغییر تبدیل کنند. البته ناگفته نماند که همین اقدام رژیم صهیونیستی نیز خود به تنهایی حاکی از ترس و وحشت آنها از تحرکات محور مقاومت برای حرکت به سمت بلندی‌های اشغالی جولان است.

بدون شک با تسلط نیروهای مقاومت سوری بر جولان، تل آویو دیگر نخواهد توانست همچون گذشته از طریق جولان اشغالی، بر اراضی اشغال شده فلسطینیان، سوریه و همچنین مرزهای لبنان، اشراف داشته باشد. در شرایط کنونی یکی از اهداف اصلی صهیونیست‌ها از نقش آفرینی در راستای تشدید تنش‌ها در سوریه، طولانی‌تر کردن زمان بحران این کشور و به تبع آن، بازداشتن نیروهای مقاومت از اندیشیدن به عملیات آزادسازی جولان اشغالی است.

طبیعی است، ایالات متحده آمریکا نیز که تحقق اهداف خود در منطقه را در گرو تقویت قدرت رژیم صهیونیستی می‌داند، هیچگاه حاضر نخواهد شد زیر بار عملیات آزادسازی جولان اشغالی برود و درست به همین دلیل است که فریاد رسانه‌های مزدور و جیره‌خوارِ کاخ سفید از تشکیل تیپ آزادسازی جولان به آسمان رفته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار