حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی:

دستگاه قضایی در برابر تضییع حقوق مردم ساکت نمی‌ماند

رئیس قوه قضاییه گفت: صیانت از آرای اجتماعی و حقوق مردم موضوع جدی در دستگاه قضایی است به همین جهت دستگاه قضایی در برابر تضییع حقوق عامه مردم ساکت نخواهد بود.
کد خبر: ۳۳۷۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳ - 11March 2019

دستگاه قضایی در برابر تضییع حقوق عامه مردم ساکت نخواهد بودبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضاییه صبح امروز در مراسم تکریم و معارفه رؤسای قدیم و جدید این قوه، ضمن قدردانی از اقدامات رؤسای سابق دستگاه قضا، پیشگیری را موضوع مهمی عنوان کرد و اظهار داشت: باید از قوانین، جرم‌زدایی و حبس‌زدایی صورت گیرد؛ اگر می‌گوییم باید از جایگزین حبس استفاده کنیم، اجرای آن نیازمند تصویب مجلس است؛ زیرا وقتی مجلس، قانون حبس برای تخلف از قانون تعیین می‌کند، قاضی هم مجبور است آن را اجرا کند.

رئیس قوه قضاییه همچنین در خصوص صیانت از آرای اجتماعی و حقوق مردم هم گفت: صیانت از آرای اجتماعی و حقوق مردم موضوعی جدی در دستگاه قضایی است. نباید در برابر متجاوزان به خاک، آب، محیط زیست و سلامت غذایی مردم بی تفاوت باشیم؛ بر این اساس دستگاه قضایی در برابر تضییع حقوق عامه مردم ساکت نخواهد بود.

وی در ادامه بر لزوم کاهش پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی تأکید و بیان کرد: برای اینکه از حجم پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی بکاهیم، پیشنهادات اصلاحی داریم که تقدیم مجلس خواهیم کرد.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به لزوم قضازدایی و حبس‌زدایی، ادامه داد: چنانچه با رویه فعلی به کار ادامه دهیم، زندان‌های کشور به وضعیت سابق بازمی‌گردد؛ این در حالی است که ما می‌خواهیم زندان‌ها دانشگاه و محل بازسازی آسیب‌دیدگان جامعه باشد.

رئیس قوه قضاییه عنوان کرد: البته برای تحول نیازمند نیروی انسانی تحول‌خواه هستیم که در عمل آن را انجام دهند و در برابر تحول مقاومت نکنند و در این رابطه استفاده از جوانان را دنبال خواهیم کرد تا این تحول صورت گیرد.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنم که از ظرفیت فعلی و بالقوه در جهت کاهش آلام و مشکلات و در جهت احقاق حقوق مردم، در جهت اجرای عدالت آنچه که مورد خواست مردم عزیزمان است، استفاده کنم؛ زیرا با وجود همه تلاش‌هایی که انجام شده مردم در مورد اجرای عدالت همچنان نگران هستند و خواست و مطالبه مردم آن است که در سطوح مختلف اجرای عدالت را بیش از گذشته ببینند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه گفت: باید در بستر گام دوم انقلاب، تحول قضایی را شکل داد. برنامه تحول قضایی در بستر گام دوم به همکاری همه بخش‌ها هم در دولت، هم در مجلس نیازمند است که هرکس در حوزه کاری خود تلاش کند که این گام به ویژه در اجرای عدالت به خوبی برداشته شود.

وی با بیان اینکه در گام دوم حرکت انقلاب، اجرای عدالت به عنوان یکی از نکات مهم تلقی شده است، افزود: اجرای عدالت از نکات مهم در قانون اساسی ماست که مورد تاکید امامین انقلاب بوده و واقعاً می‌طلبد امروز ما به یک نقطه قابل قبول در رابطه با اجرای عدالت برسیم.

حجت الاسلام رئیسی تاکید کرد: نمی‌خواهم بگویم اجرای عدالت مساوی اجرای قانون است، اما فعلاً اگر بخواهیم بر یک اصلی توافق کنیم، آن اجرای قانون است؛ هیچ‌کس در هیچ شرایطی و در هیچ جایگاهی حق دور زدن قانون و تخلف قانونی را نخواهد داشت. اگر محور قانون باشد و همه بر آن محور عمل کنند، چه در دستگاه قضایی چه در همه دستگاه‌های کشور به دلیل شرایط کنونی، قانون است که چگونه باید از آن عبور کرد.

وی بیان کرد: مسئله اجرای قانون را امروز در همه سطوح کشور باید جدی گرفت. در کشور ما هر روز یک حزب و یک جریانی می‌آید، ما باید بر اجرای قانون توافق کنیم و این مسئله را جدی بگیریم و بنده هم به عنوان نکته محوری ان‌شاالله توجه خواهم کرد.

رئیس قوه قضاییه گفت: در ارتباط با دستگاه قضایی تلاش‌های زیادی شده، اما امروز همچنان مسئله اطاله دادرسی، مسئله ورودی پرونده و تعداد ورودی پرونده به دستگاه قضایی زیبنده نظام اسلامی ما نیست، چرا؟ باید رفت سرچشمه‌ها را بررسی کرد. تولید این میزان پرونده از کجاست؟

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار