گام دوم/ یادداشت/ مریم مجتهدزاده

گام دوم انقلاب، پنجره‌های بی‌غبار تمدن اسلامی و رسالت زنان

در گام دوم انقلاب و افق ترسیم شده، زنان جایگاه بسیار ویژه‌ای دارند. بانوان نهضت بی بدیل انقلاب اسلامی را به خوبی فهم و چهل سال تمام رسالت‌شان را در پاسداشت چنین نهضتی ارج نهاده‌اند.
کد خبر: ۳۳۷۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳ - 12March 2019

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مریم مجتهدزاده، رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس یادداشتی با محوریت گام دوم انقلاب در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داده است که در ادامه می‌خوانید:

با استقرار نظام نوبنیاد اسلامی و مجاهدت‌های پیامبر اکرم (ص) در ایجاد و گسترش حكومت اسلامی، فضیلت‌های تمدن عظیمی كه در پرتو دین مبین اسلام شكل گرفت؛ بیش از پیش معلوم شد و به تدریج در سده سوم و چهارم هجری زمینه فراگیر شدن آن فراهم شد. نسل‌های متمادی نیز به طرق گوناگون گاه از تمدن اسلامی در حفظ و بارور ساختن جامعه انسانی بهره گرفتند و گاه با یادآوری آن به عنوان یک معیار درست فقط به قیاس و تمثیل (analogy) از آن بسنده كردند.

گام دوم انقلاب، پنجره‌های بی‌غبار تمدن اسلامی و رسالت زنان

قرن حاضر نیز با مشعوف شدن از معماری رهبر و موهبتی بی‌بدیل همچون امام خمینی (ره) فضای گسترده‌ای را پیش روی خود یافت و جلوه‌ای كه ایشان از اسلام به جهانیان عرضه كردند، مدخل بسیاری از حركت های آزادی خواهانه و معرفتی معاصر شد.

گفتمان تمدن اسلامی درخصوص بسیاری از بخش‌ها و خاستگاه‌های حرکت جامعه بشری به اندازه‌ای بدیع و نوآور ظاهر شد که جهت‌گیری متفاوت سیاسی و اجتماعی بسیاری در خصوص این گفتمان شکل گرفت. زنان نیز با بهره‌مندی از نیروی عظیم تمدن اسلامی آغازگر حرکت نوینی در مسیر تحول آفرینی گردیدند.

درطول قرن‌های متمادی آغاز تمدن اسلامی، زنان اندیشمند و مجاهد بسیاری با پیروی از سنت و سیره رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام، اصالت جریان دین گرایی و معنویت خواهی را پاس داشتند و با معرفی و بارور ساختن تمدن اسلامی به عنوان کامل ترین شالوده تعالی حیات بشری نهضت ها و حرکت‌های بنیادینی را در جوامع انسانی پایه ریزی کردند. بررسی تاریخ معاصر به عنوان بخشی از این تلاش‌ها و رستن‌ها، آغاز حرکت بی‌نظیری را نشان می‌دهد که به رهبری امام خمینی (ره) و با حضور زنان آگاه شکل گرفت و با ایجاد حکومت اسلامی سامانه های بسیاری را با الهام از الگوی تمدن اسلامی ایجاد کرد.

دین مبین اسلام، در اعطای بسیاری از مسئولیت‌های فردی و اجتماعی به زنان، به نقش معمارگونه آنان عنایت ویژه‌ای مبذول داشته، حضور تاریخی زنان متعهد در عرصه های گوناگون حیات اجتماعی، پایه گذار بسیاری از حركت‌های بدیع و انسان ساز بوده است. 

تاریخ اشكال شگرفی از حضور زنان نخبه و حماسه ساز را در همه عرصه‌ها به یادگار نگاه داشته است و بسیاری از نهضت‌های اجتماعی مدیون حضور و اثرگذاری زنان جریان ساز و الهام بخشی است؛ كه زمینه هدایت یافتگی اجتماعی را فراهم می‌آورند. 

بسیاری از حركت‌های اجتماعی در زمان ظهور و آغاز حیات اسلام وعصر رسول الله (صلی اللّـه علیه و آله و سلم) و حتی در زمان پیامبران قبل از ایشان و همچنین نهضت‌های بزرگ و تأثیر‌گذاری همچون نهضت عاشورا، گواه شایسته‌ای برای این حضور است و در عصر ما نیز حضور زنان در جریان نهضت تنباكو و مبارزه با استعمار و همچنین انقلاب اسلامی ایران، روح حقایق انسجام بخشی را به کالبد  اجتماع دمیده است.

گام دوم انقلاب، پنجره‌های بی‌غبار تمدن اسلامی و رسالت زنان

اکنون ما در دوره ای بی‌نظیر از تبلور گام دیگری از تحقق تمدن نوین اسلامی هستیم. گام دوم انقلاب اسلامی که رهبر فرزانه انقلاب در حقیقت با ابلاغ آن نقشه راهی را ترسیم کردند که در آن وظیفه همه اقشار، گروه‌ها و در یک کلام مخاطبان جهان شمول انقلاب اسلامی به نیکی بیان شده است.

لذا در این آموزه معرفتی و عملیاتی شگرف می توان رسالت همه‌ی داعیه داران و موثران انقلاب اسلامی از یک‌سو و البته فرجام دشمنان و بدخواهان آن را مورد مداقه و تامل قرار داد.

در گام دوم انقلاب و افق ترسیم شده برای آن زنان، جایگاه بسیار ویژه‌ای دارند. آنان نهضت بی بدیل انقلاب اسلامی را به خوبی فهم و چهل سال تمام رسالتشان را در پاسداشت چنین نهضتی ارج نهاده اند. امروز و در این مقطع تاریخی رسالت شناسی زنان و شناخت مسئولیت‌ها و حقوق فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان مسلمان جایگاه ویژه‌ای یافته است. گام دوم انقلاب در حقیقت باز هم بر نفس گرم مادرانه و شور و عاطفه‌ی همسری و عظمت غیرقابل انکار زنان مسلمان، بسیار تاکید کرده است.

نقش‌شناسی زن مسلمان و آگاهی از هندسه حضورش در گام دوم انقلاب اسلامی وظیفه ای است که در وهله اول فقط و فقط با درایت، هوشمندی و مجد و عظمت و شور و عاطفه زن مسلمان محقق می‌شود. امروز فرصت رسیدن به تمدن اسلامی بسیار فراهم‌تر است. چندوجهی گام دوم انقلاب با مطلع تمدن نوین اسلامی، زن مسلمان را به عنوان یک فعال و اثرگذار در حوزه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی وارد عرصه فعالیت کرده است. گام دوم هویت بخش زنی است که عظمت وجودی‌اش را با رنگ ولعاب‌های بی مقدار بی تفاوتی عوض نخواهد کرد.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه نمود این است که تمدن سازی به مفهوم عظیمی که رهبری از آن سخن گفته از محوریت‌های مهم بیانیه گام دوم انقلاب است فصل‌الخطاب و کانون مرکزی مورد نظر این بیانیه جوانان هستند که در دهه‌های بعدی باید انقلاب را پیش ببرند و در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کنند، موتور محرک و پیشران حرکت برای تحقق 7 توصیه مورد اشاره در این بیانیه، جوانان هستند.

امروز ما باید با موتور محرکه رویش های انقلاب،حرکت جهانی زن مسلمان را نیز تلالو دیگری ببخشیم. رویش‌هایی که در ۴۰ سال جهاد و مبارزه بر سر آرمان ها ریشه دوانیده‌اند و جامعه اثرگذار زنان را مشحون ساخته اند.

فصل بی بدیل گام دوم انقلاب را در حالی آغاز می کنیم که نهضت‌های بیداری در سراسر دنیا شکل گرفته است و زنان حتی در غرب، مطالبه‌گر حقی شده اند که استعمار با شعار تمدن دروغین از آنان ستانده است. زن مسلمان امروز پرچمدار این مطالبه جهانی است و در گام دوم انقلاب با عزمی جزم تر مسیر تمدن نوین اسلامی را تا رسیدن به مرزهای مطمئن ظهور، دنبال خواهد کرد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها