رامهرمزی در نشست «روایت قلم»:

در حوزه ادبیات کتاب مقدس نیازمند نگاه عالمانه و پژوهشگرانه هستیم

نویسنده کتاب «یک شنبه آخر» گفت: در حوزه ادبیات کتاب مقدس به شدت نیازمند یک نگاه عالمانه و پژوهشگرانه هستیم که اگر به عناصر رمان اشاره می‌شود به معیارهای خاطره دفاع مقدس هم باید پرداخته شود.
کد خبر: ۳۳۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶ - 16November 2014

در حوزه ادبیات کتاب مقدس نیازمند نگاه عالمانه و پژوهشگرانه هستیم

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، نشست «روایت قلم» با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، مجتبی رحماندوست نویسنده و نماینده مجلس شورای اسلامی، معصومه رامهرمزی نویسنده کتاب «یک شنبه آخر» و جمعی از نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس و مسئولان فرهنگی کشور و با اجرای سعید بیابانکی شاعر و مدیر دفتر ترانه و سرود حوزه هنری، شب گذشته در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

معصومه رامهرمزی از کارشناسان و پژوهشگران کتاب «دفاع مقدس» در این نشست با بیان اینکه  خاطره از مصالح کتاب جنگ بوده که از دل حماسهسازان اصلی جنگ بیرون میآید، اظهار کرد: کتابهای خوبی را در عرصه جنگ داریم که توانستند به خوبی بدرخشند اما سوال این است که آیا تمام تولیدات این عرصه در یک روند روبه رشد بودهاند؟ ما در حوزه جنگ 14 هزار کتاب داریم که بیش از نیمی از آنها به درد آرشیو میخورد که علت را باید در عدم دقت در ساختار باید ببینیم.

وی با تاکید براینکه در ژانر خاطره نویسی باید مستند بودن در کنار جاذبه حرکت کند، خاطرنشان کرد: در حوزه ادبیات کتاب مقدس به شدت نیازمند یک نگاه عالمانه و پژوهشگرانه هستیم که اگر به عناصر رمان اشاره میشود به معیارهای خاطره دفاع مقدس هم باید پرداخته شود.

این پژوهشگر کتاب «دفاع مقدس» حوزه دفاع مقدس را به خاطر تعددات موضوع به باغ و بوستانی که تمام اجزای آن ارزشمند بوده تشبیه کرد و گفت : در حوزه دفاع مقدس موضوعاتی داریم که تاکنون به آنها پرداخته نشده است و اگر میخواهیم کتابی چاپ کنیم باید جنس روایت را بیان کنیم؛ علت اتفاقات را ذکر کرده و بعد خاطره بگوییم لذا باید ابتدا این موضوعات را برای جوان امروز که ذهن پرسشگری دارد بازگو کنیم.

رامهرمزی در ادامه سخنان خود، معاون فرهنگی وزیر ارشاد را مخاطب قرار داد و گفت: ازآنجا که در این جلسه جناب صالحی حضور دارند میخواهم بپرسم نقش پدیدآورندگان جنگ در کجای ادبیات جنگ قرار دارد و ما چند نام بر روی جلد کتابهای دفاع مقدس میبینیم؟

وی با اشاره به لزوم وجود حقوق مادی و معنوی برای نویسندگان، ادامه داد: اگر میخواهیم که نویسندگان حرفهای به کار خود ادامه دهند باید برای آنها انگیزه ایجاد کنیم؛ خاطرهنگاری دفاع مقدس توان میخواهد و ما امروز کسی را نداریم که بتواند این کار را ادامه دهد. اگر امروز ادبیات در جهان در حال رشد بوده به خاطر این است که نویسنده آسودگی خاطر داشته و غم نان ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: حقوق پدیدآورنده از موضوعات مهمی است که امروز دیده نمیشود. زمانی که ترجمه کتاب «دا» را دیدم ولی اسمی از سیده اعظم حسینی ندیدم تأسف خوردم که چرا نام وی بر روی جلد نیامده.

 

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار