ایران و عراق عمق استراتژیک یکدیگر هستند

تعدد و گستردگی همسایگان مولفه‌ای استراتژیک برای کاستن از فشار تحریم‌ها قلمداد می‌شود. از همین‌رو اگر زیرساخت‌ها فراهم شود آن زمان ایران قادر است منطقه آزاد اقتصادی و تجاری با همکاری متحدان منطقه‌ای اش ایجاد کرده و در راستای منافع خود و ۱۵ کشوری که در همسایگی‌مان قرار دارند منافع مشترک را بازتعریف کند.
کد خبر: ۳۳۷۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۱ - 13March 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از سازندگی، تعدد و گستردگی همسایگان مولفه‌ای استراتژیک برای کاستن از فشار تحریم‌ها قلمداد می‌شود. از همین‌رو اگر زیرساخت‌ها فراهم شود آن زمان ایران قادر است منطقه آزاد اقتصادی و تجاری با همکاری متحدان منطقه‌ای اش ایجاد کرده و در راستای منافع خود و ۱۵ کشوری که در همسایگی‌مان قرار دارند منافع مشترک را بازتعریف کند. هرچند در این میان نباید از ویژگی‌های متفاوت و امکانات و ظرفیت‌های مختلف هرکدام از بازیگران همسایه گذشت، بلکه ایران باید با در نظر گرفتن این عوامل در این منطقه تجاری صادرات و واردات را مدیریت و به نحو بهینه هدایت کند.

مهمی که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد، عمق استراتژیک است. ایران و عراق عمق استراتژیک یکدیگر قلمداد می‌شوند. این مهم برای دو بازیگر به شکلی متقابل تعریف شده است، بدین صورت که ایران و عراق نسبت به یکدیگر دارای عمق استراتژیک مضاعف هستند. عراق برای ایران بسان دروازه شرقی دنیای عرب محسوب می‌شود، بدین معنا که ایران می‌تواند از ظرفیت‌های عراق برای تعاملات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با دنیای عرب استفاده کند؛ در مقابل نیز ایران برای عراق چنین نقشی دارد. ایران به لحاظ گفتمان تمدنی، پتانسیل ژئوپلتیک و سیاسی اش می‌تواند برای بغداد به مثابه الگو قلمداد شود.

طبیعتا در جریان حمله آمریکا به عراق و بعد از آن نابودی زیرساخت‌های این کشور توسط گروه تروریستی داعش ایران همیشه کنار عراق قرار داشت و از دو منظر اقتصادی و مستشاری به این کشور کمک‌های بسیاری کرد. از همین‌رو سفر رئیس جمهوری کشورمان به عراق نباید در قاب سفری تشریفاتی نمایان شود، بلکه رئیس جمهوری باید زمینه را برای توسعه تعاملات و تسهیلات تجاری هموار کند و از ظرفیت‌های بازار‌های عراق برای ارائه کالا‌ها و همچنین نیروی انسانی با مهارت بهره‌مند شود؛ بنابراین انتظار می‌رود رئیس جمهوری کشورمان در این سفر توافق‌نامه‌هایی درباره همکاری‌های منطقه‌ای، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در راستای منافع ایران، عراق و منطقه منعقد کند. در چنین قالبی یکی از مهمترین زمینه‌های همکاری‌های دو کشور تسهیل تبادلات انسانی در قالب لغو روادید است تا مردم دو کشور به راحتی به خاک یکدیگر سفر کنند. به‌خصوص آنکه هم ایران و هم عراق دارای اماکن مقدس مذهبی هستند و از همین رو سفر‌های مذهبی می‌تواند روابط دو بازیگر را به شکلی مطلوب تحت تاثیر قرار دهد.

از منظر ژئوپلتیک و استراتژیک ایران قادر است تعامل استراتژیک از دریای عمان به عراق و سپس از سوریه و اردن به مدیترانه و دریای سرخ برقرار کند یا چنانچه دولت عراق بخواهد تا ۳۲ کیلومتر راه‌آهن بین شلمچه و بصره را هر چه سریع‌تر اجرایی و به اتمام برساند. نه‌تن‌ها راه‌آهن ایران و عراق به یکدیگر ایجاد خواهد شد، بلکه زمینه برای ساخت تبادل ریلی با سوریه تا سواحل مدیترانه نیز هموار می‌شود.

در حوزه انرژی همکاری‌های صنعتی و امکان ایجاد شهرک‌های مشترک صنعتی، آی‌تی و تولیدات نرم‌افزار و سخت‌افزاری صنایع مخابراتی می‌تواند تعاملات دو بازیگر را به شکلی مثبت تحت تاثیر قرار دهد. از همین منظر رئیس جمهوری کشورمان باید با توجه به نفوذی که ایران در عراق دارد از آن برای توسعه تعاملات دو کشور و همچنین نزدیکی بیشتر میان تهران و بغداد در زمینه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی و دیپلماتیک استفاده کند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار