گام دوم/ یادداشت/ ۳

«ماهیت دینی» دلیل ماندگاری انقلاب اسلامی ایران است

مقام معظم رهبری با اشاره به دینی بودن نهضت امام خمینی (ره) معتقد هستند چنین انقلابی افول نخواهد داشت چرا که ماهیت آن بر فطرت مردمی که آن را به پیروزی رساندند منطبق است.
کد خبر: ۳۳۷۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۵ - 14March 2019

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ انقلاب اسلامی ایران با وجود ناملایمات و دشمنی‌هایی که از سر گذارنده علی‌رغم تحریم‌ها و تهدید‌ها و ضربات پی‌درپی بدخواهان خود، وارد دهه پنجم حیاتش شد.

حضور بی‌نظیر مردم در 22 بهمن 97 ثابت کرد که انقلاب با مردم و مردم با انقلاب همراه هستند. رهبر معظم انقلاب با تقدیر از این پایمردی و پایبندی مردم، بیانیه گام دوم انقلاب را صادر فرمودند که به نوعی نقشه راه سال‌های پیش رو برای پشبرد انقلاب است.

مطالعه، تفحص، تبیین و تشریح این بیانیه مهم‌ترین وظیفه جامعه فرهنگی است تا مسیر پیش رو را با قدرت بیشتر و با گام‌هایی پرصلابت‌تر برداریم. در سلسله یادداشت‌های «گام دوم انقلاب» سعی می‌شود مطالبات رهبر معظم انقلاب با محوریت بیانیه فوق و با نگاه فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد که قسمت سوم آن را در ادامه می‌خوانید.

ستاره بی‌زوال انقلاب اسلامی ایران

با نگاهی به انقلاب‌ها و جنبش‌هایی که در کشورهای مختلف روی داده است و قیاس آن با انقلاب اسلامی ایران یک نکته دریافت می‌شود و آن مساله «تغییر ماهیت» انقلاب‌هاست. عدم تغییر ماهیت، زاویه نگرفتن مردم، باور به شعائر و ... از جمله دلایلی است که انقلاب اسلامی را با انقلاب‌های دیگر متمایز کرده است. در طول قرن بیستم انقلاب‌های متعددی در برخی از نقاط جهان روی داده که می‌توان از میان آنها به «انقلاب ۱۹۱۷ روسیه»، «انقلاب ۱۹۴۹ چین»، اشاره کرد.

انقلاب روسیه، جنبشی اعتراضی علیه حکومت تزاری روسیه بود که در سال ۱۹۱۷ شکل گرفت و به سرنگونی تزارها و ایجاد اتحاد جماهیر شوروی منجر شد. این انقلاب در دو مرحله صورت گرفت:

نخست انقلاب فوریه ۱۹۱۷ رخ داد. در این انقلاب پس از یک‌سری اعتصابات، تظاهرات و درگیری‌ها، نیکولای دوم، آخرین تزار روسیه از سلطنت خلع شد و یک دولت موقت به قدرت رسید. دولت موقت زیر نظر «گئورگی لووف» و «الکساندر کرنسکی» تشکیل شد. اکثر اعضای دولت موقت، از شاخه منشویک حزب سوسیال دموکرات کارگری روسیه بودند.

دومین مرحله، انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ بود. انقلاب اکتبر، تحت نظارت حزب بلشویک (شاخه رادیکال از حزب سوسیال دموکرات کارگری روسیه) و به رهبری «ولادیمیر لنین» شکل گرفت با اقدام نظامی به کاخ زمستانی سن پترزبورگ و سایر اماکن مهم، قدرت را از دولت موقت گرفت و رفته رفته نام روسیه تزاری به اتحاد جماهیر شوروی تغییر کرد. از این پس تا سال ۱۹۹۱ یعنی کمتر از هشت دهه این انقلاب روسیه با تغییر ماهیت و کنار نهادن مهمترین ایدئولوژی خود یعنی عدم سازش با غرب سیر قهقرایی خود را طی کرده و مشی مذاکره با غرب را پیش گرفتند که در نهایت منجر به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد. بعد از استعفای گورباچوف جز نامی از این انقلاب در صفحات پر از سوتفاهم تاریخ چیزی باقی نماند.

دلیل ماندگاری انقلاب اسلامی ایران ماهیت دینی آن است

این انقلاب که مشی مسلحانه داشت در واقع تقابل قدرت دو طبقه یعنی حزب سوسیال دموکرات روسیه و تزارها بود که دومی پس از یک کودتای نظامی اولی را از میان برد و لنین قدرت را بدست گرفت. اما از آنجایی که این جابجایی قدرت از یک کانون اندیشه سیاسی به کانون دیگر بود و مردم در آن نقشی نداشتند، با سیاست مذاکره و سازش و بازی‌گردانی آمریکا کشوری از هم گسیخته شد که حتی نام انقلاب ۱۹۱۷ روسیه را از یادها رفت.

اما مساله انقلاب اسلامی ایران تغییر کیفی حکومت به معنای واقعی کلمه بود نه انتقال قدرت از دست یک اقلیت به دست اقلیت دیگر. طبعا چنین انقلابی از غرایض حزبی و گروهی و طبقاتی مصون است چرا که مرکز ثقل آن اندیشه‎های دینی است و جمهور مردم با آزادی رای مطلق برای آن تصمیم می‌گیرند. همین امر رمز پیروزی و ماندگاری انقلاب اسلامی ایران است. شعارهای انقلاب اسلامی برگرفته شعائر نامیرای تشیع نشئت گرفته و به همین دلیل با فطرت مردم تناسب دارد و ابدا به زوال نمی‌انجامند.

اگر در طول تاریخ 40 ساله انقلاب گاها با اعتراضات مردمی روبه‌رو شدیم باید دانست که دلیل آن متوجه مسئولانی است که از اعتماد مردم سوءاستفاده کرده‌اند نه انقلاب اسلامی. حضور در راهپیمایی 22 بهمن، برگزاری مراسم ارتحال امام خمینی (ره)، حضور در پای صندوق‌های رای و ... که مدام تکرار می‌شود در کنار حماسه آفرینی‌های دیگر نظیر تشییع پیکر مطهر شهدا، قیام 9 دی و ... نشان از این دارد که مردم میان انقلاب و مسئولانی که سعی دارند با انتساب خود به انقلاب راه دیگری بروند تفاوت قائلند. به همان نسبت مشارکت مردمی در برهه‌های مختلف در حمایت از انقلاب و انقلابی‌گری بوده نه حمایت از افراد و احزاب.

دلیل ماندگاری انقلاب اسلامی ایران ماهیت دینی آن است

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند:

«برای همه چیز می‌توان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، اما شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است؛ آنها هرگز بی‌مصرف و بی‌فایده نخواهند شد، زیرا فطرت بشر در همه عصرها با آن سرشته است. آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت، برادری، هیچ یک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دوره‌ای بدرخشد و در دوره‌ای دیگر افول کند. هرگز نمی‌توان مردمی را تصور کرد که از این چشم اندازهای مبارک دل زده شوند. هرگاه دل‌زدگی پیش آمده، از روی گردانی مسئولان از این ارزش‌های دینی بوده است و نه از پایبندی به آنها و کوشش برای تحقق آنها.»

چنان که در این فراز از بیانیه آمده است، رهبر معظم انقلاب شعارهای جهان شمول انقلاب اسلامی ایران، نهادینه شدن مفاهیمی چون آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت، برادری در ایران و صدور این مفاهیم به کشورهای دیگر را رمز ماندگاری نهضت الهی امام خمینی (ره) دانسته و معتقد هستند که چنین انقلابی هرگز دچار افول نخواهد شد.

ادامه دارد:

نظر شما
پربیننده ها