توافق ایران، چین و روسیه در مبارزه با مواد مخدر

دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تهیه سند ابتكار سه‌جانبه ایران، چین و روسیه در تعمیق روابط سه كشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر مؤثر است.
کد خبر: ۳۳۷۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ - 15March 2019

به گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، اسكندر مومنی در ملاقات با معاون دبیركل كمیسیون ملی مبارزه با مواد مخدر چین كه در حاشیه نشست وزرای كمیسیون سالانه مواد مخدر برگزار شد؛ اظهار داشت: در سال 2001 میلادی كه آمریکایی‌ها، افغانستان را اشغال كردند، تولید مواد مخدر در آن كشور، 200 تن بود اما این رقم بعد از گذشت دو دهه، به ده هزار تن رسیده و سطح زیر كشت خشخاش در افغانستان افزایش قابل‌توجهی پیدا كرده است.

توافق ایران، چین و روسیه در مبارزه با مواد مخدر

وی افزود: در كشور افغانستان به‌عنوان مبدأ مواد مخدر، كل كشفیات مواد مخدر كمتر از 200 تن است، آن‌هم كشوری كه ده هزار تن تولید مواد مخدر دارد اما جمهوری اسلامی ایران در سال 2018 میلادی، بیش از 800 تن انواع مواد مخدر كشف كرده است.

نماینده عالی‌رتبه كشورمان در وین بیان داشت: آمریكا قصد دارد تا در منطقه‌ی همكاری ایران، چین و روسیه حضور فعال‌تری داشته باشد و هدفش تنها توسعه نفوذ در مناطق است.

مؤمنی با بیان اینكه پیشنهاد ایجاد ابتكار سه‌جانبه میان ایران، چین و روسیه با هدف توسعه همكاری‌ها مورد استقبال این كشورها قرار گرفته است، گفت: انتظار است بعد ارسال نقطه نظرات كشور چین، این مورد به‌زودی عملیاتی شود و بی‌شك تهیه سند آن، در تعمیق روابط سه كشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر مؤثر خواهد بود.

وی در ادامه بر توسعه همكاری‌های دوجانبه در خصوص همكاری‌های اطلاعاتی برای مقابله با انحراف پیش‌سازهای شیمیایی، تأمین تجهیزات نیازهای تجهیزاتی و آزمایشگاهی و مقابله‌ای و تخصیص بخشی از كمك‌های كشور چین به ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر تأکید و آمادگی كشورمان را برای همكاری با كشور چین در این حوزه اعلام كرد.

همچنین وی شائوجون، معاون دبیركل كمیسیون ملی مبارزه با مواد مخدر چین در این ملاقات گفت: به لحاظ تاریخی ایران همواره شریك راهبردی چین در امور اقتصادی، اجتماعی و... بوده است. لذا باید در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیز تلاش میدانی بیشتری انجام دهیم و با دشمن مشتركمان مقابله كنیم.

وی ضمن اعلام مجدد برای ایجاد ابتكار سه‌جانبه ایران، چین و روسیه گفت: باید سازوكار این ابتكار، مشخص شده تا به نتیجه مطلوب برسیم.

شائوجون در پایان بر اعلام همكاری با كشور ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: در این حوزه تلاش خواهیم كرد تا به ایران در زمینه تأمین تجهیزات فنی و آزمایشگاهی كمک کنیم.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها