سرهنگ علیرضا امجدیان در گفت‌وگو با دفاع پرس:

انتخاب یگان‌های موزیک برای حضور در جشنواره «ترنح فتح»/ اختتامیه اردیبهشت ۹۸ خواهد بود

دبیر جشنواره ترنم فتح با اشاره به انتخاب یگان‌های موزیک نیرو‌های مسلح برای حضور در جشنواره «ترنح فتح» گفت: مراسم اختتامیه این جشنواره، اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸ در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۳۳۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷ - 16March 2019

سرهنگ علیرضا امجدیان دبیر دومین جشنواره سراسری ترنم فتح ویژه یگان‌های موزیک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به برگزاری دومین دوره این جشنواره اظهار داشت: جشنواره ملی ترنم فتح ابتداً در سال ۱۳۹۶ به صورت یک جشنواره استانی با حضور یگان‌های نظامی مستقر در تهران برگزار شد که دبیری آن را سرهنگ نصرت‌الله زهدی عهده‌دار بود و طی آن شعری از مصطفی محدثی‌خراسانی با تنظیم آهنگ امیرحسین سمیعی توسط گروه‌ها اجرا و مورد داوری قرار می‌گرفت.

وی گفت: یگان‌های منتخب اولین دوره از جشنواره یک قطعه موسیقی را در مناطق مختلف تهران اجرا کردند و یگان موزیک دانشگاه افسری امام علی (ع) نیروی زمینی ارتش، در این دوره یگان برگزیده شناخته شد. سیاست بر این شد که در سال ۱۳۹۸ دومین دوره این جشنواره به صورت ملی برگزار شده و به صورت دستورالعمل به تمام ۳۱ استان ابلاغ شود. فراخوان جشنواره به یگان‌های استانی ارسال و جشنواره به صورت متمرکز در یگان‌هایی که در استان وجود داشت انجام شد که نهایتاً رقابت استانی شکل گرفت و یگان‌های منتخب از سپاه، ارتش و ناجا در این رقابت منطقه‌ای انتخاب شدند.

ب

دبیر دومین جشنواره سراسری ترنم فتح عنوان کرد: جشنواره منطقه‌ای ترنم فتح در هفت منطقه کشور برگزار شد. البته برخی از استان‌ها امکانات مناسبی برای گروه موزیک نداشتند و در جشنواره حضور پیدا نکردند. نهایتاً در رقابت منطقه‌ای، تیپ شهید فروزنده نیروی زمینی ارتش از استان تبریز، دانشگاه امام خمینی (ره) نیروی دریایی ارتش از استان مازندران، تیپ ۲۸۱ لشکر شهید محمدرضا نیکخواه از استان کرمانشاه، دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) از استان تهران، مرکز آموزش توپخانه شهید صیاد شیرازی ارتش از استان اصفهان، منطقه سوم نیروی دریایی نبوت شهرستان کنارک از استان سیستان و بلوچستان و نیروی انتظامی شهرستان بوشهر از استان هرمزگان برگزیدگان منطقه‌ای جشنواره شدند.

سرهنگ امجدیان خاطرنشان کرد: البته گروه رزم‌نوازان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) با همکاری مجموعه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس با حضور ۱۳۹۷ نفر از دانشجویان دانشگاه افسری این سرود را به صورت زنده در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال در میدان آزادی اجرا کردند که بازخورد بسیار خوبی داشت.

وی از برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ خبر داد و افزود: مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی ترنم فتح اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸ در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار خواهد شد. تیم داوری این جشنواره مرکب از یک شاعر، موسیقیدان و متخصص موزیک نظامی است که در این دوره مصطفی محدثی‌خراسانی، امیرحسین سمیعی و سرهنگ نصرت‌الله زهدی داوران ما هستند.

ب

امجدیان افزود: در برخی از شهرها قابلیت استفاده گروه موزیک برای فرماندهان خیلی تبیین نشده بود و با این جشنواره گام‌هایی در راستای تقویت گروه‌ها و بررسی نقاط ضعف و قوت آن‌ها شکل گرفت.

دبیر دومین جشنواره سراسری ترنم فتح عنوان کرد: قبلاً گروه‌های نظامی در یگان‌های نظامی ارتش و ناجا مجبور بودند در رقابت‌های موسیقایی بیرون از فضای نظامی حضور داشته باشند درحالی که این گروه‌ها ویژه یگان‌های نظامی بود و به همین دلیل گاهی آفت‌هایی متوجه کارهایشان می‌شد چراکه وجه هنری کار بر وجه نظامی آن غلبه پیدا می‌کرد و کار، خوب اجرا نمی‌شد اما این جشنواره در سبک نظامی است و گروه‌ها خودشان را به خوبی نشان می‌هند. این جشنواره باعث شده سطح کمی و کیفی گروه‌های موزیک به سمت استاندارد شدن پیش برود و تجهیزات آن‌ها مجهز شود.

وی به مشکلات گروه‌های موزیک نظامی پرداخت و گفت: عدم شناخت و درک صحیح از موسیقی نظامی، عدم مقایسه درست موزیک نظامی با سایر سبک‌های موسیقی، نگاه غیر علمی به این نوع موسیقی و ضعف فرهنگی نسبت به موسیقی نظامی در کشور از جمله مشکلات پیش‌ روی موزیک نظامی است،‌ از این رو نیاز داریم موزیک نظامی را به طور تخصصی در دانشگاه‌ها آموزش دهیم چراکه امروز موزیک نظامی در یگان‌های ما یکنواخت شده که باید با اجرای شعر و موسیقی‌های مختلف تنوع پیدا کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار