استاندار خراسان رضوی:

متأسفم که خراسان رضوی فاقد مرکز فرهنگی دفاع مقدس است

علی­رضا رزم­‌حسینی گفت: همه استان­‌ها دارای مرکز فرهنگی دفاع مقدس هستند و برخی در احداث این مرکز پیشتاز بودند و حدود 20 سال است که به بهره‌­برداری رسیده است ولی متأسفم که خراسان رضوی که در دفاع مقدس کارنامه درخشان داشته و یگان­‌های آن خط شکن بودند هنوز مرکز فرهنگی دفاع مقدس ندارد.
کد خبر: ۳۳۸۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳ - 17March 2019

احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان خراسان رضوی باید به یک اولویت استانی تبدیل شود

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش­‌های دفاع مقدس خراسان رضوی به ریاست «علی­رضا رزم­‌حسینی» استاندار خراسان رضوی و با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌­زاده» مدیر­کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس این استان امروز (یکشنبه 26 اسفندماه) در استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

سردار یوسفعلی­‌زاده در ابتدای این نشست ضمن تشکر و قدردانی از رئیس و اعضاء شورای هماهنگی که علیرغم گرفتاری‌های کاری روزهای پایانی سال در جلسه شورا شرکت کردند، اظهار داشت: در حوزه مأموریتی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس مأموریت­‌های متعددی وجود دارد که دو مأموریت دچار عقب ماندگی شدید است و موجب اعتراض و مطالبه جامعه هدف بوده است. موضوع اول، تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس و تاریخ شفاهی نقش خراسان در دفاع مقدس است. علی‌رغم اینکه مدت زمانی است که تدوین دانشنامه در استان آغاز شده اما پیشرفت خوبی صورت نگرفته است. برای جبران این موضوع طرح ویژه‌­ای تدوین شده که به استاندار خراسان رضوی ارائه شد و بنا بر نظر وی این طرح به سازمان برنامه و بودجه ارجاع داده شد. مذاکراتی هم بین اداره‌­کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس استان و سازمان برنامه و بودجه استان صورت گرفته است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی افزود: موضوع دوم نیز موضوع احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس و موزه این استان است. متاسفانه این موضوع در استان مدت زمان زیادی زمان برده است. مدت­‌ها انتخاب محل احداث مرکز فرهنگی زمان برد. بعد از مشخص شدن محل، چگونگی احداث مطرح شد و این تأخیر در شأن خراسان رضوی، مسئولین، مردم و ایثارگران این استان نیست.

در ادامه این جلسه «جلال فیاضی» عضو شورای علمی دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این حوزه ارائه داد و گفت: تا کنون اقداماتی که در حوزه تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان صورت گرفته به تهیه مداخل خلاصه شده است. در سه گروه شهدا و اشخاص، نظامی و جغرافیا و فرهنگی، اجتماعی و سیاسی 1290 مدخل احصاء شده و برای 279 مدخل پرونده علمی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: دانشنامه دفاع مقدس استان در چهار قالب کاغذی، الکترونیکی، مجازی و چند رسانه‌­ای منتشر می­شود. مدتی که برنامه ششم توسعه برای طرح تدوین دانشنامه دفاع مقدس تصویب کرده پنج سال است که این طرح باید تا سال 1400 به اتمام برسد. با توجه به گذشت 2 سال و سه سال وقت باقیمانده پیشنهاد بودجه­‌ای نیز برای اتمام طرح تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان سه سال است.

نظارت شورای هماهنگی بر روند تدوین دانشنامه دفاع مقدس 

فیاضی خاطر نشان کرد: معرفی نماینده توسط اعضای شورای هماهنگی به مرکز دانشنامه استانی، تشکیل کارگروه در دستگاه­‌ها جهت ارتباط با مرکز دانشنامه، ارائه مداخل پیشنهادی توسط نمایندگان هر دستگاه به مرکز دانشنامه، معرفی افراد توانمندی که در تدوین مقالات و تشکیل پرونده علمی می­‌توانند مرکز دانشنامه را یاری کنند، پشتیبانی معنوی و مدیریتی و نظارت مستمر بر روند اجرای کار، برطرف کردن مشکل بودجه­‌ای از جمله انتظاراتی است که شورای علمی دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی از شورای هماهنگی حفظ آثار دفاع مقدس استان دارد.

وی ادامه داد: از نظر کمی پیش بینی شده که دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی در 32 جلد تدوین شود. هر یک از مجلدات این دانشنامه دارای 400 صفحه است که در برگیرنده 125 مدخل خواهد بود که میانگین هر صفحه 375 کلمه پیش بینی شده است. برای دانشنامه استانی دفاع مقدس 4 هزار مدخل در نظر گرفته شده که برای هر مدخل نیز 1200 کلمه پیش بینی شده است. بودجه پیش بینی شده برای انتشار دانشنامه دفاع مقدس استان پنج میلیارد و 600 میلیون تومان است.

فیاضی در پایان گفت: امید است با تدابیر اتخاذ شده در راستای تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان بتوان از سال 1398 گام­‌های مهمی برداشته شود و در زمانبدی صورت گرفته این طرح به پایان برسد.

«رضا جمشیدی» رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خراسان رضوی در ادامه این نشست ابراز داشت: در این جلسه به کلیات طرح تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان پرداخته شد که این ضرورت وجود دارد تا به جزئیات این طرح که در استان­‌های دیگر انجام گرفته نیز توجه شود. نکته دیگر این است که برای انجام این کار مطالعاتی باید یک شواری راهبری متشکل از متخصصان این حوزه تشکیل شود تا دیدگاه­‌ها و نظرات آنها در تدوین این دانشنامه لحاظ شود.

استفاده از تجربیات استان‌ها در تأمین منابع مالی

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خراسان رضوی افزود: استفاده از تجربه تأمین اعتبار در استان­‌های دیگر به ما کمک خواهد کرد تا مسیری را برویم که تأمین اعتبار امکان­پذیر باشد.

جمشیدی خاطر نشان کرد: باید از ظرفیت­‌های خوبی که در قانون پیش بینی شده است بهره ببریم. در قانون اشاره به شهرداری­‌ها شده است. سازمان برنامه و بودجه می­‌تواند در قالب اعتبارات عمرانی دستگاه‌­هایی را که در تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان همکاری دارند را یاری کند.

یوسفعلی زاده در بخش دوم سخنانش به احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان به عنوان یکی از عقب ماندگی­های استان اشاره کرد و بیان داشت: پیگیری احداث موزه و مراکز فرهنگی و یادمان‌­های دفاع مقدس به منظور احیا روحیه سلحشوری مردم کشورمان و بهر‌‌ه‌­برداری از تجربیات دفاع مقدس با کمک نیروهای مسلح و دستگاه‌­های ذی­ربط بر عهده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­‌های دفاع مقدس در سطح کلان و اداره‌­کل حفظ آثار در سطح استان­‌ها است. 

وی سپس به ارائه گزارشی از اقدامات انجام گرفته پرداخت و گفت: در 12 شهریورماه 1393 براساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد 5/13 هکتار از مجتمع تفریحی کوهسنگی به مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان اختصاص داده شد. این زمین در 19 بهمن­‌ماه همان سال به اداره‌­کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس استان تحویل داده شده و مجوزهای مختلفی که مورد نظر بود تا پایان سال 1395 اخذ شد. در چهارم خرداد سال 1396 برای ساخت 19 هزار و 236 متر مربع اعلام ضابطه شد و عملیات اجرایی احداث این مرکز از ششم فروردین­‌ماه 1395 آغاز شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی افزود: مصوبه‌­ای نیز در مردادماه 1396 توسط شورای اسلامی شهر مشهد برای تأمین 35 میلیارد تومان در سه مرحله، انجام شد که هنوز عملیاتی نشده است. عملیات عمرانی ساخت سه ساختمان مرکز فرهنگی دفاع مقدس آغاز شده است. ساختمان اصلی موزه با زیربنای 6300 متر مربع که تاکنون 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. ساختمان مرکز اسناد با 2900 متر مربع زیر بنا که پیشرفت فیزیکی آن 30 درصد بوده است و ساختمان مقاومت اسلامی که زیربنای آن3100 متر مربع بوده و تا کنون 30 درصد رشد فیزیکی داشته است. 

این مسئول ادامه داد: تا کنون در دو مرحله قراردادهایی منعقد شده است. مرحله اول 2 میلیارد و نهصد میلیون تومان بوده که برای اقدامات عمرانی صورت گرفته هزینه شد. در دومین مرحله نیز پنج میلیارد و 900 میلیون تومان بوده که مبلغ 3 میلیارد تومان آن را به پیمانکار که اعمال ماده 48 کرده بدهکار هستیم.

یوسفعلی­‌زاده تصریح کرد: بر اساس فهرست بهای سال 1397 برای تکمیل سه بنا ساختمان اصلی موزه، مرکز اسناد و مقاومت اسلامی 25 میلیارد تومان و برای کل پروژه در بخش عمرانی 81 میلیارد و 800 میلیون تومان برآورد هزینه شده است.

اجرایی شدن توافقات اداره کل حفظ آثار و شهرداری و شورای اسلامی مشهد

وی خاطر نشان کرد: بعد از تغییرات مدیریتی که در سطح اداره‌کل حفظ آثار استان انجام شده جلسات متعددی با شهردار مشهد و اعضای شواری اسلامی شهر داشتیم که توافقاتی را به همراه داشته است. در نشست‌­هایی نیز که با مسئولین آستان قدس داشتیم به دنبال آن بودیم تا بتوانیم با جذب مشارکت این دستگاه ، احداث مسجد و سالن همایش این مرکز فرهنگی را انجام دهیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس استان برگزاری جلسات هیئت امنا مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان را ضروری دانست و ادامه داد: توافقاتی را با شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد داشتیم تا از بند «و» تبصره پنج قانون استفاده شود. باید مذاکراتی را که با شهرداری مشهد و شورای اسلامی شهر مشهد داشتیم عملیاتی شود تا بخشی از اعتبارات احداث این مرکز تأمین شود.

این مسئول ابراز داشت: در حوزه طرح محتوایی و موزه‌آرایی اعتبار اختصاصی نیاز است، لذا درخواست داریم تا کمیته­‌ای برای تأمین اعتبار و اتخاذ تصمیم تشکیل شود. دستگاه‌­هایی همچون آبفا، مخابرات و شرکت برق و... که در استان فعالیت­‌های خدماتی دارند طبق بند 86 قانون وظیفه دارند خدمات مربوط به مرکز فرهنگی دفاع مقدس را بدون اخذ وجه انجام دهند.

یوسفعلی­‌زاده ادامه داد: در ساختاری که برای اداره­‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان در نظر گرفته شده جذب و هدایت کمک­‌های مردمی نیز پیش‌بینی شده که با تشکیل انجمن خیرین حوزه دفاع مقدس که در دستور کار داریم بخشی از هزینه­‌های احداث این مرکز از طریق مردم تأمین شود.

این مسئول افزود: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در 17 استان کشور به بهره‌­برداری رسیده است. هر چند در بعضی از این مراکز فقط فاز یک افتتاح شده و هنوز کار تکمیل نشده است اما بازدید کننده دارند. لذا این ضرورت وجود دارد که جهت سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس در استان تدابیر عملیاتی اندیشیده شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس استان خراسان رضوی ادامه داد: در سطح استان خراسان رضوی از سال1380 تا کنون پیکر مطهر 301 پیکر مطهر شهید گمنام در 95 نقطه تدفین شده است. که 37 یادمان به بهره برداری رسیده و 48 یادمان در حال ساخت است و 10 یادمان نیز در مرحله طراحی است.

وی گفت: برای بهسازی یادمان شهدای گمنام استان باید درصدی از بودجه اداره­‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در خصوص بهسازی گلزار شد به این امر اختصاص داده شود. شهرهایی که پذیرای پیکر مطهر شهدای گمنام بودند ولی دستگاه‌­های متولی ساخت یادمان شهدا در این شهرها اعتبار لازم را برای انجام این کار نداشتند لازم است به این شهرها اعتبار تخصیص داده شود.

یوسفعلی‌زاده در پایان بر تشکیل جلسات هیئت امنا شهدای گمنام در شهرهای استان تأکید کرد.

تبدیل احداث مرکز فرهنگی به اولویت استانی 

«محمدرضا کلایی» شهردار مشهد در ادامه این نشست اظهار داشت: موضوع احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس یک موضوعی است که نیازمند تصمیم مدیریتی است هر چند که شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد در ابعاد مختلف به وظیفه خود در این خصوص عمل کرده است.

وی ادامه داد: مجموعه استان تصمیمی برای ساخت این مرکز نداشته است. اگر قرار است مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان احداث شود باید اولویت استان قرار بگیرد و این موضوع مدیریتی حل شود و همه دستگاه­‌ها به میدان بیایند.

کلایی تصریح کرد: شهرداری مشهد سعی دارد برای احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان به صورت فعال ورود پیدا کند. اجرای این پروژه گسترده با پیمانکاری عملی نخواهد بود. باید یک سرمایه­گذار با سرعت این پروژه را به سرانجام برساند. اگر دستگاه­‌های استان بپذیرند که شهرداری مشهد تسهیل کننده‌ی احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان است و می­‌تواند کار را به سرعت به پیش ببرد باید در برخی موقعیت­‌ها دستگاه‌­های تصمیم ساز استان برای شهرداری مشهد جبران کنند.

استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه اظهار داشت: همه استان­‌ها دارای مرکز فرهنگی دفاع مقدس هستند و برخی در احداث این مرکز پیشتاز بودند و حدود 20 سال است که به بهره‌­برداری رسیده است ولی متأسفم که خراسان رضوی که در دفاع مقدس کارنامه درخشان داشته و یگان­‌های آن خط شکن بودند هنوز مرکز فرهنگی دفاع مقدس ندارد و دائره المعارف استانی دفاع مقدس آن نیز هنوز تدوین نشده است.

وی افزود: تاریخ را در آینده تحریف خواهند کرد و تمام دستاوردهای دفاع مقدس و ایستادگی ملت ایران را با دست خالی در برابر ارتش بعث عراق و دنیا استکبار زیر سؤال خواهند برد، لذا ضرورت احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان و تدوین دانشنامه دفاع مقدس امری اجتناب­‌ناپذیر است.

عملیات اجرایی باید فازبندی شود

استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: با توجه به اتمام سال و همچنین شرایط کنونی کشور و تحریم‌­های بین المللی که علیه کشور صورت گرفته منابع مالی کاهش پیدا کرده است. حدود 2 هزار پروژه ناتمام در سطح استان وجود دارد که مربوط به 20 تا 30 سال پیش است.

رزم­‌حسینی ادامه داد: تهیه دائره المعارف یک کار تخصصی است که باید به اهل آن سپرده شود. کسانی که متصدی این کار هستند ضمن استفاده از تجربیات کسانی که در این حوزه صاحب نظر هستند باید به گونه‌­ای عمل کنند که در آینده متخصصان و کارشناسان این کار بر آن خدشه‌­ای وارد نکنند.

این مسئول تبیین دوران دفاع مقدس را به عنوان تاریخ مشعشع انقلاب اسلامی ضروری دانست و تأکید کرد: در حوزه تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان با توجه به انگیزه­‌ای که وجود دارد دولت به اندازه توان کمک خواهد کرد اما باید بخشی از هزینه­‌ها از طریق منابع غیر دولتی همچون مردم، آستان قدس رضوی و دستگاه­‌های دیگر تأمین شود.

رزم حسینی در بخش پایانی سخنانش بر بازنگری طرح مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان  تأکید کرد و گفت: با توجه به طرح سنگینی که برای مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان پیش‌بینی شده است امکان احداث این مرکز در بازه زمانی کوتاه میسر نخواهد بود. باید با استفاده از منابع مردم و خیرین عملیات اجرایی این پروژه بر اساس فازبندی انجام شود تا ظرف یک یا 2 سال آینده شاهد افتتاح این مرکز باشیم.

ریاست جلسه در پایان ضمن جمع بندی مباحث مطرح شده بر لزوم تشکیل جلسه‌ی دیگر جهت پیگیری جزئی‌تر مباحث و اخذ تصمیمات لازم در اوایل اردیبهشت ماه سال 1398 تأکید کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار