تشدید فشار‌ها برای برکناری مشاور امنیت ملی افغانستان توسط آمریکا

پس از اظهارات ضد آمریکایی مشاور امنیت ملی افغانستان، مقامات آمریکایی با اعمال فشار بر اشرف غنی برای برکناری وی تلاش می‌کنند.
کد خبر: ۳۳۸۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶ - 19March 2019

تشدید فشار‌ها برای برکناری مشاور امنیت ملی افغانستان توسط آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، پس از اظهارات ضد آمریکایی اخیر «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان، وزارت خارجه آمریکا از قطع ارتباطات خود با این مقام افغان خبر داده است.

مشاور امنیت ملی افغانستان هفته گذشته به دلیل به حاشیه راندن کابل از روند مذاکرات صلح با طالبان و عدم صداقت کاخ سفید در روند صلح از شیوه مذاکرات آمریکا با طالبان انتقاد کرده بود.

وی آمریکا را متهم کرده بود که از طریق مذاکره با طالبان به دنبال حذف دولت افغانستان از روند صلح و روی کار آوردن دولتی استعماری در این کشور تلاش می‌کند.

«رویترز» با اشاره به این موضوع تصریح کرد که «دیوید هیل» معاون وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با «اشرف غنی» از قطع ارتباطات واشنگتن با مشاور امنیت ملی افغانستان خبر داده است.

یکی از مقامات ارشد سابق در دولت افغانستان به رویترز گفت: این اقدام واشنگتن در واقع تلاشی برای اعمال فشار بر اشرف غنی محسوب می‌شود تا حمدالله محب را از مقام مشاور امنیت ملی این کشور برکنار کند.

تاکنون وزارت خارجه آمریکا در این باره اظهارنظری نکرده و سفارت افغانستان نیز هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

محرومیت دولت افغانستان از حضور در نشست طالبان و آمریکا در دوحه و پنهانکاری آمریکا در مذاکرات صلح باعث شد اظهارات ضد آمریکایی مشاور امنیت ملی افغانستان در نشست خبری در واشنگتن شد.

محب گفته بود، «زلمی خلیلزاد» نماینده آمریکا در روند صلح با مشروعیت بخشی به طالبان برای مشروعیت‌زدایی از دولت تلاش می‌کند و در نظر دارد تا با ایجاد اداره موقت نقش «نائب السلطنه» آمریکا را در افغانستان ایفا کند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اظهارات محب را برای روند صلح و روابط کابل-واشنگتن مخرب خواند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها