فرمانده مرکز آموزش ۰۴ امام رضا (ع) بیرجند:

مهمترین تفاوت ارتش با گذشته بُعد معنوی آن است/ آموزش ۳۵۰ هزار سرباز در پادگان ۰۴ بیرجند در دوران دفاع مقدس

سرهنگ «حسن‌علی زمانی» با بیان اینکه مهمترین تفاوت ارتش با ارتش قبل از انقلاب بُعد معنوی حاکم بر آن است، گفت: در آموزش‌ها بُعد معنوی تغییر کرده است و پادگان‌های ما یک پادگان واقعا اسلامی هستند و همین باعث شده که اراده سرباز ما بالا برود.
کد خبر: ۳۴۰۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۰ - 23April 2019

به گزارش دفاع‌پرس از بیرجند، ارتش و نیروهای مسلح در نظام جمهوری اسلامی از جایگاه مقدسی برخوردار هستند. اگرچه در گذشته ارتش به شدت وابسته بود، اما امروزه ارتش و نیروهای مسلح از تجهیزات دفاعی و جنگی مطلوبی برخوردار هستند و به تکنیک‌های مدرن دفاعی مجهز شده اند.

توانمندی‌های ارتش و نیروهای مسلح آن‌ها را محکم و مقاوم در برابر دشمن ایستاده نگه داشته است و همین اقتدار موجب برکات فراوانی برای دیگر اقشار جامعه شده است، دشمن به همین منظور در تلاش است توان دفاعی و موشکی کشور را تضعیف و نهایتا از بین ببرد.

نیرو‌های مسلح ایران با اقتدار خود همواره ثابت کرده اند که امکان نفوذ به درون آن‌ها به هیچ وجه وجود ندارد و نمی توان وحدت ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را خدشه دار کرد چراکه اعتقادی قلبی در بین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

هزینه‌های دشمنان برای ایجاد اختلاف فقط وحدت و همکاری بین نیروهای مسلح را بیشتر کرده است؛ موضوعی که حتما در آینده بیشتر شاهد آن خواهیم بود.

در همین زمینه با توجه به ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی با سرهنگ «حسن‌علی زمانی» فرمانده مرکز آموزش 04 امام رضا(ع) آجا در بیرجند به گفت‌وگو نشستیم تا بیشتر با نقش ارتش در جمهوری اسلامی ایران آشنا شویم.

فرمانده مرکز آموزش 04 امام رضا (ع) با بیان اینکه با ورود به دهه پنجم انقلاب لازم است دستاوردهای ارتش در سطح ملی در دو بعد معنوی و مادی بررسی شود، اظهار داشت: قبل از انقلاب ساختار حاکم نشأت گرفته از فرهنگ و سازمان های غربی در ایران بود اما با پیروزی انقلاب و قرار گرفتن ولی فقیه در رأس امور، ساختارهای کشور متناسب با مسائل دینی و اعتقادی شرع اسلام تبیین شد.

زمانی روحیه را دو سوم قوا دانست و افزود: تنها برخورداری از سلاح مهم نیست، بلکه اراده و ایمان و اعتقاد نیز مهم است و باید بتوان از این ابزار بهره برد.

///////////

تفاوت های صنایع دفاعی قبل و بعد از انقلاب

وی یادآور شد: در بعد مادی نیز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی غیر از مونتاژکاری در سلاح «ژ.3» چیز دیگری در صنایع دفاعی ما وجود نداشت و غربی ها به هیچ اراده ای در این حوزه اجازه نمی دادند که رشد یابد.

فرمانده مرکز آموزش 04 امام رضا(ع) بیرجند ادامه داد: ما حتی امکان استفاده از تجهیزات را نداشتیم اما بعد از انقلاب و با بیان امام و رهبری که گفتند «ما می توانیم»، انقلابی در بین نیروهای مسلح و صنایع دفاعی رقم خورد و با به کارگیری توان فکری و عقلی امروزه به بیشترین پیشرفت های نظامی در سطح دنیا دست پیدا کرده ایم.

زمانی با اشاره به اینکه در آخرین رتبه بندی توسط یکی از سازمان های بین المللی، ارتش ایران در رتبه سیزدهم معرفی شده است، بیان داشت: یقینا در این محاسبه نیروی سپاه، توان موشکی ما و دستاوردهایی که در سایر نیروهای مسلح بوده محاسبه نشده است و اگر این ها محاسبه می شد در رتبه پنجم یا ششم جهان قرار می گرفتیم.

برتری علمی و تجهیزاتی ارتش ایران در مقابل ارتش آمریکا

وی اضافه کرد: جای افتخار دارد برای ما که زیردریایی به دست جوانان ما ساخته شده که از این قابلیت برخوردار است بدون اینکه ناو دشمن متوجه شود از زیر ناو هواپیمابر امریکایی رد شود. این نشان دهنده برتری علمی و تجهیزاتی ما است که در شرایط بحرانی می توانیم نسبت به دشمن داشته باشیم.

///////////

انطباق سرفصل های آموزشی نیروهای نظامی با آموزه های دینی

فرمانده مرکز آموزش 04 امام رضا (ع) بیرجند در ادامه به این مرکز آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: مرکز آموزش 04 یکی از مراکز آموزشی سربازی است. در مراکز آموزشی قبل از انقلاب، تمام الگوها و سرفصل های آموزشی و تربیتی برخاسته از فرهنگ و منطبق بر خاسته های کشورهای غربی بود اما با پیروزی انقلاب، تمامی سرفصل های آموزشی منطبق با نیازهای روز نظام جمهوری اسلامی و برگرفته از آموزه های دینی شد.

زمانی اضافه کرد: از روز نخست ورود به پادگان در حوزه های اخلاقی، فرهنگی، اعتقادی، تربیتی، نظامی، امنیتی و اجتماعی برای سربازان برنامه ریزی می کنیم تا زیرساخت های آموزشی برای خدمت در سایر یگان های آموزشی را کسب کنند.

وی با اشاره به اینکه مهارت آموزی مورد تأکید رهبری است، گفت: ارتش علاوه بر دادن تمامی آموزش های اعتقادی، فرهنگی و بصیرت افزایی، حتی به فکر بازگشت سرباز به جامعه بعد از خدمت است و با مهارت آموزی سربازان در حین خدمت، باعث می شود که فرد بعد از خدمت، دارای تخصصی شود که باری از جامعه را بردوش گیرد و نگرانی اش کم شود.

///////////

اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در پادگان 04 ارتش

فرمانده مرکز آموزش 04 امام رضا (ع) بیرجند با بیان اینکه در مجموعه پادگان برای زمین های کشاورزی برنامه ریزی کرده ایم که بتوانیم تولیداتی برای رفع نیازهای کارکنان و خانواده هایشان داشته باشیم، افزود: در واقع با این اقدام به نوعی موجب توسعه اقتصادی کشاورزی استان خراسان جنوبی شده ایم.

زمانی مطرح کرد: در استان خراسان جنوبی 25 درصد تولید ماکیان و مرغ و طیور کشور انجام می شود و سابقه خوبی در این حوزه دارد که ما از این تجارب استفاده کردیم تا بتوانیم نیازهای پادگان را مرتفع کنیم و در صورت نیاز با قیمت مناسب تری به بازار عرضه کنیم.

وی متذکر شد: همچنین کارگاه تولید شیرینی را راه اندازی کرده ایم که برای کارکنانی که متقاضی بودند با تخفیف قابل قبولی نسبت به بازار تولیدات این واحد به فروش می رسد.

فرمانده مرکز آموزش 04 امام رضا (ع) بیرجند با تأکید بر حمایت از کالای داخلی ادامه داد: دستور دادیم که به هیچ عنوان کالای خارجی که مشابه داخلی دارد، خریداری نشود و همه تجهیزات مورد نیاز باید از تولیدات داخلی تهیه شوند.

///////////

برنامه های فرهنگی عقیدتی برای نیازهای فکری و روحی سربازان

وی با اشاره به اینکه با تبلیغات دشمن و تهاجم فرهنگی بر روی جوانان نقش عقیدتی سیاسی نقش بی بدیلی است، عنوان کرد: جوان از یک محیط آزاد وارد یک محیط بسته می شود و اگر پایه های فکری مورد نیازش را دریافت نکند دچار مشکل خواهد شد.

فرمانده مرکز آموزش 04 امام رضا (ع) بیرجند اضافه کرد: برگزاری نمازهای جماعت و دعاهای مختلف در مناسبت های مختلف قمری، حضور کارشناسان بصیرتی در موضوعات مختلف، اجرای مسابقات قرآن، حدیث و کتابخوانی و انجام جشن ها و مراسمات برای شادی سربازان بخشی از برنامه های فرهنگی برای سربازان است.

زمانی حضور شبانه روزی روحانیون مقیم برای پاسخگویی به سوالات و شبهات سربازان را از دیگر اتفاقات مناسب فرهنگی در این مرکز آموزشی اعلام کرد و گفت: در دوران طاغوت که صرفا آموزش نظامی مطرح بود، خشن ترین محیط ها را محیط های پادگانی می دانستند که کسی حتی اجازه اندیشیدن و انتقاد کردن از وضع موجود را نداشت اما امروز سرباز شاید تنها ناراحتی اش، دوری از خانواده باشد.

حضور «سرباز مشاور» برای ارتباط با فرماندهان

فرمانده مرکز آموزش 04 امام رضا(ع) بیرجند ادامه داد: با تشکیل حلقه های صالحین، سربازان در کنار فرماندهان می نشینند و مشکلات خود را مطرح می کنند و مسائل پادگان را تجزیه و تحلیل می کنند در حالی که در گذشته کسی حتی جرأت نداشته فرمانده پادگان را ببیند.

زمانی افزود: امروز ما «سرباز مشاور» برای فرمانده گروهان و گردان داریم که لباس متفاوت دارند و مشکلات سربازان را به فرمانده انتقال می دهند تا در اسرع وقت تدابیر لازم صورت گیرد.

///////////

اعتیاد، فقر و نقل و انتقال سربازان مهمترین مشکل سربازان

وی در ادامه به مشکلات موجود در این مرکز اشاره و بیان داشت: عمده مشکلات همچون اعتیاد از بیرون وارد ساختار می شود، به عنوان مثال کسی که گرفتار این مواد است تلاش می کند این موارد را وارد پادگان کند که در چند هزار نفر، یکی دو مورد ممکن است رخ دهد که خیلی به چشم نمی آید.

فرمانده مرکز آموزش 04 امام رضا(ع) بیرجند مطرح کرد: مورد دیگر فقر برخی سربازان است که چون اکثرا پدر و مادرهای فقیر و از کار افتاده دارند که درآمدی ندارند و فرزند، نان آور خانواده است، وقتی وارد پادگان می شوند، اکثر دغدغه شان معیشت خانواده شان است که در این موارد مرخصی های بیشتری به آنها داده می شود و با آنها همکاری می شود.

زمانی یادآور شد: مشکل تقسیمات و انتقالات از دیگر مسائل موجود در این حوزه است که تمام تلاشمان این است که با سربازان غیربومی همکاری کنیم و آنها را با مراکز آموزشی دیگر جابجا می کنیم تا مشکلشان حل شود.

مهمترین تفاوت ارتش با ارتش قبل از انقلاب بُعد معنوی است

وی مهمترین تفاوت ارتش با ارتش قبل از انقلاب را بُعد معنوی حاکم بر آن دانست و گفت: پادگان و رژه همان پادگان و رژه زمان شاه است اما در آموزش ها بُعد معنوی تغییر کرده است و پادگان های ما یک پادگان واقعا اسلامی هستند و همین باعث شده که اراده سرباز ما بالا رفته است.

///////////

نقش مرکز آموزش 04 امام رضا(ع) بیرجند در دوران دفاع مقدس

فرمانده مرکز آموزش 04 امام رضا(ع) بیرجند با بیان اینکه در زمان جنگ 350 هزار سرباز در این مرکز، آموزش دیده اند و به مناطق عملیاتی اعزام شده اند، خاطرنشان کرد: از زمان جنگ تا امروز نیز بیش از 800 هزار سرباز دیگر آموزش دیده اند و همچنین 356 نفر از سربازان این مرکز که با این مفاهیم آموزش دیده اند، به شهادت رسیده اند.

زمانی متذکر شد: در گذشته تمام سامانه ها و بیسیم های ما قابل شنود بود و خیلی از شکست ها از این طریق صورت می گرفت ولی امروز تمام پیشرفت هایمان به دست خودمان انجام می شود که این هم بخاطر همان باور دینی «ما می توانیم» امام راحل (ره) است.

وی با بیان اینکه بالندگی امروز سرباز ما در مقایسه با گذشته همچون یک شمع در مقابل خورشید است، تأکید کرد: برترین چیزی که به ما رسید اعتماد به نفس و هدایت الهی است؛ در گذشته از اربابی که پشت سر ما بود می ترسیدند اما امروزه از ملت، اعتقاد و اهداف ما می ترسند و این باعث افتخار ماست.

گفت وگو از رامین محمدزاده

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها