نقش دیپلماسی موثر در مهار قانونی اقدامات غیرمتعارف ترامپ

در چنین شرایطی که امریکا به طور علنی همه روش‌های ناجوانمردانه را علیه ملت و دولت ایران به خدمت گرفته، شیوه مواجهه و برخورد با آن در راستای تعدیل آثار متعدد این اقدامات؛ می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد.
کد خبر: ۳۴۱۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹ - 14April 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از فارس، کیومرث یزدان پناه درو عضو هیات علمی و استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران طی یادداشتی درباره اقدام احمقانه ترامپ علیه سپاه نوشت: در چنین شرایطی که امریکا به طور علنی همه روش‌های ناجوانمردانه را علیه ملت و دولت ایران به خدمت گرفته، شیوه مواجهه و برخورد با آن در راستای تعدیل آثار متعدد این اقدامات؛ می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد.

دیپلماسی فعال، موثر، بموقع و اعتبار رفتار و گفتار دیپلماتیک یکی از اساسی‌ترین روش‌های تقابلی در مواجهه با اینگونه رفتار‌های غیر متعارف است.

بنظر می‌رسد دراین زمینه همانگونه که وزارت امور خارجه توان مضاعفی که طی سال‌های ۹۲تا۹۴ برای برجام گذاشت، امروزه باید توانی چند برابر بالاتر از برجام برای خنثی کردن تهدیدات امریکا بنماید.

برخی از موثرترین اقداماتی که در این مقطع میتواند کارساز باشند، عبارتند از:

۱. مستند سازی رسمی از موضگیری کشور‌های دنیا بویژه کشور‌های قدرتمندی مانند چین. روسبه فرانسه و ... که بطور رسمی اقدام اخیر دولت امریکا را نپذیرفته و آنرا مغایر با عرف رایج در نظام بین الملل دانسته‌اند.

۲. فعال شدن سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های موثر و اخذ نظر رسمی دولن‌های متبوع در دفاع از حقوق مسلم جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات غیر متعارف امریکا و اعلام این اسناد رسمی به نهاد‌های معتبر بین المللی برای پیشگیری از هر گونه اقدام پیشدستانه امریکا در نهاد‌های بین المللی.

۳. پیش بینی‌های لازم در خصوص خطرات و تهدیدات احتمالی امریکا در پس اعلام تروریستی بودن سپاه، تا این موضوع دستاویزی برای اقدام‌های بعدی امریکا علیه ایران در حوزه‌های دیگر نشود.

بطور مثال: امنیت کلیه خطوط پروازی ایران در داخل و خارج با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است؛ لذا زیر سوال رفتن آن بواسطه اقدام اخیر کاخ سفید می‌تواند تبعات گسترده‌ای داشته باشد.

۴. مستند سازی تبعات رفتار اخیر امریکا و ارسال رسمی آن برای نهاد‌های رسمی دولت و مجالس سنا و کنگره امریکا توسط دستگاه دیپلماسی کشور.

نتیجه اینکه در وضع موجود با توجه به عیان شدن سیاست‌های جنگ طلبانه امریکا علیه ایران، باید از سیاست صبر و انتظار فاصله گرفت و با تدبیر و اقدام و هوشمندی مانع از تداوم تهدیدات نو پدید علیه کشور شد و چه بسا که هنرمندی سرداران دیپلماسی در چنین شرایطی می‌تواند کمک بسزایی به رفع تهدیدات علیه کشور داشته باشد. زیرا اقدامات بعدی امریکا پیچیده‌تر خواهد بود.

زیرا بقول سعدی:
«علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد
دریغ سود ندارد چو رفت کار از دست

به روزگار سلامت سلاح جنگ بساز
وگرنه سیل چو بگرفت، سد نشاید بست»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها