مقام سابق آمریکایی:

آژانس برای بازرسی در ایران اختیارات بی‌حد و حصر ندارد

مقام اسبق آمریکایی در یادداشتی با اشاره به گزارش‌ها درباره بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از یک ساختمان مورد ادعای رژیم صهیونیستی یادآوری کرده که این نهاد بین‌المللی صاحب اختیارات بی‌حد و حصر برای بازرسی از ایران نیست و بایستی بی‌طرف عمل کند.
کد خبر: ۳۴۲۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰ - 15April 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از تسنیم، «مارک فیتزپاتریک»، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و عضو اندیشکده «موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی» با اشاره به ادعا‌های اخیر رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفته بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید به عنوان عاملان «دولت‌های» دیگر، به ویژه «دولت‌های متخاصم با ایران» عمل کنند.

خبرگزاری رویترز 15 فروردین‌ماه گزارش داده بود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً از ساختمانی که در سخنرانی سال گذشته «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل مورد اشاره قرار گرفته بود، بازرسی کرده‌اند.

نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل این محل را یک «انبار اتمی» توصیف کرده و مدعی شده بود که ایران زمانی در این محل مواد هسته‌ای نگهداری می‌کرده است.

فیتزپاتریک که سال 2005 دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور منع اشاعه بوده در یادداشتی در اندیشکده مطالعات راهبردی تصریح می‌کند: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اختیارات بی حد و حصر برای بازرسی در ایران برخوردار نیست.»

مقام اسبق آمریکایی در بخشی از این یادداشت تصریح می‌کند: «بازرسان بین‌المللی نمی‌توانند به طور یکجانبه [برای بازرسی]به سمت هیچ کشوری یورش ببرند. آن‌ها نمی‌توانند با دور زدن قوانین داخلی کشورها، مثل مأموران اطلاعاتی عمل کنند. آن‌ها نیازمند همکاری کشور میزبان هستند.»

وی می‌افزاید: «آن‌ها با اثبات کردن اینکه داور‌هایی بی‌طرف و مستقل هستند- نه کسانی که به نیابت از دولت‌ها به خصوص دولت‌های متخاصم ایران عمل می‌کنند- بیشتر احتمال دارد به هدفشان دست پیدا کنند.»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها