سید عباس صالحی در اختتامیه «هفته هنر انقلاب»:

هنر در دوره پهلوی به سمت گسست اجتماعی رفت/ انقلاب هنر را مردمی کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۴۰ سال انقلاب را فرصتی برای غنی‌تر شدن هنر مقاومت دانست و گفت: انقلاب اسلامی فرصتی را به‌وجود آورد تا مردم احساس کنند که فضای هنر فضای ورود است و می‌توانند ورود داشته باشند.
کد خبر: ۳۴۲۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵ - 15April 2019

هنر در دوره پهلوی به سمت گسست اجتماعی رفت/ انقلاب هنر را مردمی کردبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه «هفته هنر انقلاب» در سخنانی، ضمن خداقوت به کسانی که هنر انقلاب و پرچم آن را برافراشته‌اند، اظهار داشت: انقلاب اسلامی در ارتباط با هنر اتفاقات بزرگی را رقم زده که شاید ما مثل هرکسی که در قاب است، این تحولات را به عنوان یک دانش حصولی به‌خوبی نبینیم.

وی گفت: فضای هنر در این ۱۰۰ سال اخیر به‌ویژه در دولت پهلوی، به طرف گسست اجتماعی حرکت می‌کرد؛ این اتفاق درباره زنان نیز درحال رخ دادن بود که زنان در بخش متدین و بومی از تحصیلات عالی فاصله می‌گرفت و انقلاب اسلامی موجب کمک به تحصیلات عالیه زنان و رفع گسست اجتماعی شد.

صالحی با تاکید بر این‌که اگر انقلاب اسلامی نبود، شاهد تخصص‌ها و پیشرفت‌های زنان در بین جامعه سنتی و دینی نبودیم، ادامه داد: انقلاب اسلامی به یک پیشرفت جنسیتی کمک کرد؛ در عرصه هنر نیز چنین گسستی در حال شکل‌گیری بود و اگر انقلاب نبود، بخش وسیعی از جامعه کار حرفه‌ای و تخصصی هنری نمی‌دیدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انقلاب اسلامی را فرصتی برای یک حضور همه‌جانبه دانست و عنوان کرد: انقلاب اسلامی فرصتی را به وجود آورد تا مردم احساس کنند که فضای هنر فضای ورود است و می‌توانند ورود داشته باشند؛ چیزی که امروز در حیطه هنر کلاسیک و مدرن با حضور وسیع جامعه دینی و سنتی شاهد آن هستیم.

وی گفت: هنر همیشه با عنصر تخیل تعریف می‌شود؛ تخیل می‌تواند تخیل آزاد و یا به حکمت، دانایی و فرزانگی وصل شود؛ هنر با تخیل هنر است؛ اما وقتی با حکمت وصل می‌شود، هنر متعالی است؛ همان‌طور که در شعر فردوسی حکمت وجود دارد؛ انقلاب اسلامی به‌خاطر اتصال به منابع حکمت، فرصت‌هایی را برای هنر متعالی در شاخه‌های هنر فراهم کرد.

صالحی تاکید کرد: انقلاب اسلامی هنر مقاومت را در شاخه‌های هنر و در لایه‌های گونان طرح مقاومت پدید آورد و۴۰ سال انقلاب فرصتی شد تا هنر مقاومت غنی‌تر و غنی‌تر شود؛ این دوره ۴۰ ساله یک دوره خاص است که شاخه‌های مختلف هنر از شعر تا سینما و نقاشی و نمایش بارور شوند و این بخش قابل توجهی از مناسبات هنر و انقلاب است.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار