مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن:

کمک‌های بلاعوض تا پایان هفته به سیل‌زدگان لرستان پرداخت می‌شود

«مجید جودی» گفت: ۲ هزار فقره کمک بلاعوض برای تهیه اسباب و اثاثیه منزل و کمک بلاعوض تعمیری تا پنجشنبه هفته جاری به آسیب‌دیدگان سیل لرستان پرداخت می‌شود.
کد خبر: ۳۴۲۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۹ - 15April 2019

به گزارش  دفاع‌پرس از خرم‌آباد، «مجید جودی» امروز در جلسه شورای مسکن استان لرستان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، اظهار داشت: بنیاد مسکن متولی امر بازسازی است و تجربه‌های زیادی نیز در این زمینه‌ها دارد.

وی افزود: از همان روز نخستی که بارندگی‌ها در خرم‌آباد و لرستان شروع شد ما یک پایگاه اطلاعاتی آنلاین نصب کردیم و از هر کسی که خانه‌اش را ارزیابی کردیم مدارک خواستیم.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عنوان کرد: ارزیابی ما در استان لرستان تقریبا ۹۰ درصد انجام شده است و افراد باید مدارک بیاورند تا وارد سامانه شود.

وی بیان کرد: از ۹۰ درصد ارزیابی‌ها ۳۰ درصد وارد سامانه شده، چون مردم باید مدارک بیاورند تا صحت مالکیت تایید و سپس وارد سامانه شود.

جودی گفت: سامانه مذکور کاملا جوابگوی تمام مشکلات است و درصد خسارت و اینکه تعمیری چه نوعی است نیز مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: ۵ ستاد بازسازی بنیاد مسکن در شهرستان‌های مختلف استان مستقراند و بلافاصله ارزیابی و زمان‌بندی می‌کنند تا مردم در زمان مشخصی مدارک را ارائه کنند و ثبت سامانه شود. در سر پل ذهاب این سامانه را تشکیل دادیم که خیلی خوب جواب داد.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در ۱۰ روز گذشته در ۲۵ استان آسیب این سامانه را فعال کردیم و ارزیابی‌ها وارد می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اطلاعات این سامانه اکنون برای ما مشخص است که خانه چه کسانی باید جا به جا و درجا سازی شود، در روستا‌ها نیز عمدتا پژوهشکده تا حدود زیادی وضعیت را تعیین تکلیف کرده، ولی در شهر مسئولان امر (وزارت نیرو) باید حریم رودخانه‌ها را مشخص کنند.

جودی با اشاره به اینکه ۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض به حساب استان لرستان واریز شده است، افزود: آمادگی داریم فردا ۲۰ میلیارد یا هر چه نیاز است برای منازل تعمیری که صاحبان آن‌ها تشکیل پرونده داده‌اند واریز کنیم.

وی عنوان کرد: بحث پرداخت کمک بلاعوض معیشتی و تعمیری را از فردا شروع می‌کنیم البته عملا شروع شده، اما از فردا به صورت وسیع این کار را انجام می‌دهیم.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیان کرد: ما به مصوبه‌ای که یازدهم فروردین ماه ۹۸ برای استان گلستان و مازندان از دولت گرفتیم یک بند برای سایر استان‌ها اضافه کردیم اکنون با توجه به اینکه اولویت ما استان لرستان است کلیه اعتباری که در سایر استان‌ها دیده شده داریم به طرف لرستان سوق می‌دهیم.

وی گفت: برای پرداخت‌ها بانک مرکزی بانک‌های عامل را مشخص کرده و قرار شده سریعا در همین هفته ابلاغ استانی کنند.

جودی با بیان اینکه برای واحد‌های احداثی شهری ۵۰ میلیون تومان وام و ۱۲ میلیون بلاعوض پیش بینی شده است، اظهارداشت: برای واحد‌های احداثی روستایی ۴۰ میلیون تومان وام و ۱۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای واحد‌های تعمیری حداکثر ۱۵ میلیون تومان وام و ۵ میلیون تومان بلاوعوض پرداخت می‌شود، افزود: در ارزیابی‌ها واحد‌های تعمیری را دو قسمت کردیم، به همه وام و کمک بلاعوض یکسان نمی‌دهیم به نحوی که به واحد‌هایی که خسارت خیلی زیادی دیده باشند سقف این کمک پرداخت و به بقیه کمتر می‌دهیم.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عنوان کرد: برای تهیه اسباب و اثاثیه نیز ۱۵ میلیون تومان وام و ۵ میلیون بلاعوض پرداخت می‌شود که آن هم به دو دسته تقسیم می‌شوند به طوری که به آن‌هایی که تمام وسایل خود را از دست داده باشند سقف این کمک و برای آن‌هایی که کمتر آسیب دیده باشد مقدار کمتری پرداخت می‌کنیم تا عدالت نسبی رعایت شود.

وی بیان کرد: در مناطق روستایی برای اینکه دچار بروکراسی اداری نشویم درخواست می‌کنیم اجازه صدور پروانه را به بنیاد مسکن دهند، ما این بار اضافه را به دوش می‌کشیم تا کار مردم زود راه بیفتد.

جودی گفت: براساس قانون تسریع بازسازی مصوبه سال ۹۲ مجلس، نه دهیاری و نه شهرداری‌ها بابت صدور پروانه در دوران بازسازی نباید پول بگیرند بلکه مجانی است.

وی تصریح کرد: در بحث پروانه ساخت پول دهیاری و شهرداری‌ها داده می‌شود، ولی نه از طریق مردم و اول کار بلکه از محل تاسیسات زیر بنایی وزارت کشور پیش بینی می‌شود.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهارداشت: در شهر‌ها با نظام مهندسی جلسه گذاشته شود تا بابت طراحی و نظارت تخفیف گرفته شود، طراحی و نظارت تا سقف زیر بنایی ۱۰۰ متر مربع در شهر‌ها باید رایگان باشد نه اینکه نظام مهندسی پول نگیرد بنیاد مسکن پول نظارت و طراحی را از طریق دولت پرداخت می‌کند.

وی افزود: از مردم بابت ۱۰۰ متر مربع نباید پول طراحی و نظارت بگیرند، اگر خواستند مازاد بر ۱۰۰ متر مربع پول بگیرند البته برای مازاد آن نیز تخفیف کلی می‌گیریم که عملا پروانه و نظارت برای مردم مجانی است. در روستا‌ها نظارت با بنیاد مسکن است و مردم یک ریالی بابت نظارت نباید پول پرداخت کنند.

جودی بیان کرد: ما از فردا آمادگی داریم برای واحد‌های تعمیری و معیشتی هر کسی تشکیل پرونده دهد بلافاصله همان روز برای دریافت بلاعوض او اقدام کنیم.

وی گفت: واحد‌های تعمیری، چون دو دسته‌اند دسته اول ممکن است یک شیوه نامه بخواهند که ما روش تعمیر خانه را به آن‌ها نشان می‌دهیم.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: هر کسی برای واحد‌های تعمیری تشکیل پرونده داده اگر خودش برود خانه تعمیر کند تا پول آمد ما کمک بلاعوض و تسهیلات به او پرداخت می‌کنیم و این نیست که کسی برود کار انجام دهد بعد بگوییم، چون انجام داده پرداخت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برای پرداخت کمک بلاعوض هیچ مشکلی نداریم، گفت: تا روز پنجشنبه هفته جاری حداقل در استان لرستان بالغ بر ۲ هزار فقره کمک بلاعوض برای تهیه اسباب و اثاثیه منزل و کمک بلاعوض تعمیری پرداخت می‌کنیم.

جودی با بیان اینکه برای بازسازی منازل آسیب دیده لرستان پنج استان معین مشخص وشروع به کار کرده‌اند، اظهارداشت: کار بازسازی را نیز عملا شروع کردیم و اعتبارات تا حدودی در مصوبه اولیه تصویب شده و پرداخت می‌کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار