بخش پایانی/ «فرخ سهراب» در نشست روز جانباز:

گذر زمان بر درد‌های آزادگان افزوده است/ گاهی می‌گوییم کاش هنوز در اسارت بودیم

یک آزاده و جانباز دوران دفاع مقدس گفت: بیشتر اذیت‌هایی که شدیم بعد از ورودمان به ایران بود، عمده بچه‌هایی که می‌گفتند پس کی آزاد می‌شویم آرزو می‌کنند کاش در اسارت می‌ماندیم.
کد خبر: ۳۴۳۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷ - 24April 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‎پرس: در دسته‌بندی بنیاد شهید آزادگان زیر مجموعه جانبازان قرار می‌گیرند، اگرچه این امر از جهتی درست است و در قوانین بین المللی برای هر چهار ماه اسارت درصدی جانبازی تعیین می‌شود، اما آزادگان گروهی مستقل از ایثارگران با شرایط مخصوص به خود و هویت مشخص هستند که باید ویژگی‌های آنان در قانون لحاظ شود. بیشترین گلایه آزادگان به همین مسئله است که در قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران هویت آزادگان به نوعی مغفول مانده و دیده نشده است.

زمان بر درد‌های آزادگان افزوده است/ گاهی می‌گوییم کاش هنوز در اسارت بودیم

به حسب مشکلات و مصائب آزادگان در دوران اسارت که جانبازی را برای آنان در پی داشته است و در جریان تشکیل میزگردی با حضور گروه‌های مختلف جانبازی پای صحبت‌های یکی از آزادگان و دبیر کل جمعیت آزادگان دفاع مقدس نشستیم تا مسائل مربوط به آزادگان را از زبان وی بشنویم. این میزگرد مدتی پیش با حضور انجمن‌های جانبازی به همت خبرگزاری دفاع مقدس برگزار شد. مشروح صحبت‌های جانبازان تاکنون در سه بخش منتشر شده است و در ادامه بخش چهارم و پایانی آن آمده است.

عبدالرحیم فرخ سهراب دبیر کل جمعیت آزادگان دفاع مقدس است که سال 59 در سن 20 سالگی در خرمشهر به اسارت دشمن بعثی درآمد و به مدت 118 ماه در اردوگاه‌های عراقی دوران اسارت را طی کرد. وی همچنین از جانبازان 50 درصد دوران دفاع مقدس است.

دفاع‌پرس: جانبازی‌ها چطور در قانون دیده شده است؟

فرخ سهراب: برخی که مجروح بودند به آن‌ها جانبازی تعلق گرفته است. ولی عمده آزادگان به حساب سختی‌ها و مشقت‌هایی که در اسارت دیدند حداقل درصد جانبازی را دریافت کرده‌اند.

ستاد آزادگان شبیه بنگاه اقتصادی بود

دفاع پرس: از شرایط و وضعیت آزادگان بگویید و اینکه چه اقداماتی برای این گروه از ایثارگران انجام شده است و چه اقداماتی باید انجام شود؟

فرخ سهراب: «پاک باش و خدمتگزار» شعار حاج آقا ابوترابی بود که به عنوان یک ارث و ودیعه بین ما بچه‌های آزاده گذاشتند که چراغ راه همه ما شد. واقعیت آن است بچه‌های آزاده زمانی که از اسارت برگشتند درگیر خانواده شدند، یکسری قوانین قبل از اینکه ما برگردیم در مجلس مصوب شد بدون اینکه زمینه آن را بچینند یا بودجه‌اش را تصویب کنند. این قوانین بعد از بازگشت ما دچار تغییر شد. چون انتظار بازگشت آزادگان را نداشتند ستادی به نام آزادگان تشکیل شد. نداشتن انتظار بازگشت ما را از این جهت می‌گویم، چون خود ما هم در زمان اسارت از صلیب می‌پرسیدیم که چه زمانی آزاد می‌شویم، می‌گفتند امیدوار نباشید. هر ماه 300 نفر را تبادل می‌کردند و وقتی حساب کردیم کسانی که در سال‌های میانی جنگ به اسارت درآمدند باید ده‌ها سال برای بازگشت به ایران صبر می‌کردند.

زمان بر درد‌های آزادگان افزوده است/ گاهی می‌گوییم کاش هنوز در اسارت بودیم

وقتی ستاد تشکیل می‌شود یعنی موقتی است آن زمان هم بحث اشتغال، مسکن و تحصیلات آزادگان زیر نظر ستاد بود، ولی کاری انجام نداد و بیشتر شبیه بنگاه اقتصادی شد، شاید بهانه این بود بنگاه اقتصادی تشکیل شود که بتوانند به مشکلات رسیدگی کنند، اما اینطور نبود. بعد چند سال ستاد منحل شد و به ما حداقل درصد جانبازی دادند و سپس زیر نظر بنیاد شهید رفتیم. در بنیاد شهید 10 سال پیش یکی از مسوولین ما بخشنامه کرده بود آزادگان را از جانب آزادگی خدمات ندهید، در صورتی که آزادگی برای ما اولویت اول است چرا که سال‌ها برای آن سختی کشیدیم و صدمات زیادی دیدیم، لذا نیاز بود برای نگه داشتن این اولویت کنار هم جمع شویم.

به همین منظور جمعیت آزادگان دفاع مقدس را تشکیل دادیم. با اینکه در جامعه آزادگان، جانباز و خانواده شهید هم داریم، ولی آزادگان همواره خود را خدمت‌گزار خانواده شهدا و جانبازان می‌دانند.

بیشتر اذیت‌هایی که دیدیم بعد ورود به ایران بود

دفاع‌پرس: عمده مشکلات امروز آزادگان چیست؟

فرخ سهراب: بیشتر اذیت‌هایی که دیدیم بعد از ورودمان به ایران بود، عمده بچه‌هایی که می‌گفتند پس کی آزاد می‌شویم آرزو می‌کنند کاش در اسارت می‌ماندیم البته اسارت اصلا چیز خوبی نیست، اما این زنگ خطری برای مسوولان است. خواهش‌مان این است مسوولین ما از رئیس جمهور تا سایرین که در صحبت‌ها می‌گویند باید با سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد ارتباط برقرار می‌کنیم می‌خواهم که این سازمان‌ها را در مقابل خود نبینند و در کنار خود بدانند. تا جان در بدن داریم و هر زمان رهبر معظم انقلاب اسلامی امر کنند در خدمت همه دولت‌ها هستیم، ولی ماهم از دولت توقع داریم که برای مردم خدمت کنند.

از بنیاد شهید خواهش می‌کنیم دقت نظری درباره آزادگان داشته باشد، بخشی از جامعه آزادگان به خاطر مسائلی که در اسارت پیش آمد دستگاه‌‎های داخلی بدنشان دچار آسیب شد. تحقیقاتی در حال انجام است تا به بنیاد شهید اثبات شود چندین نفر از اسرا در همین چند ماهه پیش به دلیل اثرات ناشی از اسارت سرطان گرفته‌اند و باقی آزادگان نیز دچار مشکلات بسیاری هستند، اما متاسفانه بنیاد شهید این موضوع را قبول ندارد.

بانک و بیمه دی در حقیقت برای ایثارگران و از سرمایه آنان بوده است، اما هیچ کدام از ایثارگران نمی‌دانند چه درصدی از سهام‌ها برای آنان است. پیش از این که ایثارگران زیر نظر بیمه ایران بودند این بیمه عملکرد خوبی داشت، اما در مدتی که به بیمه دی واگذار شد قوی عمل نکرده است. من در طول زمان جانبازی‌ام زیاد شد در ابتدا خیلی مشکلات مشخص نبود. امروز فقط 14 درصد به خاطر دندان‌هایم که در اسارت کشیدند درصد جانبازی دادند. به ما آمپول‌هایی زدند که بعد‌ها با اعتراف عراقی‌ها متوجه شدیم آزمایش‌هایی بود که از طرف آمریکا روی ما انجام شد و معلوم نیست چه زمانی صدماتش مشخص شود.

دفاع‌پرس: وظیفه دولت و مسوولین در قبال آزادگان چیست؟

فرخ سهراب: بنیاد شهید باید روی این موضوع فکر کند، اگر ما را واقعا زیرمجموعه خودش می‌داند باید میزان آسیب آزادگان را بررسی کنند. مشکل دیگر عملکرد کمیسیون پزشکی است که در بازبینی جدید آزادگان نه تنها درصد جانبازی را ثابت نمی‌کنند که در مواردی کم هم می‌کنند و این باعث شده است که کسی به کمیسیون مراجعه نکند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار