دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

جنایت بی‌پایان «واشنگتن» علیه ملت ایران/ خوش‌خدمتی «ترامپ» به رژیم‌های کودک‌کش منطقه

دونالد ترامپ با اعلام عدم تمدید معافیت‌های تحریمی علیه ایران خوش خدمتی خود به رژیم‌های کودک‌کش منطقه را بار دیگر ثابت کرد و به جنایت‌های واشنگتن علیه ملت ایران تداوم بخشید.
کد خبر: ۳۴۳۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۰ - 24April 2019

جنایت بی‌پایان «واشنگتن» علیه ملت ایران/ خوش‌خدمتی «ترامپ» به رژیم‌های کودک‌کش منطقهبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، ایالات متحده آمریکا که ید طولایی در اقدامات خصمانه علیه ملت ایران دارد، اردیبهشت سال گذشته در اقدامی غیرمتعارف به‌طور یکجانبه از برجام که یک توافق بین‌المللی بود، خارج شد و پس از خروج طی دو مرحله تحریم‌هایی را که طبق این توافق تعلیق یا لغو شده بود، بازگرداند.

آمریکا در راستای همین تحریم‌ها قصد داشت، صادرات نفت ایران را به صفر برساند؛ اما در ماه نوامبر سال گذشته مجبور شد هشت کشور «چین»، «هند»، «ژاپن»، «کره جنوبی»، «تایوان»، «ترکیه»، «ایتالیا» و «یونان» را دو بار به مدت شش ماه از تحریم‌های نفتی علیه ایران معاف کند.

با توجه به این‌که این مهلت رو به اتمام است، ترامپ روز گذشته اعلام کرد که معافیت‌های تحریمی واشنگتن علیه تهران تمدید نمی‌شود و قرار است، عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک میزان تولید خود را برای جبران کاهش صادرات نفت ایران به بازار‌های جهانی افزایش دهند.

اقدام خصمانه ترامپ که نوعی خوش‌خدمتی به رژیم‌های کودک‌کش منطقه از جمله رژیم آل سعود و رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، مورد استقبال برخی از نمایندگان تندور نیز شده است. «نیکی هیلی» نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل یکی از مسئولان آمریکایی است که از تصمیم اخیر ترامپ استقبال کرده و در توئیتر نوشته است: «از ترامپ و دولت برای عدم ارائه معافیت‌های بیشتر به سایر کشور‌ها برای خرید نفت ایران تشکر ویژه می‌کنم.»

در همین خصوص «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است: «امارات و عربستان به ما اطمینان دادند که نمی‌گذارند در بازار نفت مشکلی پیش بیابد. ما خود نیز تولید کننده بزرگ نفت هستیم. می‌خواهیم درآمد ایران را به صفر برسانیم و این امر به تصمیم گیری مقامات ایران بستگی دارد.»

«خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان سعودی نیز در عین ذوق‌زدگی از اقدام خصمانه رئیس جمهور آمریکا که بار‌ها در محافل خصوصی و عمومی از بی‌عرضگی آن‌ها در تامین امنیت خود سخن به میان آورده و مقامات این کشور را تحقیر و شاهزاده‌های سعودی را گاو شیرده فرض می‌کند، اعلام کرده است: «عربستان سعودی از نزدیک تحولات بازار‌های نفت، به دنبال مواضع جدید آمریکا در مورد تحریم صادرات نفت ایران، را دنبال می‌کند. ما با سایر تولیدکنندگان، برای تضمین اینکه عرضه کافی نفت خام برای مصرف‌کنندگان موجود باشد، هماهنگ خواهد شد.»

امارات متحده عربی نیز در کنار سعودی‌ها از تصمیم ضد ایرانی آمریکا بسیار ذوق زده شده است. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس نیز از اقدام ترامپ تشکر کرده و در پیامی توئیتری اعلام کرد که از تصمیم آمریکا برای لغو معافیت تحریم ایران حمایت می‌کند.

اما این ذوق‌زدگی‌ها از سوی متحدان منطقه‌ای آمریکا در حالی است که تحلیلگران و برخی مقامات منطقه اقدامات اخیر ترامپ علیه ایران را به‌گونه‌ای دیگر تحلیل می‌کنند. «هندرسون» تحلیلگر آمریکایی معتقد است: اقدام دولت ترامپ در حذف معافیت‌ها برای کشور‌هایی که بدون وجود تحریم‌ها در وهله اول خریدار نفت ایران هستند، قیمت نفت در بازار‌های جهانی را افزایش خواهد داد. عدم عرضه نفت ایران میتواند قیمت‌ها را افزایش داده و اقتصاد جهان که همین الان هم متزلزل است را وارد رکود خواهد کرد. این موضوع، از لحاظ اقتصادی به نفع تولیدکننده‌های نفت مانند ایران و ونزوئلا خواهد شد و به کشور‌های واردکننده نفت لطمه میزند. این اقدام موجب خواهد شد آمریکا در جامعه جهانی بیش از پیش منزوی شود.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز طی پیامی در توئیتر تأکید کرده بود که تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای عدم تمدید تعدادی از کشور‌ها از تحریم‌ها به‌منظور خرید نفت از ایران، در صلح و ثبات در منطقه تأثیر مثبت نخواهد گذاشت؛ علاوه بر آن، به مردم ایران آسیب می‌رساند.

در همین خصوص سخنگوی وزارت خارجه چین نیز اعلام کرده بود که پکن مخالف تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران است. همکاری چین با ایران در چارچوب قانون بوده است.

«رامش» عضو پارلمان هند نیز گفت: «هرگونه افزایش قیمت نفت خام جهانی بر واردات نفت هند و مسائل تجاری این کشور اثرگذار خواهد بود. تحریم‌های آمریکا به افزایش بیشتر قیمت سوخت در این کشور منجر خواهد شد.»

همچنین تأکید کرد: «تصمیم آمریکا برای تحریم ایران، حمله به حاکمیت هند است و انعکاس شکست دیپلماتیک ماست، چرا که سرمایه‌گذاری عظیم هند در بندر چابهار که در دوره «مانموهان سینگ» (نخست‌وزیر سابق هند) آغاز شده بود، قطعا تحت تأثیر نتایج تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت.

«سیتارام یچوری» عضو حزب کمونیست هند نیز با انتشار بیانیه حزب متبوعش در انتقاد از تحریم‌های آمریکا تأکید کرد: تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران غیرقانونی است و دولت هند باید ضمن رد این تحریم‌ها به خرید نفت خود از ایران ادامه دهد.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق نیز با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا تماس تلفنی برقرار کرد؛ احتمالا وی در این تماس مراتب اعتراض خود به عدم تمدید معافیت تحریمی واشنگتن علیه تهران را به وزیر خارجه آمریکا ابلاغ کرده است.

از سوی دیگر سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در همین خصوص نیز اظهار داشت: با توجه به غیرقانونی بودن اصل تحریم‌های مورد نظر، جمهوری اسلامی ایران اصولا ارزش و اعتباری برای معافیت‌های اعطایی بر تحریم‌ها قائل نبوده و نیست. با این حال، با توجه به تاثیرات منفی عملی این تحریم‌ها و احتمال افزایش این اثرات منفی با عدم تمدید معافیت‌ها، وزارت امور خارجه امروز به صورت مستمر با تمامی نهاد‌های ذیربط داخلی در تماس بوده و نیز رایزنی‌های فشرده‌ای با بسیاری از شرکای خارجی اعم از اروپایی، بین‌المللی و همسایگان صورت داده است. نتیجه این تماس‌ها و رایزنی‌های داخلی و خارجی به مراجع عالی تصمیم گیری منعکس شده و به زودی تصمیم مقتضی در این خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد.

حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در واکنش به اقدامات خصمانه ترامپ در توئیتر نوشت: «کف فروش نفت ایران را مناسبات دوجانبه تعیین می‌کند نه بلوف‌های سیاسی ترامپ و پمپئو. هیچ‌گاه فروش نفت ما به کمتر از یک میلیون بشکه در روز نخواهد رسید.»

در پایان باید گفت که به صفر رساندن صادرات نفت ایران بیشتر به یک بلوف سیاسی نزدیک است؛ چراکه به صفر رسیدن فروش نفت تبعات بسیار وخیمی در آینده نفتی جهان به وجود می‌آورد.

این در حالی است که یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا طی اظهارنظری که نشان‌دهنده هراس واشنگتن از احتمال بسته شدن دو تنگه استراتژیک «هرمز» و «باب‌المندب» است خواستار باز ماندن این تنگه‌ها برای عبور نفتکش‌ها و سایر کشتی‌‌های تجاری شد و از ایران و همه کشورها خواست که به جریان آزاد انرژی و تجارت و آزادی تردد از تنگه‌ها [هرمز و باب‌المندب] احترام بگزارند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها