یادداشت/

دوستی ایران و افغانستان تمرین مقاومت در برابر استکبار است

دوستی مردم ایران و افغانستان و حمایتشان از هم در مقابل دشمنان قسم خورده اسلام در واقع تمرین مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار جهانی است.
کد خبر: ۳۴۶۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱ - 13May 2019

دوستی ایران و افغانستان تمرین برای حکومت امام عصر (عج) استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- رسول حسنی؛ نزدیک به یک قرن است که کشور افغانستان به استقلال رسیده و در مسیر تاریخی خود فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده است. این کشور در طول این صد سال همواره درگیر منازعات داخلی و جنگ‌های خارجی بوده که مهمترین آن حمله شوروی به این کشور است. شاید به جرأت بتوان گفت که هیچ کشوری مثل ایران در همه این سال‌ها در کنار افغانستان نبوده است. بخصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این تعامل افزایش چشمگیر داشته است. مسلمان بودن هر دو کشور و تجربه تلخ مستعمره بودن و اینکه هر دو کشور صدمات فراوانی از دولت مکار و حیله‌گر انگلیس دیده‌اند سبب شده تا روابط‌شان متفاوت از عرف دیپلماتیک شود.

این امر ریشه در تاریخ مشترک این دو کشور دارد که وجه فرهنگی آن نمود بیشتری دارد. همین تعلقات فرهنگی مشترک و غنی است که روابط شهروندان دو کشور به مثابه روابط یک هم‌وطن باشد. همین ارتباط دو سویه باعث شده که برادران افغانستانی در دوران دفاع ‌مقدس بیش از 300 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کنند. انقلابی که نه در انحصار ایران که متعلق به همه مسلمانان جهان است. کشور افغانستان که تجربه حکومت استکباری شوروی کمونیست را داشتند مسلما به شخصیت برجسته امام خمینی (ره) علاقه نشان داده و برای به دست آوردن آنچه امام راحل به ارمغان آورده بود مشتاق و منتظر بودند. همین علاقه به مکتب اسلام و حکومت اسلامی بود که باعث شد افغانستانی‌ها در دفاع مقدس حضور داشته باشند؛ چرا که آن‌ها جنگ را تهدیدی علیه انقلاب اسلامی می‌دانستند نه نتیجه اختلافی میان دو کشور ایران و عراق.

مخالفت حضرت امام خمینی (ره)  با دخالت نظامی شوروی در خاک افغانستان، تحریم المپیک مسکو به دلیل اشغال افغانستان توسط شوروی، تاکید مقام معظم رهبری بر داشتن حق تحصیل کودکان افغانستانی و ... از مواردی است که نشان از پیوند این ایران و افغانستان دارد.

با حضور داعش در غرب آسیا به منظور تشکیل حکومتی از نوع اسلام آمریکایی‌ همه کشورهای مسلمان در کنار هم علیه این گروه تکفیری ایستادند و لشکر فاطمیون افغانستان از جمله آنهاست که با تقدیم ده‌ها شهید و جانباز در کنار رزمندگان ایرانی برای دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام جان خود را فدا کردند.

روا نیست که با مواجه شدن کشور با برخی ناملایماتی که هم قابل پیشگیری بودند و هم قابل حل چشم بر همه گذشته ببندیم. بروز هر اختلافی بین کشورهای اسلامی و تحمل نکردن یکدیگر نتیجه‌ای جز این ندارد که دشمن به هدف خود برای منزوی کردن کشورهای اسلامی نزدیک و نزدیک‌تر شده است.

برادران ایران و افغانستانی باید همچنان دوشادوش هم برای هدف مشترک خود که اعتلای ارزش‌های اسلامی و اهتزار بیرق اسلام است گام بردارند و در این مسیر نه از حرف بددلان نگران شوند و نه از تهدید بیگانه هراسی به دل راه دهند. اسلام نه مرزی می‌شناسد و نه قومیت و دسته و گروهی، چنانکه در قرآن کریم هم تصریح شده حزب خدا پیروزند و از منظر خداوند ملیت هیچ وجاهتی ندارد.

در ایام اربعین سالار شهیدان و پیاده روی عظیم اربعین همه مسلمانان قدم به قدم انتظار حضرت قائم (عج) را مشق می‌کنند تا در ایام ظهور نیز با همین شور و شوق و آگاهی شانه به شانه‌ هم برای پیروزی و برقراری حکومت نبوی و الهی امام عصر (عج) مهیا شوند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها