راحله صبوری در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

حواشی، مانع تسریع چاپ کتب دفاع مقدسی/ همه تلاشم انعکاس بیشتر ایثارگری رزمندگان است

نویسنده کتاب «کوچه نقاش‌ها» با اشاره به حواشی ناگزیر در روند چاپ کتب دفاع مقدسی گفت: خیلی دوست داشتم به خواننده بگویم ترس برای رزمنده‌ها بی‌معنی بوده و آن‌ها به دنبال نثار جان بودند درحالی که امروز مردم زندگی‌دوست شده‌اند اما رزمندگان فقط به دنبال این بودند که فداکاری کنند. من سعی کردم این ایثارگری‌ها را پررنگ‌تر نشان دهم.
کد خبر: ۳۴۶۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۹ - 15May 2019

راحله صبوری نویسنده کتاب «کوچه نقاش‌ها» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، موانع حاشیه‌ای را باعث تاخیر انتشار کتاب‌های دفاع مقدس دانست و اظهار داشت: برای انتشار خاطرات دفاع مقدس یک‌سری موانع پیش‌ رو است چرا که کتاب باید از یک‌سری فیلترها عبور و کارشناس آن را مطالعه کند و این موضوع موجب کُند شدن پیشرفت روند کار می‌شود.

وی مراحل آماده‌سازی کتاب را در سرعت انتشار موثر دانست و گفت: مراحلی که یک کتاب برای آماده‌سازی و انتشار می‌گذراند در کنار نوبت چاپ در انتشارات، همیشه زمان‌بر است. گاهی منتظر ماندن نویسنده برای چاپ کتاب کُشنده است اما هیچ چاره‌ای نداریم.

این نویسنده به سخت‌گیری در انتخاب سوژه کتاب‌هایش اشاره و عنوان کرد: من برای انتخاب سوژه کتاب‌هایم خیلی سخت‌گیر هستم؛ یعنی نمی‌توانم با هر سوژه‌ای کار کنم. قبل از انجام مصاحبه برای نگارش خاطرات یک‌سری ارزیابی‌ها از سوژه را انجام می‌دهم که آیا سوژه من مناسب کتاب است یا اینکه فقط یک کار آرشیوی شکل می‌گیرد چراکه هر موضوع شفاهی قابلیت کتاب شدن ندارد.

کتاب‌هایی که تاکنون نوشته‌ام متفاوت‌اند/ در انتخاب سوژه سخت‌گیری می‌کنم

صبوری بر ارزیابی سوژه برای نگارش خاطرات تاکید کرد و افزود: ما ابتدا باید سوژه را بشناسیم و سوابق و پیشینه آن را ارزیابی کرده و در چند جلسه صحبت و مصاحبه به این نتیجه برسیم که آیا می‌توانیم یک کتاب تولید کنیم یا نه؛ ممکن است در ارزیابی‌ها به این نتیجه برسیم که یک سوژه قابلیت کتاب شدن ندارد و باید آن را آرشیو کنیم.

نویسنده کتاب «کوچه نقاش‌ها» اظهار داشت: فکر می‌کنم همه کتاب‌هایی که تاکنون نوشته‌ام؛ کتاب‌های متفاوتی بوده و هیچ‌گاه سری‌کاری انجام نداده‌ام بلکه آدم‌های کتاب‌های من، همگی متفاوت‌‎‌اند. در این حد کارهایم متفاوت بوده‌اند که می‌توانم از کتاب‌هایم دفاع کنم و هر کتابم به تنهایی حرفی برای گفتن دارند.

وی به دو کتاب تازه منتشر شده خود اشاره کرد و گفت: دو کتاب «سایه تاک» و «برسد به دست خانم ف» را من همزمان کار کردم که در یک زمان توسط انتشارات سوره مهر چاپ شدند. حدود سه سال روی این کتاب‌ها که هر دو خاطره هستند، کار کردم. این آثار درباره خاطرات جنگ است که در حاشیه به دوران زندگی کودکی، شیطنت‌های نوجوانی و حوادث انقلاب نیز پرداخته است تا کتاب غنی شده و عمق بیشتری داشته باشد.

کتاب‌هایی که تاکنون نوشته‌ام متفاوت‌اند/ در انتخاب سوژه سخت‌گیری می‌کنم

صبوری درباره کتاب «سایه تاک» عنوان کرد: این کتاب خاطرات یکی از رزمندگان ارتشی است که عضو تیپ 55 هوابرد بوده. با اینکه این کتاب یک اثر کم حجم است اما زندگی ایشان به نظرم یک زندگی جالب و خواندنی است و کتاب نیز یک کتاب پُر محتوا و عمیق است. در این اثر از کودکی، نوجوانی و حوادث انقلاب و جنگ خاطراتی وجود دارد و البته نقطه قوت این کتاب محاصره این رزمنده و همراهان او توسط عراقی‌ها و داستان فرار و رها شدن او است که چه سختی و فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشته است.

این نویسنده درباره کتاب «برسد به دست خانم ف» نیز گفت: این کتاب نیز خاطرات یکی از رزمندگان قدیمی است که بیشتر به خاطرات جنگ و جنبه‌های انسانی آن پرداخته است. در این کتاب بیشتر سعی کرده‌ام روی روابط انسان‌ها تمرکز کنم. روابط راوی با همسرش که خیلی رابطه‌ی عاشقانه‌‌ای است، وجه تمایز آن است؛ چراکه تم عاشقانه دارد و خواننده را به خود جذب می‌کند.

کتاب‌هایی که تاکنون نوشته‌ام متفاوت‌اند/ در انتخاب سوژه سخت‌گیری می‌کنم

وی خاطرنشان کرد: نقطه قوت این کتاب نامه‌هایی است که راوی به همسر خود نوشته و من به صورت مستند در کتاب درج کرده‌ام. راوی نیز شخصیت منحصر به فردی دارد؛ چراکه رزمندگان ما همگی منحصر به فرد بودند. شجاعت بی حد و اندازه ایشان خیلی جالب است و من دلم می‌خواست بیشتر از این شجاعت حرف بزنم و بتوانم این شجاعت و جسارت را خوب نشان دهم و به خواننده بگویم ترس برای این رزمنده معنی نداشته است.

صبوری گفت: خیلی دوست داشتم به خواننده بگویم ترس برای رزمنده‌ها بی‌معنی بوده و آن‌ها به دنبال نثار جان بودند درحالی که امروز مردم زندگی‌دوست شده‌اند و بیشتر به دنبال به دست آوردن هستند تا اینکه چیزی را از دست بدهند. رزمندگان فقط به دنبال این بودند که فداکاری و ایثار کنند. من سعی کردم این ایثارگری‌ها را پررنگ‌تر نشان دهم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار