یکی از اساتید درس دفاع‌مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

درس دفاع مقدس، درس اعتقادی است

«محمد حسین‌بُر» گفت: درس دو واحدی دفاع مقدس، درس اعتقادی نسبت به انقلاب و ارزش‌های دینی است و ما باید بر روی صولی که انقلاب برایمان تنظیم کرده حرکت کنیم.
کد خبر: ۳۴۶۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۹ - 26August 2019

درس دفاع مقدس، درس اعتقادی استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از زاهدان، با توجه به گذشت سه دهه از پایان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس شبهاتی ایجاد شده است که تبیین تاریخ دفاع مقدس می‌تواند روشن‌گر وضعیت کشور در آن دوره باشد.

با رویکرد تاریخی و احساسی و ارزشی به تنهایی نمی‌توان این پدیده بزرگ و مقاومت جانانه را به نسل‌های بعد انتقال داد؛ همانگونه که در وضعیت 30 سال گذشته شاهد آن هستیم. در نتیجه راز ماندگاری یک حادثه یا پدیده اجتماعی و ملی در آن است که این حادثه و پدیده، به صورت علمی و کاربردی آموزش داده شده و در مراکز مختلف آموزش ارائه شود.

برای درک موضوع به سراغ «محمد حسین‌بُر» استاد درس دو واحدی دفاع مقدس رفتیم تا اهمیت  این درس به درستی مشخص شود.

دفاع‌پرس: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

محمد حسین‌بر دانشجوی ترم هفتم دکترای زبان ادبیات فارسی، از سال 1382 با مراکز آموزش عالی مستقر در سراوان و سیب‌سوران و مهرستان همکاری داشتم.

قبل از اینکه وارد گروه دفاع مقدس شوم در آموزش و پرورش در واقع به عنوان هماهنگ کننده‌ی درس دفاع مقدس و تربیت مدرس پدافند غیرعامل و تربیت سیاسی فعالیت داشته ام.

دفاع‌پرس: به نظر شما چه ضرورتی دارد که درس دفاع مقدس به عنوان درس دو واحد در دانشگاه تدریس شود؟

دانشجوهایی که در دانشگاه‌های مختلف کشور در حال حاضر پذیرش می شوند دانشجوهایی هستند که متولد اواخر دهه‌ی شصت و هفتاد هستند و این افراد در بطن جنگ تحمیلی نبودند و برای اینکه بدانند که جنگ چطور اتفاق افتاد و چرا 8 سال طول کشید و چرا عنوان دفاع مقدس به آن داده شد؛ این درس برای تفهیم دانشجوها الزامی است.

ما می‌توانیم با توجه به اینکه استاد این درس هستیم برای آگاهی بیشتر دانشجوها بخواهیم تا تحقیق انجام دهند و خودشان دنبال مصاحبه با رزمنده‌ها، اسرا، جانبازان بروند و سوالاتی که در ذهنشان است را پیدا کنند. وقتی با خانواده‌های ایثارگر مصاحبه می کنند می‌فهمند جنگ سختی‌هایی داشته و با این کار خودباوریشان تقویت می‌شود و نهایتا باورهای دینیشان تقویت پیدا می‌کند. ایران یک کشور اسلامی است و دارای یک نظام قدرمند است؛ همه باید دست به دست هم بدیم و از کشور دفاع کنیم.

دفاع‌پرس: به نظر شما تقاوت عمده‌ی درس دفاع مقدس با سایر دروس چیست؟

سایر دروس تخصصی است و به رشته دانشجو بستگی دارد ولی این درس، درس اعتقادی نسبت به انقلاب و ارزش‌های دینی است و ما باید در آن بر اساس اصولی که انقلاب برایمان تنظیم کرده حرکت کنیم.

دفاع‌پرس: آیا گذراندن این درس اختیاری است؟

در بعضی از دانشگاه‌ها و رشته‌ها به صورت اختیاری- اجباری است.

دفاع‌پرس: چرا این درس باید اجباری شود؟

چون یک فرد انقلابی هستم و در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و 8 سال جنگ به ما تحمیل شده و ما بر باورها و اعتقاداتمان مصمم هستیم. وقتی 8 سال جنگ بود تمام مردمان انقلابی بودند که دفاع کردند و ما می‌خواهیم این قشر جوانی که جنگ را ندیده باورهاش تقویت پیدا کند.

دفاع‌پرس: استقبال از این درس در دانشگاه چگونه است؟

در بعضی رشته‌ها خیلی خوب است چون حالت اختیاری اجباری پیدا کرده است، دانشجوها بعضی مواقع موضوع تحقیق را خودشان مشخص می‌کردند و مشتاق بودند.  

دفاع‌پرس: به نظر شما گذراندن این واحد چه تغییری را می تواند در دانشجوها پدید آورد؟

در خود دانشجو و در بطن جامعه تغییر ایجاد می‌کند. شاید فرد در مورد انقلاب اطلاع و ارادتی نداشته باشد و با این درس آگاه‌تر می‌شود و با پاس کردن این درس می‌فهمد چرایی جنگ چه بوده است. ما در پایان این درس یک فرد انقلابی تحویل جامعه می‌دهیم و دیدش به انقلاب عوض می‌شود.

دفاع‌پرس: ورود به موضوع راهیان نور با آشنایی دانشجویان در واحد درس در دستور کار قرار دارد؟

تا الان نداشته، البته در واحد فرهنگی دانشگاه آزاد تقریبا در اسفند سال گذشته یک الگویی برای راهیان‌نور بصورت عموم برای دانشجوها ثبت نام می‌شود.

دفاع‌پرس: مهمترین نکته که خودتان از این درس گرفته‌اید  چه بود؟

مهمترین نکته‌ای که من به شخصه در درس دفاع مقدس پیدا کردم اینکه باورهای دینی‌مان را تقویت کنیم و نسبت به انقلاب خوش بین باشیم و برای توسعه و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس و سنت‌هایی که انقلاب بجا گذاشته گام برداریم.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها