سیاست خارجی ترامپ شکست‌خورده است

سیاست خارجی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با شکست و ناکامی مواجه شده است. این ناکامی هر روز بیشتر در رفتار و گفتار مقامات کاخ سفید نمود پیدا می‌کند.
کد خبر: ۳۴۶۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴ - 15May 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از رسالت، سیاست خارجی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با شکست و ناکامی مواجه شده است. این ناکامی هر روز بیشتر در رفتار و گفتار مقامات کاخ سفید نمود پیدا می‌کند.

سیاست‌های جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، نقش به سزایی در رقم خوردن این حجم از شکست و ناکامی داشته است. طی روز‌های اخیر، بسیاری از رسانه‌های آمریکایی، نسبت به ضعف و ناکامی سیاست خارجی دولت آمریکا اذعان کرده‌اند.

در اکثر نظرسنجی‌های صورت گرفته در ایالات متحده نیز ترامپ در حوزه سیاست خارجی، نتوانسته است موقعیت خوبی در نزد افکار عمومی آمریکا به دست بیاورد. روزنامه یو اس‌ای تودی، در خصوص سیاست خارجی بحران‌زای ترامپ می‌نویسد: «در خصوص سیاست خارجی ترامپ، پیش فرض‌های متعددی وجود دارد. ترامپ به طور کلی اهمیتی به این نمی‌دهد که در حال کاشت بذر هرج و مرج و سردرگمی است و برخی دیگر نیز سیاست خارجی ترامپ را نتیجه سیاست‌های اشتباه و تصمیم‌گیری‌های متناقض و بی‌نظم داخل کاخ سفید می‌دانند. سیاست خارجی ترامپ نتیجه هرچه که باشد، در هفته جاری متحمل شکست‌هایی شده است و سؤالاتی را درباره رویکرد وی در قبال تعامل نظامی و امور بین‌المللی به وجود آورده است.»

واقعیت امر این است که هزینه‌های به وجود آمده از سوی دونالد ترامپ در حوزه سیاست خارجی، به اندازه‌ای سنگین است که منافع رسانه‌ای و تحلیلی در ایالات متحده قدرت عبور از آن را ندارند. این مسئله‌ای است که در روزنامه یو اس‌ای تودی (در خصوص سیاست خارجی ترامپ) قابل مشاهده است. این روزنامه در بخش دیگری از تحلیل خود در این خصوص می‌نویسد: «بی نظمی حاکم در کاخ سفید، به یک مبنا و رویکرد در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است. ترامپ به بلاتکلیفی و بی‌نظمی به عنوان یک تعهد نگاه نمی‌کند بلکه به آن به عنوان یک دارایی می‌نگرد؛ بنابراین دامن زدن به تنش‌ها با ایران و ونزوئلا، لزوماً نمایانگر گمراهی ترامپ نیست بلکه نمایانگر ویژگی رویکرد نامنظم و متناقض ترامپ در قبال امور جهان است.»

یکی از پیش فرض‌های نادرست ترامپ، که منجر به شکست وی در حوزه سیاست خارجی آمریکا شده است، مربوط به مفهوم هژمونی و برداشتن نادرست وی از این مسئله است. واقعیت امر این است که ترامپ همچنان در دوران جهان تک قطبی سیر می‌کند. «جیمی کارتر» و «بیل کلینتون» رؤسای جمهور اسبق آمریکا حتی قبل از آنکه دونالد ترامپ بر سر کار بیاید، خواستار پذیرش حقیقتی به نام «پایان جهان تک قطبی» شده بودند. زبگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا حدود شش سال قبل و در سخنانی گویا و صریح اعلام کرد: «مفهوم هژمونی جهانی دیگر واژه‌ای مرده و «استیلا بر دیگران» نیز تبدیل به پدیده‌ای دست نیافتنی شده است. آمریکا بخش اعظمی از قدرت خود را نسبت به سال‌های قبل از دست داده است. محتمل به نظر نمی‌آید که واشنگتن بار دیگر به جایگاه خود به عنوان نیرو‌های جهانی مسلط دست یابد.»

همان گونه که از مواضع و اظهارات سیاستمداران و استراتژیست‌های ارشد آمریکایی استنباط می‌شود، ایالات متحده مدتهاست هژمونی خود را در نظام بین الملل از دست داده و به صورت همزمان، با «بحران هویت داخلی» نیز مواجه شده است. تلفیق و تجمیع این دو بحران، بر ضریب آسیب پذیری واشنگتن در هر دو حوزه سیاست داخلی و خارجی افزوده است. این روند در دوران ریاست جمهوری ترامپ صرفا «تشدید» شده است!

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار