یادداشت/ فاطمه پاک‌زاد

فتح خرمشهر، حماسه‌ای از یاد نرفتنی است

سوم خرداد و فتح خرمشهر، آیینه گویایی از تاریخ و جغرافیای دفاع مقدس و جهاد آگاهانه و شجاعت مظلومانه ملت ایران است.
کد خبر: ۳۴۶۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸ - 16May 2019

فتح خرمشهر، حماسه‌ای از یاد نرفتنی استگروه استان‌های دفاع‌پرس - فاطمه پاک‌زاد؛ روز سوم خرداد 1361 يکی از بارزترين جلوه‌های نصرالهی و يکی از مهمترين و زيباترين روزهای انقلاب اسلامی ايران است.

در اين روز شهر مقاوم‌خيز خرمشهر که پس از 35 روز پايداری و مقاومت در 4 آبان 1359 به اشغال دشمن در آمده بود، پس از 578 روز (19 ماه)، بار ديگر توسط رزمندگان اسلام فتح شد و پرچم اسلام بر فراز مسجد جامع و پل تخريب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد و فتح خرمشهر، آیینه گویایی از تاریخ و جغرافیای دفاع مقدس و جهاد آگاهانه و شجاعت مظلومانه ملت ایران است.

هدف استراتژیک و تاکتیتکی عملیات بیت‌المقدس، بیرون راندن نیروهای متجاوز به پشت مرزهای بین‌المللی، نشان دادن برتری قدرت سیاسی‌ - نظامی و اجتماعی جمهوری اسلامی به عراق و حامیان او در منطقه، انهدام نیروهای متجاوز در منطقه بین غرب کارون تا خط مرزی، آزادسازی خرمشهر از اشغال متجاوزین بود که از 10 اردیبهشت سال 61 دنبال شد.

نتايج نظامی به دست آمده از عمليات بيت‌المقدس، آزاد سازی 5400 کيلومتر مربع از خاک کشور اسلامی از جمله خرمشهر و تأمين 180 کيلومتر خط مرزی، 19 هزار اسير و 16 هزار کشته از دشمن، انهدام 60 فروند هواپيما، 3 فروند هلی‌کوپتر، 418 دستگاه تانک و نفربر، 30 قبضه توپ، 49 دستگاه خودرو، غنايم به دست آمده: يک فروند هلی‌کوپتر، 105 دستگاه تانک و نفربر و 56 دستگاه خودرو.

سوم خرداد 1361 یکی از بزرگترین حوادثی است که درخشان‌ترین، تعیین‌کننده‌ترین و سرنوشت‌سازترین صفحه جنگ را رقم زده و در اعمال اقتدار بین‌المللی ایران نقش ویژه‌ای داشته‌است. فتح خرمشهر، دفاع مقدس را وارد مرحله نوينی کرد و برای اولين بار از شروع جنگ تحميلی ايران در موضع قدرت قرار گرفت.

این فتح مبین انعكاس جهانی داشت و از نظر سياسی عراق با از دست دادن خرمشهر تكيه‌گاهش را برای مذاكره از دست داد. جنگ ایران و عراق به طور کلی به دو مقطع تقسیم می‌شود، مقطع اول مربوط به آغاز جنگ تا آزادسازی خرمشهر است که استراتژی ایران نظامی و با هدف بیرون راندن عراق از خاک کشور بود و مقطع بعدی مربوط به پس از آزادسازی خرمشهر است که استراتژی ایران دوگانه بود.

استراتژی پس از آزادی خرمشهر استراتژی سیاسی شد و شامل انجام یک عملیات نظامی برای تحقق صلح و با استفاده از عملیات نظامی برای آنکه بتوان از طریق دیپلماسی جنگ را تمام کرد تا عملیات نظامی به عنوان ابزاری در خدمت دیپلماسی قرار گیرد. این استراتژی سیاسی بود ولی هدف عملیات و جنگ نبود بلکه هدف حمایت از سیاست‌خارجی بود.

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی شیطنت‌های استکبار جهانی با دخالت‌های مرئی ونامرئی عراق در حوادث سیاسی اجتماعی ایران شروع می‌شود. تحریک حس قومیت عرب، تقویت سازمان‌های به اصطلاح خلق عرب، بمباران و تجاوزات هوائی و تبلیغات مسموم و شدید روانی در رسانه‌ها از جمله این اقدامات است.

خرمشهر فرهنگ‌نامه مقاومت و ایثار، دلیری و شهامت و عشق و ایمان رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است. مردم خرمشهر در روزهای اول که جنگ غافلگیرانه تحمیل شد، 35 روز مقاومت کردند، ‌اما یک کشوری مثل کویت نتوانست نیم ساعت در مقابل صدام دوام بیاورد.

دستاورد بزرگ ایران در آزادسازی خرمشهر این بود که اثبات کرد از قدرتی بزرگ‌تر از معادلات نظامی و پشتوانه‌ای به مراتب عظیم‌تر از مولفه‌های قدرت استراتژیک در حوزه دفاعی برخوردار است. فتح خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ ایران اسلامی است که رزمندگان اسلام با کمترین قوا در برابر ارتشی تا دندان مسلح پیروز شدند.

پس از گذشت چهل‌سال از پیروزی جمهوری اسلامی ایران مردم خیلی هوشیارتر شده‌اند. نکته‌ای که امروز باید از آزادی خرمشهر درس بگیریم این است که مواظب باشیم انتخاب‌های خودمان آگاهانه باشد.

از آزادی خرمشهر درس بگیریم و بدانیم که امروز دشمن نفوذ کرده و تا جایی آمده که فکر برخی از مسئولان ما را عوض کرده‌ است و در این راستا باید هوشیار باشیم و مواظب باشیم با انتخاب‌های خودمان جلوی نفوذی را که مقام معظم رهبری تاکید دارند بگیریم.

در موضوع خرمشهر و سقوط آن، دشمن پیش از اقدام برای اشغال، دست به اعمالی زد که امروز نیز مشابه به آن را می‌توان دید.

آن روز دشمن به ایجاد اختلاف میان مردم همت گمارد و تلاش کرد تا توسط برخی عناصر داخلی خائن به اهداف خود برسد و امروز نیز ضمن تلاش برای ایجاد اختلاف و دو دستگی بین آحاد مردم، با فشارهای گوناگونی که به ناحق بر جامعه ما روا می‌دارد در پی نفوذ و به زانو درآوردن جمهوری اسلامی است؛ اما زهی خیال باطل که این بار بتواند درخت تناور نظام اسلامیمان را حتی تکان کوچکی بدهد.

رهبر حکیم انقلاب در این باره فرمودند: «مسئله‌ جمهوری اسلامی این است که دشمن مستکبر، درصدد به‌زانو درآوردن انقلاب است؛ با نفوذ دادن فرهنگ خود، با فشار اقتصادی خود، با انواع و اقسام تلاش‌های سیاسی خود، با گستره‌ی عظیم تبلیغات خود و با عوامل خائنی که در اختیار دارد، درصدد تکان دادن فضای جمهوری اسلامی هستند تا آن را به تبعیّت بکشانند.

مقام معظم رهبری در خصوص جهاد رزمندگان برای آزادسازی خرمشهر نیز فرمودند: «در پیش بودن خرمشهرها به ما این نوید را می‌دهد که اگر چه متأسفانه با خوش‌خیالی برخی مسئولین و انفعال آنان در برابر دشمن، بخشی از دستاوردهای ما متوقف شده‌است، اما فتح‌های بزرگی پیش روی ماست و باید با امید به آینده و توکل بر قادر متعال هرآنچه در توان داریم تلاش کنیم، تا در نتیجه آن جامعه ما هرچه بیشتر مشمول الطاف خداوند متعال شده و انسدادهای به وجود آمده از میان برداشته شود.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها