استراتژی تازه واشنگتن برای تشدید فشار‌ها بر عراق

مقامات واشنگتن درحالی خواستار خروج اتباع خود از عراق شده است که تلاش می‌کنند از طریق القای وجود خلأ امنیتی در این کشور، بغداد را برای تَن دادن به خواسته‌های خود تحت فشار قرار دهند.
کد خبر: ۳۴۶۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰ - 18May 2019

استراتژی تازه واشنگتن برای تشدید فشار‌ها بر عراقبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‎پرس به نقل از مهر، به نظر می‌رسد که ایالات متحده آمریکا قصد ندارد به سلسله اقدامات مشکوک و البته خصمانه خود در عراق پایان دهد. این اقدامات آمریکایی‌ها در عراق طی پنج ماه گذشته بیش از پیش تشدید شده است و حاکی از تلاش گسترده واشنگتن برای تحت فشار قرار دادن بغداد جهت تَن دادن آن به خواسته‌ها و زیاده خواهی‌های کاخ سفید است.

حدود پنج ماه پیش بود که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در ادامه سلسله اقدامات عجیب و غریب خود از زمان تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری در این کشور، به صورت مخفیانه به عراق سفر کرد. ترامپ پس از ورود به خاک عراق مستقیماً به پایگاه آمریکایی «عین الاسد» در الانبار رفت تا با نظامیان مستقر در آن دیدار کند.

سفر غیرمنتظره و محرمانه رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به عراق، نقض حاکمیت ملی این کشور و اهانت به مسئولان بود و بر خلاف موازین و قوانین دیپلماتیک انجام شد. همین مسأله موجب شد تا بسیاری از احزاب، جریان‌ها و ائتلاف‌های سیاسی عراق با صدور بیانیه‌هایی جداگانه اخراج نیرو‌های آمریکایی از خاک عراق را خواستار شوند. اما دیری نپایید که آمریکایی‌ها بار دیگر اقدامات مشکوک خود در عراق را تکرار کردند و این بار این اقدام با سفر ناگهانی و از پیش اعلام نشده «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده به عراق انجام شد. وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در جریان این سفر به عراق سخنانی را مطرح کرد که برخی از آن‌ها قابل تأمل به نظر می‌رسد.

در همین ارتباط، وی درباره انگیزه‌های سفر از پیش اعلام نشده خود به بغداد گفته بود: «می‌خواهم با سران این کشور صحبت کنم تا به آن‌ها اطمینان خاطر بدهم که عراق کشوری مستقل و با حاکمیت ملی باقی می‌ماند». وی از رهگذر این اظهارات تلاش کرد تا توهم را به افکار عمومی القا کند که برخی طرف‌ها و در رأس آن‌ها ایران برای استقلال و حاکمیت ملی عراق خطرآفرین هستند!

اما سلسله اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها در عراق به این نقطه محدود و محصور نشد و حتی رسانه‌های عرب زبان نیز به این مسأله پرداختند و از باج خواهی ایالات متحده از بغداد پرده برداشتند. درهمین راستا، چند روز پیش روزنامه‌های عرب زبان از جمله «العربی الجدید» اعلام کردند که آمریکایی‌ها اعطای معافیت تحریمی به بغداد را مشروط به انعقاد قرارداد‌ها و توافقنامه‌های هنگفت با شرکت‌های آمریکایی کرده‌اند.

این درحالی است که دولت بغداد ضمن مخالفت با باج خواهی‌های ایالات متحده، در این زمینه دست رد به سینه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا زده است. عبدالمهدی اخیراً در جریان دیدار با سفرای برخی کشور‌های اروپایی نظیر فرانسه و انگلیس گفته است: «بغداد جزئی از تحریم هایِ ضد ایرانی نخواهد بود».

افزون بر تمامی موارد یاد شده، به نظر می‌رسد که ایالات متحده آمریکا بازی جدیدی را در عراق طراحی کرده است تا شاید از این رهگذر به سلسله اهدافی که پیشتر موفق به تحقق آن‌ها نشده است، دست یابد. مقامات کاخ سفید بسیار امیدوار هستند تا از طریق طرح، برنامه و پروژه جدید خود در عراق، به آنچه که تاکنون در تحقق آن عاجز بوده‌اند، برسند.

درهمین راستا، روز چهارشنبه بود که وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای از اتباع خود خواست تا عراق را تَرک کنند. واشنگتن در این بیانیه ادعا کرده است خطراتی از قبیل: تروریسم، آدم ربائی و درگیری مسلحانه آن‌ها را تهدید می‌کند. بیانیه مذکور همچنین هشدار داده است که احتمال حملاتی در عراق علیه اتباع آمریکا و یا شرکت‌های غربی با استفاده از وسایل انفجاری دست ساز حتی در بغداد نیز وجود دارد!

این در حالیست که وزارت خارجه عراق در واکنش به تحرکات آمریکایی‌ها برای بی ثبات نشان دادن این کشور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «اوضاع امنیتی در عراق بسیار باثبات است و عراق کشوری است که شرکا و دوستانش را مورد احترام قرار می‌دهد. عراق بر حاکمیت خود و در عین حال حمایت از منافعش تاکید دارد. وزارت خارجه عراق با همه طرف‌ها هماهنگی می‌کند و به گفتگو پایبند است».

علاوه بر این، آمریکایی‌ها با القای نا امنی در عراق، بخشی از کارکنان سفارت خود در بغداد را از این سفارتخانه خارج کردند. سفارت آمریکا در بغداد در بیانیه خود اعلام کرد: تصمیم خروج کارمندان را به دلیل شرایط امنیتی کنونی مناسب می‌دانیم و سلامتی کارمندان و شهروندانمان در اولویت قرار دارد. در این بیانیه آمده است که تصمیم خروج شهروندان غیرضروری آمریکایی از عراق، به دلیل افزایش تهدیدات بوده است.

واقعیت این است که هدف اصلی و اساسی ایالات متحده آمریکا از اقدام اخیر خود در عراق، بی ثبات جلوه دادن این کشور است. آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا از طریق هشدار به اتباعشان در عراق برای خروج از این کشور و همچنین خارج کردن کارکنانشان از سفارت واشنگتن در بغداد، به نوعی افکار عمومی را نسبت به وجود خطرات امنیتی در عراق! اقناع کنند.

مقامات آمریکایی به خوبی می‌دانند که بی ثبات جلوه دادن عراق و القای وجود خطرات امنیتی در این کشور می‌تواند پیامد‌های نامناسبی را برای این کشور به دنبال داشته باشد؛ درست به همین دلیل است که از این حربه برای تحت فشار قرار دادن بغداد جهت تن دادن آن به خواسته‌های واشنگتن در زمینه‌های مختلف، متوسل شده‌اند.

در واقع، این اقدام جدید آمریکا قطعه از پازلی است که واشنگتن از حدود پنج ماه پیش تاکنون برای بغداد تدارک دیده است. مهمترین خواسته و مطالبه کنونی آمریکایی‌ها از عراق، همراهی آن با تحریم‌های ضد ایرانی است؛ مطالبه‌ای که با پاسخ قاطعانه مقامات بغداد مواجه شده و اکنون خشم کاخ سفید را برانگیخته است. درهر صورت، آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که آمریکایی‌ها استراتژی القای نا امنی و بی‌ثباتی در عراق را به شدت در دستور کار خود قرار داده‌اند تا به زعم خود از این استراتژی به عنوان اهرم فشاری بر بغداد بهره برداری کنند.

این استراتژی درحالی در دستور کار ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است که مخاطرات امنیتی در عراق مدتهاست که کم‌ترین سطح خود طی سال‌های گذشته رسیده و ضریب امنیتی در آن بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است.

با تمامی اینها، آمریکایی‌ها با بسیج کردن بنگاه‌های رسانه‌ای و بوق‌های تبلیغاتی خود قصد دارند واقعیت‌های میدانی در عراق را تحریف کرده و آن را به گونه‌ای دیگر به افکار عمومی منعکس کنند. واشنگتن گمان می‌کند که با این اقداماتِ از پیش شکست خورده، می‌تواند دیگر کشور‌ها را نیز با خود علیه عراق متحد سازد و خواسته‌هایش را به بغداد تحمیل کند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها